handdator

Visa fullständig version : Ta isär och renovera kupefläkt mk2



Janne.M
2007-07-11, 22:04
Tja helt i ordning med min vanliga tur så "brann" halva kupefläkten upp imorse på väg till jobbet, motståndet blev så varmt så hälften av fläkten smälte och när jag skulle plocka bort den så bränner man sig självklart rejält över handflatan.

Nåja, i ett försök att spara plånboken på 1200kr för en ny fläkt så började jag plocka isär hela fläkten idag. Fick bort den undre kåpan som sitter under själva fläktbladen, plockade bort låsbrickan och de två brickorna i botten. Försökte nu slå ut hela axeln nedåt mot fläktsidan, men lyckades inte få den längre än att änden på axeln gick utanför det runda lagret med hål i som axeln sitter i. Ska det gå att slå ut hela axeln?

Jag putsade upp båda ändarna på axeln och sprutade på lite rostlösare, då det säkert är fukt som fått axeln att gå trögt. Ska smörja in med silikonfett senare. Axeln går nu lättare och gnisslar inte, men jag vet inte om den går tillräckligt lätt för att köpa ett nytt motstånd (det stora gröna) då det inte är helt gratis.

Nån som har erfarenheter av denna renovering?

För just nu lutar det åt att bita i det sura äpplet och handla en ny på VAG då det verkar vara billigaste stället med sina 1200kr (2000kr på mekonomen)

R.Grönberg
2007-07-11, 22:39
Jag ska iväg och hämta en bil i veckan, kanske sitter en fungerande kupéfläkt i den janne

Janne.M
2007-07-11, 22:50
Tack för erbjudandet men det blir ju en del pengar inkl frakt (nackdelen med att bo i luleå) sen så brukar begagnade fläktar vara nödandning, bytte till en ok begagnad fläkt för ca 1 år sen och det var den som gick nu. Fick tips om att autodelar har för 682kr + frakt så då känns en ny därifrån mer aktuell, om jag inte får den här att fungera bättre.

P.Hagel
2007-07-12, 20:50
Har 7st fungerande 150:- + frakt = 300:- ??

Janne.M
2007-07-12, 22:38
Har nu kollat på båda fläktarna jag hade. I båda två hade axeln rostat pga att det kommit in vatten via friskluftsinsuget, vilket lett till att fläkten gått trögt och till sist brännt upp motståndet.

Var och snackade med lite yrkes folk på momentum när jag hämtade grejer därifrån, och de påstod att lagret skall vara självsmörjande och man skall därför inte behöva använda fett på den. Har axeln rostat så tyckte han det var lika att byta på en gång. Men som lite nödlösning kan man slipa bort rosten på axeln och spruta på lite "LPS 1" eller liknande (Vattenundanträngande smörjmedel). Detta görs enklast genom att slå ut axeln lite i båda ändar o slipa lite med smärgelduk och sen spruta på smörjmedlet. Axeln bankas ut med hjälp av dorn och hammare, se bara till att inte stödja på fläktbladen när man slår ut axeln för då hamnar fläktbladen förskjutet på axeln. Resultatet var en mycket mer lättsnurrande och gnisselfri fläkt.

Janne.M
2007-07-12, 22:43
Har 7st fungerande 150:- + frakt = 300:- ??

Priset låter bra, och du lär ju ha kvar nån tills löning så jag hör av mig då. Känns lite onödigt att köpa en ny om jag ändå skall byta till passat/corrado bräda i vinter.

Måste bara fixa friskluftsintaget så att inte nästa fläkt också ger upp.