handdator

Visa fullständig version : plana toppen scirocco 8v gti



Befree
2011-02-17, 12:23
Hejsan.......

Håller på att trimma upp en jj 8v gti motor i min scirocco -83

nu har vi kommit till toppen och min fråga är om någon vet begränsningarna för toppen alltså hur mycket kan jag plana innan det börjar ta i?

har bara toppen här hemma och bilen på annat ställa, så hur mycket har ni planat era som mest?

ska köras med 306 graders kam.

Tacksam för svar

mvh.Henrik

Quattro_mannen
2011-02-17, 13:26
Det beror ju helt på vilket lyft kammen har,durationen säger inte mycket för att ge tips...Vilket komp.förhållande siktar du på att få
efter planingen av toppen??Vore klokt att räkna lite på det förrän du planar toppen...

Befree
2011-02-17, 19:58
jo det stämmer.

med andra ord montera kam och överfall + ventiler och sen mäta eller?

jag siktar inte på något direkt värde utan vill ta ut det optimala ur motorn.

Quattro_mannen
2011-02-18, 09:27
Du kan enklast mäta kammens bascirkel och därefter mäta totala diametern (nockens höjd) och dra av bascirkelmåttet=lyft i mm.

Att ta det optilama ur en motor......hmmm,om du planar en JJ topp 1mm så ger det ca. 11:1 ikomp.förh.
Jag skulle inte gå högre än ca. 12:1 så ta max 2mm om du klarar det pga kammen.

kim_gulle
2011-02-18, 13:09
Du kan enklast mäta kammens bascirkel och därefter mäta totala diametern (nockens höjd) och dra av bascirkelmåttet=lyft i mm.

Att ta det optilama ur en motor......hmmm,om du planar en JJ topp 1mm så ger det ca. 11:1 ikomp.förh.
Jag skulle inte gå högre än ca. 12:1 så ta max 2mm om du klarar det pga kammen.

Kan funka. Jag skulle nog aldrig göra så dock. Mitt tips är att du planar en halv millimeter och skaffar högkompskolvar. Blir ju såklart lite dyrare men det kommer bli mycket bättre slutresultat. Iofs så kan du ju plana mycket om kammen inte har så värst mycket lyft men hög duration. Fast då blir motorn så högvarvig och hårdare fjädrar kanske behövs.

Ska du köra med K-jet förresten? Kan bli lite jobbigt med den om du ska köra med en så pass vass kam.

Quattro_mannen
2011-02-18, 14:21
Kan funka. Jag skulle nog aldrig göra så dock. Mitt tips är att du planar en halv millimeter och skaffar högkompskolvar. Blir ju såklart lite dyrare men det kommer bli mycket bättre slutresultat. Iofs så kan du ju plana mycket om kammen inte har så värst mycket lyft men hög duration. Fast då blir motorn så högvarvig och hårdare fjädrar kanske behövs.

Ska du köra med K-jet förresten? Kan bli lite jobbigt med den om du ska köra med en så pass vass kam.

Jag skulle heller INTE göra så......det är bara ett svar på en fråga om HUR mycket man kan plana en JJ topp ;)

Befree
2011-02-18, 20:50
tack killar för svaren det gav mig lite mer kött på benen...

nej inte behålla k-jet utan ska gå över till gamla hederliga förgasare

mvh

kim_gulle
2011-02-19, 01:21
tack killar för svaren det gav mig lite mer kött på benen...

nej inte behålla k-jet utan ska gå över till gamla hederliga förgasare

mvh

Tänkte väl. Kommer bli grymt. :)