handdator

Visa fullständig version : Ljud i Golf mk2?



Fredrik.W
2011-02-11, 12:31
Tänkte bygga LITE ljud i golfen nu och undrar lite va ni säger om och få bästa möjliga. Har ett par JBL GT-s Serien tror jag de va köpta förra sesången 6*9or och ett par äldre hyffsade 5*25or i dörrarna och MDS skrikor. Tänkte till en början fråga er är de värt och köra slutsteg på 6*9 orna för och få maximal spelglädje i bilen ?

Lite tips allmänt e ny inom detta område med ljud så :P Men lite placering för bästa ljud i golf mk2 osv folk här lär juh ha provat tänkte jag , slut steg på högtalare ,

Tänkte bygga ordning allt med högtalare osv först sen köpa bas . Occh jag är inte ute efter bara bar det ska spela rent och fint och hyffsat högt .


tack på förhand hoppas jag har förklarat mej väl:P

mt4base
2011-02-11, 19:33
Hej
Jag tycker du ska skippa 6x9 i hyllan.
Ok med steg på dem så blir det kanske bättre men nån bas lär du aldrig få, inte mot vad en baslåda kan generera och ska du ändå skaffa en baslåda ska du ändå inte köra högtalare i hatthyllan ovanför en baslåda. Basen i lådan kommer påverka konrörelsen i de högtalarna som sitter i hyllan ovanför. Anledningen att det oftast är svårt att få bra mos ur ett par hatthyllahögtalare är att det är stört omöjligt att det tätt runt hylla och säte bak.

Mitt tips är att montera 5.25" i dörrarna, diskanterna vid backspegeln eller på brädan, vilket du gillar bäst. Driv dem på ett steg så du får rent och bra ljud ur dessa register. Det är jätteviktigt. Eftersom du redan har dessa högtalare är det inte fel att använda dem men hade jag fått välja hade jag kört ett bra 6.5" drivet på c:a 2x50 watt. Dessa högtalare ska med fördel vara skurna på basen, frekvensmässigt. Många steg kan göra det via en knapp på sidan. Då kan man spela högre med framhögtalarna och de tål mer effekt. allt blir renare. Sen skaffar du en bra 8" eller kanske en 10" och driver på 1x300watt monosteg. Lämplig låda är jätteviktigt. Det finns förstås färdigbyggda men oftast är det rena rean på blocket på riktigt bra basar. Köp då en bra bas som det finns support till på nätet (kolla innan köp) och bygg sen en låda själv, då kan du anpassa måtten till bilen så det blir snyggt.

Man kommer långt med beggade saker och blocket är trångt med dem. Lycka till!

Fredrik.W
2011-02-12, 13:06
tack för ett bra beskrivet svar :D det uppskattas , ska kolla runt lite :D