handdator

Visa fullständig version : Passat tdi -01 startar inte - hjälp! *löst*



Mulder-_-
2011-02-06, 18:04
Hej!
Kom hem idag efter 2,5 veckas semester, bilen har alltså stått så länge sen den kördes sist.
Jag ser då att för klockan och trip- / vägmätarn lyser endast vissa segment i displayen.

Provar att starta ändå, ingenting lyser i färddatorn när jag vrider på tändningen och bilen startar och går ca 1 sekund innan den dör (motorn dödas typ). Bra fart i batteriet, startmotorn gick lätt och snabbt. 12,2 V spänning.
Testat ett par ggr med samma resultat.

Har testat att lyfta av batteripolen en stund, då slocknar nämnda displayer helt och är helt blanka när man sätter på batteriet igen. Har testat lyfta av 3 ggr - samma resultat. Färddatorn är som sagt också död, och instrumentbelysning funkar ej. Dock lyser klimatanläggningens display och belysning...? Ute temp. på klimatanl. står på "---"
Har kollat alla säkringar - dom är hela.

Några tips vad som är fel? Funkade hur bra som helst när jag parkerade sista gången den kördes.
Måste fixa detta under veckan - ska ha bilen till svenska rallyt nästa helg... ;(

Henrik.M
2011-02-06, 18:19
Låter som kombiinstrumentet knasat ur & då staratar ej bilen pga av att stöldskyddet går vi kombi instr.
Prova lyfta av batteripolen under en längre tid ex över natten & se om klockan etc fungerar igen.
Gör det inte det är det nog ett byte av instrument.

Mulder-_-
2011-02-06, 20:03
Låter som kombiinstrumentet knasat ur & då staratar ej bilen pga av att stöldskyddet går vi kombi instr.
Prova lyfta av batteripolen under en längre tid ex över natten & se om klockan etc fungerar igen.
Gör det inte det är det nog ett byte av instrument.

Tack för snabbt svar Henrik!
Jag får prova att göra så. Hur är det vid byte; vart lagras mätarställningen?

Dvs måste det kodas in på VW på något vis eller är det bara att byta och sen funkar det direkt?
Finns gott om begagnade med få mil på laga.se - vet du vad ett nytt kostar?

Henrik.M
2011-02-06, 23:25
Tack för snabbt svar Henrik!
Jag får prova att göra så. Hur är det vid byte; vart lagras mätarställningen?

Dvs måste det kodas in på VW på något vis eller är det bara att byta och sen funkar det direkt?
Finns gott om begagnade med få mil på laga.se - vet du vad ett nytt kostar?

I 95% av dom fallen jag bytt kombiinstrument genom åren så har man kunnat utläsa mätarställningen ur det gamla och automatiskt vid anpassning kunnat föra över till det nya.
I övriga fall har man fått föra in mätarställningen manuellt.
Eftersom stöldskyddet är inbyggt i kombiinstrumentet så måste samtliga nycklar även anpassas mot det nya instrumentet för att bilen ska starta.
Rekomenderar ej ett köp av beggat instrument eftersom det i slutändan genererar mer jobb och huvudvärk i fråga om mätarställning och stöldskydd.

I ditt fall är jag dock ganska övertygad om att problemet bli löst om du gör bilen strömlös över natten.
Har varit med om ganska många sådanna fall på hyrbilar som stått länge , vad det beror på har jag dock inget svar på.

Mulder-_-
2011-02-07, 20:15
Yeees!
Strömlöst under dagen idag ca 12 timmar, sedan funkade det igen när jag kopplade på - Tack för det värdefulla tipset Henrik!

En mindre annan grej inräffade dock; nu lyser airbag lampan och det kommer upp "airbag fehler" i färddatorn.
Har du fler ess i rockärmen vad man gör åt detta? Nu vill man juh inte ta av batteriet igen...huvudsaken bilen går ;)

Henrik.M
2011-02-07, 23:37
Airbaglamapn läser du av och släcker med VAG-COM eller på VAG.
Antagligen ett sporadiskt fel pga av strömlösheten , men eftersom det är airbagsystemet så tänder den lampan för att signalera att en felkod ligger.

Mulder-_-
2011-02-08, 21:34
Airbaglamapn läser du av och släcker med VAG-COM eller på VAG.
Antagligen ett sporadiskt fel pga av strömlösheten , men eftersom det är airbagsystemet så tänder den lampan för att signalera att en felkod ligger.

Släcktes imorse på VW DinBil, var just ett sporadiskt fel.
Så nu är allt frid och fröjd igen - tack igen för hjälpen!