handdator

Visa fullständig version : VW EOS, är det värt?



borabananen
2011-02-09, 12:47
Går och ska köpa min första cab och är mest sugen på ev Eos men har även kikat på A3, 9-3 och Bmw 1-serie Har sökt på forumet här men inte hittat något alls . Finns det någon som har erfarenhet av Eos-modellen? Är det någon särskilld motor man skall undvika etc?

Taksam för tips. Johan

Cullberg
2011-02-09, 12:49
Det är en lite udda bil, hade gärna sett fler av dessa. Vågar dock inte svara så mycket på vad man skall tänka på.

Marcus
2011-02-09, 23:43
Som vanligt med den här biltypen bör man kontrollera noga att taket är tätt. Eos är inget undantag... Den kan läcka in vatten. I övrigt en jäkligt elegant bil. Motor beror väl på tänkt användningsområde, för glidande duger väl i stort sett allt? Jag tycker DSG passar perfekt i en sådan bil och hade inte köpt utan då det ger ett betydligt mer sofistikerat intryck och känsla.

Peter-C
2011-02-10, 22:46
Eos - Det är säkert en bra bil. Motoralternativen är ju kända. 2.0 FSI / TSI (beroende på årsmodell) kan väl vara bra alternativ. Det är en tung bil c:a 1650kg tjänstevikt. Det krävs ju lite kraft att flytta på den.

Tror inte man kan köpa en ny i SE eftersom de inte finns på VW:s ”bygg din bil” hemsida. Inga 2011:or är till salu heller. Men beg. finns ju, säkert i Leeds/UK med. Där sitter ju ratten på fel sida om man inte ska jobba som brevbärare i SE.

Utseendet är ju som alltid en smaksak. Cabbar utan softtop blir ofta lite hög byggda i bakdelen eftersom taket ska få plats (gäller särskilt 4 sitsiga bilar). Takets design styrs av att det ska ner i bagaget. Dessutom blir nästan hela bagaget fyllt av tak i nedfällt läge, till skillnad från en sufflett försedd bil. Utseendet har VW lyckats bra med jämfört med t.ex. Peugeot som ser väldigt konstiga ut. Eos är ju inte så vanlig vilket väl får ses som en fördel. Finns ju med fina inredningar med har jag sett. Skinn vill man gärna ha i en cab, om fiskmåsar skulle flyga förbi.

Som Marcus i tråden säger, kolla gärna i takskarvarna efter läckor. Det finns ju långa skarvar som vetter uppåt. Skarven mellan horisontal bakdel och tak ligger ju lite upphöjd på en metall list så där är nog inte så stor risk för läckage. Jag tror att risken för läckor är större än på en sufflett försedd bil (läs annan tysk kvalitetsvagn). Sufflett har mindre antal meter skarv. Dock har jag inte hört att Eos har problem med läckor. DSG eller manuell, kvittar för min del.

Lycka till med sökandet.

PS Alla cabbar brukar vara avsevärt tyngre än motsvarande täckta versioner (ej unikt för Eos).

/Peter

Marcus
2011-02-11, 09:28
Eos genomgår en uppdatering vilket kanske kan förklara varför den just nu inte går att konfigurera på Volkswagens svenska webbplats. Emellertid kan man redan konfigurera den på Volkswagens tyska motsvarighet.

I Tyskland erbjuds uppdaterade Eos med följande motoralternativ:
1,4 TSI 122hk
1,4 TSI 160hk
2,0 TSI 210hk
2,0 TDI 140hk

Tidigare fanns även ett VR6-alternativ.

BlancoJr
2011-02-23, 13:05
Hej, har precis hämtat en EOS i Tyskland och kört upp den till Sthlm. Jäkligt trevlig bil. Blev en 2007 V6 DSG men 3000 mil på nacken.
Har kollar på en hel del forum ang läckage (både vatten och vindsus), och det har drabbat personer som ej tagit hand om gummilisterna. Dom måste smörjas med Krytox ca var 6:e månad. Gör du detta har du inga problem!

Det känns att det är en tung bil så du borde minst satsa på en TFSI med 200 hästar för att få lite extra körglädje. Håller med om att DSG är ett "måste". På www.mobile.de finns väldigt bra begagnatutbud om Tyskland är ett alternativ.