handdator

Visa fullständig version : GTI 2010 Ljudligt insprutningssystem TSI?



Peter-C
2011-02-12, 18:38
Gokväll.

Jag har en liten fråga såhär på Lördagskvällen. Jag tycker att TSI motorn har hög ljudnivå på tomgång avseende mindre tickande metalliska bi ljud vid varm motor. Det liknar ventiltickande. Jag jämför med vår Audi 1,8 T / 20V 2005 som är i det närmsta så ljudlös man kan begära.

Kall motor – låg ljudnivå, inget anmärknings värt alls.

Varm motor – ett rytmiskt tickande uppenbarar sig som kanske har med bränsle returen att göra (fanns på vår gamla 1,8 passat också). Det köper jag. Därutöver verkar själva insprutningsdelen avge avsevärt mer ljud än när den är kall.
När jag lyssnar med en stor skruvmejsel som ”stetoskop” på toppen / blocket tycker jag inte att det kommer från varken toppen eller blocket. Tror det kommer från insprutningen.

Rusar man upp motorn och bryter tändningen blir det tyst direkt även om motorn fortfarande roterar. (Det är ju nästa bara Formula 1:or som stannar direkt).

Det är säkert inget fel men det är alltid intressant att veta.
Har lyssnat på diverse Youtube GTI - TSI upptagningar och de är allt annat än tysta.
Tacksam för era synpunkter på det hela.

/Peter

DPC
2011-02-13, 08:53
Det är högtryckspumpen och övriga insprutningssystemet som låter (magnetventil/solenoid tickar). Krydda sedan med ett förbränningsljud som blir dieselaktigt med DI-teknik (CR). Fullt normalt, men inte så snyggt. Jag köpte en GTI V 2005 som lät så mycket att jag faktiskt åkte in till verkstan för att jämföra med en av deras bilar för att säkerställa att det inte var något fel. Min nuvarande R tickar också på tomgång, dock mindre än min förra GTI.

Peter-C
2011-02-13, 09:31
Det är högtryckspumpen och övriga insprutningssystemet som låter (magnetventil/solenoid tickar). Krydda sedan med ett förbränningsljud som blir dieselaktigt med DI-teknik (CR). Fullt normalt, men inte så snyggt. Jag köpte en GTI V 2005 som lät så mycket att jag faktiskt åkte in till verkstan för att jämföra med en av deras bilar för att säkerställa att det inte var något fel. Min nuvarande R tickar också på tomgång, dock mindre än min förra GTI.

Tack för svaret. Låter logiskt. Eftersom nämnda bilar står bredvid varandra i garaget så är det ju lätt att jämföra dem. Dock är det ju olika motorer så jag har ju jämfört ”äpplen med päron”.

När jag googlat på det hittar man information på olika forum som säger att TSI avger högt ljud från sig pga högtrycks injektorerna som arbetar direkt i förbränningsrummen. Allt fungerar som det ska så det är väl bara att köra på. Det hörs ju bara när man står framför bilen, men det räcker för att jag ska börja ”nojja” lite.

/Peter

Quattro_mannen
2011-02-13, 10:46
Inte vidare bra att rusa upp en turbomotor för att sedan bryta tändningen!!

jocke.w
2011-02-13, 11:31
Hehe, efter 4år med tfsi 200hk så köpte jag en tyst motor = 170hk tdi

:)

kim_gulle
2011-02-13, 11:41
Inte vidare bra att rusa upp en turbomotor för att sedan bryta tändningen!!

Responssystem. ;)

Peter-C
2011-02-13, 11:54
Inte vidare bra att rusa upp en turbomotor för att sedan bryta tändningen!!

Nej det ska man nog undvika, jag snarare ökade motorvarvet lite innan bryt för att hinna lyssna om det tystnade innan motorn stannade. Det gjorde det. Absolut inget tokvarvande.

/Peter

Quattro_mannen
2011-02-13, 12:19
Responssystem. ;)

Hehehee jodå....


Nej det ska man nog undvika, jag snarare ökade motorvarvet lite innan bryt för att hinna lyssna om det tystnade innan motorn stannade. Det gjorde det. Absolut inget tokvarvande.

/Peter

Låter bättre :)

Peter56
2011-02-13, 14:31
Jag jobbade tidigare hos en återförsäljare som sålde Mitsubishi och deras GDI-motorer hade också den typen av ljud.

canterbury
2011-02-13, 17:35
kan säga det som en säljare sa om gtin... knackar det eller tickar då har du inte tillräckligt tung högerfot, motorn låter så där på tomgång men underbart vid pådrag