handdator

Visa fullständig version : Golf/Scirocco R ESP av



moffe
2011-02-10, 10:25
Ser ut som kommande R modeller kommer att ha nya ESP systemet där det går att stänga av hela ESP.
Nu för tillfället går det inte att göra det... utan man kan stänga av ASR och sätta ESP i ett mera förlåtande "mode".


All 2012 model year Sciroccos and Golf GTIs and Rs built from May will be fitted with the new system and will reach showrooms from July. The new ESP set-up is a two-stage system that controls traction control and braking. Pressing the ESP off button once will disable the traction control, while holding it in for more than three seconds will fully disable both traction control and electronic braking systems.

The system will only cut back in should the driver press the brake pedal in the middle of an ‘emergency’, be it if control of the vehicle is lost by the driver or if they want the car to straighten up by itself. If the brake pedal is not depressed by the driver the ESP system will remain inactive.

Detta stör mig mycket, i normala fall förstås behöver man aldrig stänga av ESP. Men nu på vinter är det mycket kul att kunna göra det. Självklart på stängda väger eller något annat ställe där det inte är någo trafik. Även fast man kan stänga halvt av så tycker jag den kommer och korrigera för tidigt när man inte vill att den skall göra det.

Man får hoppas att det kommer också en mjukvaru updatering till de äldre R modellerna också...

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/255389/
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/263548/volkswagen_golf_r_dsg.html#ixzz1DVwpsy4y

silam
2011-02-10, 10:37
Det där skulle man VERKLIGEN vilja ha, jag hoppas som du att det kommer att gå att få sin nuvarande R uppdaterad med samma konfiguration.
Förhoppningsviss kommer det komma fram ganska snart om detta blir fallet.

/N

ThomasT
2011-02-10, 10:38
The system will only cut back in should the driver press the brake pedal in the middle of an ‘emergency’, be it if control of the vehicle is lost by the driver or if they want the car to straighten up by itself. If the brake pedal is not depressed by the driver the ESP system will remain inactive.

Detta kommer troligtvis leda till att ESP slås på igen om man kör bana/konbana.

.

wolfbane1967
2011-02-10, 19:58
Detta kommer troligtvis leda till att ESP slås på igen om man kör bana/konbana.

.

Är föraren så dålig att han panik bromsar mitt i en kurva lär han ju behöva esp ändå. Sen skulle jag vilja se den privatförare som kan drifta i 90 kmh genom en kurva med en Golf R på torr asfalt. Så det kommer knappast va ett problem på asfalts bana.

mtm
2011-02-10, 20:23
Innan man kan dra några som helst slutsatser så måste man först definiera:

1. Vad "press the brake pedal" innebär, en lätt tryckning (tänk tända bromsljus-lätt) eller max-hela-vägen-ner tryckning?

2. Vad som avgör om en situation är en ‘emergency’ eller ej?

3. Vad avgör om "control of the vehicle is lost by the driver"?

ThomasT
2011-02-10, 22:46
Är föraren så dålig att han panik bromsar mitt i en kurva lär han ju behöva esp ändå. Sen skulle jag vilja se den privatförare som kan drifta i 90 kmh genom en kurva med en Golf R på torr asfalt. Så det kommer knappast va ett problem på asfalts bana.

Samma sytem finns ju redan på(kommer inte ihåg om det var någon Porsche eller om det var Audi) någon bil, där då systemet tolkar viss situation av bankörningen som "nödläge" och aktiverat systemet igen.

.

moffe
2011-02-14, 14:58
Så är det på vissa audin...kanske till och med A3an eller S3an. Kommer inte själv ihåg om det var så i A4an(B8) eller inte. Åtminstone kunde man slå av ESP och köra ur mycket sladd som helst utan att ESP kom och korrigera. Men kommer inte ihåg om ESP imellan när man bromsade.

silam
2011-02-16, 11:55
Mailade säljaren på VW och bad honom kolla om denna ändring kommer att kunna fås med ny mjukvara på befintiga R.
Vi får se om han får reda på nåt.

/N

Evil E
2011-02-18, 15:27
Mailade säljaren på VW och bad honom kolla om denna ändring kommer att kunna fås med ny mjukvara på befintiga R.
Vi får se om han får reda på nåt.

/N

Blir spännande att se vad de återkommer med, har skickat samma fråga till "min" VW-kontakt.

Själv tycker jag snarast att det kan bli lite farligt när ESP'n hugger in om man är mer van att köra 4wd utan att systemet ingriper i en bred sladd, det hugger liksom emot och man tappar momentum när man egentligen vill ge full platta ut ur kurvan! Hoppas, hoppas verkligen att de fixar detta även på 10-11 modellerna med softwareupgrade, borde ju inte vara omöjligt om det sitter samma låda etc som i 2012'orna.

silam
2011-02-18, 17:38
Fick svar nu, han hade passat frågan vidare till VW Sverige och dem hade hört att det kommer en ändring av ESP på R av modellår 2012 (Går i prod vecka 22), men uppdateringarna spikas tydligen först vecka 18.
Därav vet dem heller inte ännu om det kommer att gå att uppdatera på nuvarande.

Så i värsta fall får vi veta först i början av Maj :-/

Evil E
2011-02-18, 17:59
Fick svar nu, han hade passat frågan vidare till VW Sverige och dem hade hört att det kommer en ändring av ESP på R av modellår 2012 (Går i prod vecka 22), men uppdateringarna spikas tydligen först vecka 18.
Därav vet dem heller inte ännu om det kommer att gå att uppdatera på nuvarande.

Så i värsta fall får vi veta först i början av Maj :-/

Vaffan... Då får man hoppas på en lång vinter då! :-D