handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet på Golf IV 2,0.



R-Jonas
2011-02-11, 14:53
Är det någon som vet hur mycket Hk/Nm en Golf IV -00 klara?
Sen gör jag en vild chansning med att fråga samma fråga fast till min växellåda som är en automatare till samma bil.

Marcus
2011-02-11, 22:25
115 hk och ~ 170 Nm. Hur menar du med "klara"? Hållbarhet, hur då?

Exelon
2011-02-12, 01:48
Tror han menar "klarar" han ska väl troligen trimma antar jag.
Är själv jäkligt anti den där motorn låter och går som en traktor, och den jag hade drog olja, enda bilen jag ägt som dragit olja.

R-Jonas
2011-02-12, 10:58
Jag ska trimma den lite.
Funderade först på att sälja den och byta den mot en GTI.
Men jag vill inte ha en GTI för den är garanterat hård körd när där har varit några ägare på bilen.
Plus att jag har inte hittat en GTI med automatlåda (älskar automatare).

Bilen ska ju inte rå trimmas eller lekas med men som Exelon sa den går som en traktor =S
Men jag kan också säga att min dricker ingen olja i alla fall =)

Har funderat på att kompressormata bilen så man får den här lilla extra knuffen.

Mitt recept blir.
Sportfilter (insatts)
2,5" från grenrör
2,5" racekat
Kompressor med ladd på ca 0,6 bar
Mappning

Med detta koncept bör jag hamna på 180-200Hk och 260-280Nm skulle jag kunna tänka mig och det blir alldeles lagom =P

Men håller lådan till det?
För jag kan tänka mig att det inte blir några större problem för motorn.

Marcus
2011-02-12, 12:26
I min värld är det för mycket pengar och det kanske inte kommer att ge dig det du önskar… Det är väl ingen fara om en GTI gått hårt om den samtidigt blivit underhållen i förhållande till det. Det finns garanterat GTI som haft en ägare och körts försiktigt av äldre man eller kvinna eller även yngre person. Och skulle inte allt vara tipptopp så kan du reparera det för pengarna som du tänkt lägga på effektökning till din 2.0. Utöver den trevliga motorn har GTI en del andra detaljer som 2.0 saknar, även om det kanske inte märks lika mycket om du har en 2.0 Highline.

Kanske finns det någon TDI med Tiptronic? Kan vara ett bra utgångsobjekt för mer effekt… Jag vet dock inte vad Tiptronic-lådan klarar av. Har du tänkt köpa kompressorpaket från USA?

R-Jonas
2011-02-12, 13:26
Ja jag hade funderingar på att ta ett paket från USA.
Neuspeed =D

Har redan avgassystem och kat liggande.
Köpte i Tyskland och det var lite billigare än i Sverige.
Betalade 4000 kr för delarna =P
Så dyrt är det inte och man är ju ganska ensam i Sverige (hoppas jag).