handdator

Visa fullständig version : Golf GTI -03 Turboproblem



mackan79
2011-02-14, 07:26
Hej.

Har tyckt på senare tid att golfen gått sämre än när man köpte den. Hakade på Vag-com för en koll, mycket riktigt hade jag felkod 17705, pressure drop, check DV!
Så efter att ha sökt åtskilliga inlägg på nätet, är jag fortfarande osäker då jag inte sett någon som haft en lösning på det?
Har haft bort dumpventilen och blåst i den, helt tät vad jag kan känna, i båda riktningar. Är det viktigt att även kolla "toppen" på den? Dvs, suga i den lilla anslutningen för att se om den öppnar? Alternativt funderar jag på att plugga den lilla anslutningen för att se om man får laddtryck.
Mycket irriterande, samt att jag på senare tid hört när turbon börjar ladda från ca 2000rpm, för att vid runt 3000rpm lägga av, samt släpper man gasen strax innan hör man tydligt "dumpljudet"

Någon som har tips? Inte så sugen på att lämna iväg bilen till verkstad...
Bilen i fråga är en GTI 150Hk -03 (AUM motor?)
/Marcus

Mini_me
2011-02-14, 07:40
Hör du dump ljudet är troligen ventilen trasig...den ska inte låta.
Annars är det att kolla alla vacum slangar , tryckrör/slangar , mät hur mkt boost du får..dvs så att den inte över laddar.

Kolla samtliga packningar runt turbon så att du inte blåst avgas sidans packning.

Pressure drop sätter han för att du har inga felkods belagda komponenter som felar ut , dvs han kan inte fatta varför den tappar ladd om tex en slang har pajat eller en "dump" ventil (återcirkulations ventil).

mackan79
2011-02-14, 07:47
Tack för svar.
Tror inte att jag överladdar, då den känns väldigt slö, har ingen laddtrycksmätare så kan inte se aktuellt tryck.
Jag provade trycka systemet från turbo till insug, verkar tätt. Kan dumpen vara kass även om den håller tätt när man suger/blåser i den? Dvs, med hjälp av lungorna :)

Falcor
2011-02-14, 08:31
byt dumpventilen....den är inte speciellt dyr.....

Norpan
2011-02-14, 09:15
Skulle kolla upp N75, laddtrycksstyrningsventilen som sitter bredvid dumpen.
Låter som att bilen bara går på grundladd och det är den som sköter det.
Felminnet säger även check DV (diverter valve)

Quattro_mannen
2011-02-14, 09:50
Om du har Vag-com så pröva att logga laddtrycket,borde vara kanal 114 om ja inte minns helt fel...

mackan79
2011-02-14, 10:57
Pratade med en vag verkstad som trodde den överladdar? Får se om ja kan hänga på en tryckmätare. Jag har bara en shareware av vag-com, är det möjligt att kolla laddtrycket via datorn då? Lästa även om "throttle body alignment" men känns långsökt?

Rs mannen
2011-02-14, 11:02
Min va det en spricka i grenröret. Felkod sa att den överladdade. Jag tyckte det va omöjligt. Men någon signal vart lurad av lamdan pga sprickan. Bytte grenrör å vipps så funka bilen igen.
Va oxo slö å drog mkt soppa.

mackan79
2011-02-15, 13:47
Har nu kollar laddtrycket under körning med hjälp av vag-com. Den kommer upp i 1800mBar för att sen sjunka till 13-1400mBar efter ca 3000rpm som är en gräns?
Vad kan orsaka att den skulle ladda för mycket? Wastegate? Hur fungerar N75 & wastegaten? Låt säg att jag provar koppla loss slangen till wastegaten, får jag då fullt ladd eller inget ladd? Ska N75 dra wastegate-armen vid ladd och släppa för att minska?
Mvh Marcus

mackan79
2011-02-15, 16:25
Loggade en körning när jag åkte från jobbet. Nu var det ingen hastighet, men provad iaf på 2:ans växel upp till ca 4000rpm.
Resultat var att den laddar mellan 1600-1800mBar, även requested value stämde med actual value.
Kan det vara så att det bara är jag som upplever att den är väldigt slö? Iom att man haft kärran ett tag..
Vill ändå ha lite tips om problem, känns som det tappar nånstans, med tanke på att jag ändå får felkod.

Quattro_mannen
2011-02-15, 17:08
Är bilen orginal så laddar den nästan FÖR mycket (0,6-0,8bar)....dom brukar ligga på ca 0,45bar,men eftersom actual ladd stämmer med req. ladd så är
det nog ok där iaf. Det betyder att du inte har läkage på trycksidan,hur "dåligt" går bilen??Sitter det org. dump i bilen och är den korrekt monterad??

mackan79
2011-02-16, 08:27
Ser att den toppar på 1810mBar vid ca 2300rpm, men ett requested value på 1710, för att sen sjunka vid högre varvtal, dvs vid 4000rpm ca 1600mBar.
Så det finns ju laddtryck och stänger uppenbarligen inte det via N75?
Upplever att det inte är något drag efter 3000rpm, då det känns som en vanlig sugmotor. Sitter org. dump i bilen, korrekt monterad vad jag kan se, haft bort den och blåst i trycksidan, som håller tätt, även vice versa. Enda jag inte provtryckt är vakuumslangarna.

Rs mannen
2011-02-16, 11:10
Men om den laddar 1,8 bar med ett "begärt" tryck på 1,7 så överladdar den ju.
Men är den chippad? Annars ska den ju bara ladda runt 1,5bar ink 1 bar atmosvär tryck då givetvis.
Men tror inte du ska fokusera på turbon.
Har du provtryckt systemet? Om inte så gör det. Då hittat du alla ev läckor å trasiga slangar.

mackan79
2011-02-16, 11:34
Bilen är vad jag vet helt original. Enda jag gjort på senare tid är monterat farthållare samt K&N insatsfilter, samt bytt olja. (Efter detta var det inga problem, så förutsätter att det inte har med problemet att göra)
Uppenbarligen laddar den för mycket ja.
Vad kan göra att den överladdar? Wastegaten som inte reglerar ordentligt?
Ska åter provtrycka systemet, i söndags kunde jag inte se några fel. Dock ska jag kolla vakuumslangarna också.

När jag loggade med vag-com ser jag att sample raten endast är 2.5/s, dvs jag ser inga snabba förändringar. Kanske även ska montera en analog laddtrycksmätare?

mackan79
2011-02-17, 20:02
Har nu röjt igenom allt vad jag hittar på trycksidan av turbon. Haft ner "pannkakan", bytte en o-ring, annars tätt.
N75 ventilen bör fungera då jag direkt fick felkod när jag släppte kontakten, samt att den drar när jag lägger på spänning..
Provade även plugga dumpventilen, verkar vara ok.
Efter lite provkörning ikväll så fick jag fram värden enligt länken, den känns som innan, men uppenbarligen laddar och går bilen som den ska? Märkligt värre, såvida inte givaren för laddtryck sitter innan den tappar?

Körde treans växel från ca1500rpm till 6000rpm, trycket följer ju reques mot uppmätt tryck.
Gul linje är förväntat tryck, grå uppmätt tryck, rpm-röd

http://i1097.photobucket.com/albums/g359/mackan79/vag-comtreansvxel.jpg

Cullberg
2011-02-17, 20:31
En klassiker är ju annars att vakumslangarna under insuget är spruckna. Tror jag har bytt tre stycken på min 02:a AUQ

Norpan
2011-02-17, 23:22
Läste att du nyligen monterat KN-filter...
Dessa kan skada LMM om olja släpper från dom och fastnar på hetfilmen i mätaren.
Du får nästan aldrig en felkod på det och bilen tappar inte turbotryck men känns slö och seg.
En teori är att prova byta den om du har nån du kan låna den av, då med org.luftfilter.

Du kanske även kan se om det är rester på hetfilmssensorn om du lossar mätaren och tittar in i den.

Cullberg
2011-02-18, 08:50
Läste att du nyligen monterat KN-filter...
Dessa kan skada LMM om olja släpper från dom och fastnar på hetfilmen i mätaren.
Du får nästan aldrig en felkod på det och bilen tappar inte turbotryck men känns slö och seg.
En teori är att prova byta den om du har nån du kan låna den av, då med org.luftfilter.

Du kanske även kan se om det är rester på hetfilmssensorn om du lossar mätaren och tittar in i den.

Gäller detta även insatsfilter? Däremot skulle jag också rekommendera att köra med original då det är både dyrare och gör mer skada än nytta att köra med något annat än Original.

mackan79
2011-02-18, 14:55
Har som sagt insatsfilter. Hade bort det o kollade på sensorn, inga tecken på rester eller dylikt.
ska prova sätta på ett originalfilter igen. Håller man upp K&N filtret mot ljuset ser man ju rakt igenom, dvs, väldigt lågt motstånd.