handdator

Visa fullständig version : Placering av Lambdasond



kim_gulle
2011-02-19, 00:32
Har funderat lite på siståne om jag skulle skaffa mig en bredbandslambda till 16 ventilaren för att ha koll på blandningen under körning.

Men det jag funderar på är placeringen av sonden. Har ju en Supersprint extraktor där det finns ett uttag för lambdasond men har för mig att det sitter antingen på bara röret som går från första eller fjärde cylindern.

Själv så tycker jag att det borde rimma bäst om sonden satt nere efter sista kollektorn så att man får avgaser från alla cylindrar att passera sonden eller spelar det här ingen roll?

Är lite osäker på skicket på mina spridare så jag vet egentligen inte om dem pinkar olika mycket, därav min undran. För om vi säger att ettans cylinder kanske går lite fetare än de andra cylindrarna och jag ställer blandningen därefter så kan ju de andra cylindrarna gå varma.

Iofs så skulle jag ju kunna plocka lös pridarna och kolla med mätglas så att dem spolar lika mycket men jag tycker ändå att det borde vara bäst att placera lambdasonden efter sista kollektorn.

Eller spelar det ingen större roll?

Falcor
2011-02-19, 08:26
Jag skulle sätta den där den mäter på hela motorn. Tänk också på att inte sätta den för nära avgasportarna för givaren tål inte hur mycket värme som helst. På Sciroccon satte jag min ca 30-40 från avgasporten (efter turbon men före katalysatorn) och där verkade den klara sig bra.

Dave the brave
2011-02-19, 09:52
Du är på rätt spår tycker jag. Sätt den någonstans efter att alla rör gått ihop. Jag har den så och det har funkat bra de år jag kört iaf. Om du inte mätt upp spridarna individuellt är det bra att göra det så slipper man oroa sig. Om motorn är trimmad och ligger närmre gränserna än vad en standardmotor gör är det ännu viktigare att någon spridare inte släpar. Har man väl kollat och ställt in spridarna ska de ju förhoppningsvis hålla sig så. Skulle det hända något med någon av cylindrarna bör man se det på den totala blandningen.

kim_gulle
2011-02-19, 10:44
Ja precis, tycker det jag också att det vore bättre om man satte den efter att alla rör gått ihop. Men varför placerar då inte tillverkaren av extraktorn ett uttag längre ner då istället för långt upp på bara en cylinder?

Altberg
2011-02-19, 12:17
Den som sitter där uppe använder man till avgastemp.
De flesta (runt 10 st jag köpt) har det alltid funnits en längst ned som ska används för lambda.
Svårt att missa... Men värt att kika en gång till? :-)

kim_gulle
2011-02-19, 12:51
Har kollat flera gånger. Varje gång jag har haft bilen upphissad. Man tycker ju att en tillverkare som supersprint borde tänka på det där. Kan det vara för att det är versionen utan katalysator tro? Inte för att det är så svårt att svetsa dit ett fäste på sportsystemet efter extraktorn men det är skumt ändå med tanke på att tillverkaren är, vad jag har hört i communityn, de allra bästa inom området.