handdator

Visa fullständig version : Möjligt att kapa sänkfjädrar?



Nicke
2011-02-17, 22:47
Tjena grabbar! Har en fråga, då jag har sänkfjädrar 40/40 på min golf gti 16v mk2 undrar jag om dessa går att kapa ner? Budgeten håller tyvärr inte för köp av coils för tillfället. Tack på förhand! / Nicke

Köttis
2011-02-17, 22:59
Är inga som helst problem att kapa sänkfjädrar.

Däremot så kanske det inte är att föredra pga dem mest troligt kommer bli för korta och sitta löst i skålen då bilen är upphissad = ej godkänt på besiktningen!

Nicke
2011-02-17, 23:28
Är inga som helst problem att kapa sänkfjädrar.

Däremot så kanske det inte är att föredra pga dem mest troligt kommer bli för korta och sitta löst i skålen då bilen är upphissad = ej godkänt på besiktningen!

Okejokej, tack för snabbt svar. jag det att det inte är godkänt . Förändras köregenskaperna mycket? / Niklas

Lillen
2011-02-17, 23:44
Beror ju på hur stor del som har "kort" mellan fjädevarven.
Denna del är det som komprimeras och sänker bilen , dessa var ligger mot varandra när fjädern är belastad.
Tar du bort ett av de varven så blir bilen motsvarande lägre.
Ungefär så.

Denna del är det ju åxå som fungerar som kompensation för sänkningen så att fjädern inte skall glappa eller va lös.
Kolla genom att hissa upp bilen hur mycket utfjädring som finns.

kim_gulle
2011-02-17, 23:44
Det är ju såklart inte så bra för väghållningen om du bara kapar fjädrarna. Visst kommer bilen att ligga lägre och kännas som att den har bättre väghållning men stötdämparna är ju inte gjorda för att köras på den höjden.