handdator

Visa fullständig version : Golf 1 Gti vägrar starta ibland.



kim_gulle
2011-02-11, 12:59
Tsena grappar.

Igårkväll/natt så skulle jag hem från en polare. Bilen hade stått på motorvärmare och jag hade kört den typ 1 timme eller nåt sånt innan. Skulle starta, bilen hostade till lite för att sedan stanna.
Efter det vägrade den starta.

Om man väntade ett tag så hoppade den till och varvade upp bara sådär för ett ögonblick men sen tvärdog den igen och stannade. Fick ringa några andra polare som kom med bogserlina och hjälpe mig att rullstarta bilen. Då går den igång hur lätt som helst och går som vanligt sen. Funderar på om den sköljer i sig för mycket soppa för den är varm och blir sur. Nån som vet vad det kan bero på? Behöver få det här åtgärdat så att bilen startar för ibland har man ju inte den turen att polarna är inne i stan mitt i natten..

Rs mannen
2011-02-11, 13:28
Min vart exakt likadan. Gick att rullstarta hur lätt som hälst. Men man kunde mala med starthjälp i 1 minut utan att den gick igång.
Men om jag tog en liten insexnyckel å stoppade ner i hålet man ställer Co. halten å utan att skruva på den lyfte vågen lite så den spruta in soppa så startade den.

Tor mitt fel var att soppa pumpen inte gick på själva startläget. Utan på på täningsläget bara. Så bilen fick inte soppa om man makade med startmotorn.
Kolla detta.

kim_gulle
2011-02-11, 15:41
Min vart exakt likadan. Gick att rullstarta hur lätt som hälst. Men man kunde mala med starthjälp i 1 minut utan att den gick igång.
Men om jag tog en liten insexnyckel å stoppade ner i hålet man ställer Co. halten å utan att skruva på den lyfte vågen lite så den spruta in soppa så startade den.

Tor mitt fel var att soppa pumpen inte gick på själva startläget. Utan på på täningsläget bara. Så bilen fick inte soppa om man makade med startmotorn.
Kolla detta.

Faktum är att jag inte kan höra nån pump varken när jag slår på tändningen eller när jag drar på starten. För visst fan ska väl den köras då? Kan det vara relät som spökar tro? På min 16v och farsans Mk2 Gti special så körs ju pumpen en kort stund när man slår på tändningen och förmoderligen när man kör på starten också. Ska det vara likadant på Mk1orna?

Läste kopplingschema nyss och där såg man även att tillsatsluftsliden och varmkörningskontakten på styrtrycksregulatorn går på samma relä som pumpen. Om inte pumpen snurrar vid start för att relät jävlas så lär ju inte tillsatsluftsliden få någon ström heller vilket förmoderligen försvårar starten ytterligare. Iofs så brukar jag hålla halvgas tills andra spjället tar emot när jag startar bilen för annars så hoppar den inte igång så den får ju lite luft så också.

Rs mannen
2011-02-12, 01:26
Dutta till på starten en gång å släpp nyckel. Då ska pumpen gå. Min "när den funka" gick inte igång om man bara drog på täningen.

kim_gulle
2011-02-12, 12:04
Dutta till på starten en gång å släpp nyckel. Då ska pumpen gå. Min "när den funka" gick inte igång om man bara drog på täningen.

Har för mig att jag gjort så nån gång av misstag, men jag kan inte minnas att jag hört nån bränslepump.

Rs mannen
2011-02-12, 12:22
Prova å tvångsköra pumpen med kablar direkt på pumpen å se om den startar då.

berka_85
2011-02-12, 12:54
låter som bränsle reläet. min caddy blir likadan o då får jag knaka på det o då startar den.

men kopplade en strömbrytare så när det inte fungerar slår jag på den o startar den.

kim_gulle
2011-02-12, 13:31
Ska göra det om ett tag. Bara bygla så att pumpen går hela tiden. Blir det nån skillnad så gör jag nog som Tobias, kopplar en strömbrytare, köra så ett tag. Visar det sig att det hjälper så blir det att köpa nytt bränslepumpsrelä för 259 spänn..

kim_gulle
2011-02-12, 17:56
Verkar som att det var relät. Hittade ett Hella relä i garaget som hade en plats för säkring. Tog det och kopplade så att styrströmmen kom från 15 i reläsocketen och sen ner i jord, sen matarströmmen från 30 i reläsocketen genom relät och ut till 87 som går till pumpen.

Vilket resulterar i att pumpen nu går hela tiden så länge jag har tändingen påslagen. Verkar som att det funkar faktiskt. Prövade att starta bilen som jag brukar genom att hålla halvgas och grejer innan jag började med nåt. Inte en tillstymmelse till liv. När jag sen byglade mellan 30 och 87 så hostade bilen igång bara av att dra på starten. Fick gasa lite för att den skulle skutta igång ordenligt men det var ju en jävla skillnad mot innan.

Hoppas bara det funkar framöver. :)

kim_gulle
2011-02-14, 13:40
Ytterligare problem..

Skulle köra bilen häromdan och den började beté sig konstigt. Rätt som det var så bara stannade den, precis som om tändningen slogs av bara att lysen och sånt fortfarande funka. Kan det ha att göra med att jag drog 31 från relät till en ledig plats i reläboxen som jag mätte med multimeter och fick till att det fanns jord där? Kan det kanske störa tändningen på nåt sätt?

Rs mannen
2011-02-14, 20:53
Ingen aning Om det kan störa. Men jorda alltid i karossen för bästa jord.
Annars riskerar du nog att ev få skumma problem.

Eller så ä din tändplatta kass. Kanske där av både pump å täningen strular.
Eller så har din sökringsdosa slält sönder. Har hänt t 2 mk1,or för mig.
Så inte dumt att kolla upp

kim_gulle
2011-02-14, 21:18
Ingen aning Om det kan störa. Men jorda alltid i karossen för bästa jord.
Annars riskerar du nog att ev få skumma problem.

Eller så ä din tändplatta kass. Kanske där av både pump å täningen strular.
Eller så har din sökringsdosa slält sönder. Har hänt t 2 mk1,or för mig.
Så inte dumt att kolla upp

Bytte jordpunkt till en skruv istället. Verkar som att det funkade.