handdator

Visa fullständig version : Tiguan, officiell facelift



Fredrix
2011-02-04, 14:28
Nya Tiguan är officiell:
http://www.volkswagen.de/de/models/tiguan/Der_neue_Tiguan.html
http://www.automotorsport.se/news/22218/vw-tiguan-f%C3%A5r-ett-ansiktslyft--snart/

Säljs tydligen från och med idag i tyskland enl. AMS !?


Får se när den letar sig till sverige, då blir det byte.

Fredrix
2011-04-24, 18:53
Nya Tiguan är byggbar på volkswagen.de sedan ett par veckor tillbaka.
Vet någon om den är beställningsbar i sverige än ?

Fredrix
2011-05-17, 14:04
Nu är den beställningsbar, lutar åt bilbyte.
Är lite osäker på motorval, ska man ha DSG ligger valet på TDI 140 eller TFSI 211, TDI 170 finns bara som manuell.
Behöver inte en pendlarbil så förbrukningen spelar mindre roll, TFSI 211 känns väl roligast men en TDI 170 kanske passar bilen bättre ?

TDI 140 finns också som bluemotion för både manuell och DSG, vad skiljer en "vanlig" mot en bluemotion ? start/stop ?, bägge har 4motion..


Förslag och idéer ?

Henric
2011-05-17, 14:30
riktigt fin bil , något jag inte gillar med tiguan är instrumentpanelen den nedre delen vid växelspaken och upp mot radion den känns precis som en gammal golf 2/3 jag tycker hela växlings delen känns för låg tycker dom skulle satsat på att få upp den lite precis som i touaregen...
Men jag har inte kört den så jag ska väll kanske inte ytra mig, men hela förarplatsen ser/känns trång, kanske bilderna spelar mig ett spratt.
Annars ser det ut att va en kanon bil.

Fredrix
2011-05-17, 15:07
Ja, har inte kört någon Tiguan tidigare, ska prova en TDI 140 DSG på fredag, får se hur den känns.
Är ju skapligt med vrid ändå så det kanske räcker ? men mer är ju alltid trevligare.

Marcus
2011-05-19, 21:55
Trevlig bil!

BMT innebär förändrad utväxling, återvinning av bromskraft, start-/stoppsystem, lågfriktionsdäck och punktvis optimerad aerodynamik.
DSG passar utmärkt i många bilar och inte minst i den här biltypen. Jag hade valt DSG före mer effekt och vridmoment. I praktiken tror jag skillnaden i effekt och vridmoment mellan TDI 140 och TDI 170 är försumbar. TSI 211 kanske kan vara alternativet till TDI 140 – beror kanske på körstil och vilken känsla man vill ha… I vanlig vardagskörning gissar jag att TDI 140 DSG känns mer avslappnad än TSI 211. Men testa :-)

Marcus
2011-05-21, 09:49
Vill du dela med dig av dina intryck från provkörningen? :-) *nyfiken*

Fredrix
2011-05-21, 10:47
Absolut. Var en -11 140 TDI med 7 stegs DSG.
Lådan växlade riktigt mjukt vid vanlig körning och svarade snabbt med kickdown vid fullgas.
Tack vare vridet klarar man sig skapligt med TDI 140, under 90 svarar den bra. Det är väl över 100 som man känner av toppeffekten ( ganska tung bil ), men omkörning går bra. Annars så passar motorn och växellåda bilen bra, fanns TDI 170 med DSG var det väl snäppet roligare.

Tydligen har de varit problem med backkameran på Tiguan ( och även Passat ? ) den är nu bortplockad från dragpaketet som är sänkt en tusenlapp till 7900:- På Golf är den fortfarande kvar.

Var ute med en -11 GTi DSG DCC också, märkbart tystare än min mkV, DSG satt bra . Men märkte knappt skillnad på comfort-normal-sport, nu var ju vägen ganska bra så stötigheter var svårt att känna skillnad på men tyckte inte den blev så mycket styvare med sportläge på.

Marcus
2011-05-21, 11:14
Intressant att TDI 140 fått DSG7. Den har ju trots allt 320 Nm i vridmoment vilket inte gick att kombinera med DSG7 tidigare. Backkameran har utgått från Dragpaketet för Passat (och tydligen också Tiguan) på grund av att den tillverkas i Japan och vad jag förstod det som är produktionen där helt förstörd. Kanske är det en annan tillverkare av backkameran till Golf eller så har Volkswagen fortfarande kvar på lager?

DCC hade jag aldrig betalat extra för.

jimZon
2011-05-21, 12:10
DCC hade jag aldrig betalat extra för.

DCC hade jag betalat DUBBELT så mycket för. Om man inte bor i staden där ALLA gator är nyasfalterade och ALLTID kör på landsväg så hade jag inte heller betalat för det. Men som vägarna ser ut nu så är det ett tokbra alternativ. Om man ser till de som valt till DCC här inne så verkar alla stämma in i mina åsikter.

Fredrix
2011-05-26, 16:57
Blev beställning nu, blev en TDI 140 DSG Sport & style, vet inte leveranstid ännu, men gissar på att det kommer att bli sent.

Peter-C
2011-05-27, 19:19
Blev beställning nu, blev en TDI 140 DSG Sport & style, vet inte leveranstid ännu, men gissar på att det kommer att bli sent.

Ett inlägg angående Tiguan.

Hyrde en Tiguan 2010 denna vecka då min Golf har varit inne på justering / lack av bakstötfångare.

Som SUV betraktat är den en trevlig bil och förvånansvärt rymlig då bagaget är ganska högt och kvadratiskt tillika även djupt. Motorn, i detta fall en TSI 1,4 – 150, kändes för klen för en så tung bil med 4motion. Säkert högt luftmotstånd också. Drog ett ”cargo” släp häromkvällen till Skåne och tillbaka. Det var tungt… Det finns ju annat att välja på i motorväg, ditt val är säkert bättre då diesel borde har lite mer bottendrag. Kändes som kvaliteten håller vanlig VW standard. Tyst och fin i karossen. Hustrun gillade att man sitter högt när man kör. Saknar ”Golf” känsla (smidighet) men det är ju ingen Golf så det får man väl ta. Den senaste facelift modellen har jag varken kört eller sett i ”real life”.

Du blir säkert nöjd med ditt val, Fredrix. Bra priser vad jag har sett på ”Bygg din bil”.

/Peter

Fredrix
2011-05-27, 23:21
Ja, med diesel och DSG fanns det inte mycket att välja på, motorn får räcka, har nära 100 Nm mer än bensinaren, men inte direkt någon gti.
Blir skönt att slippa min slitna 940 som gått som vinter och andrabil.

Blev följande:
- Peppargrå metallic
- Dragpaket / RCD510
- Premiumpaket
- Komfortpaket
- Dynaudio
- Savannah 19" antracite + sportchassi

Peter-C
2011-05-28, 09:52
Ja, med diesel och DSG fanns det inte mycket att välja på, motorn får räcka, har nära 100 Nm mer än bensinaren, men inte direkt någon gti.
Blir skönt att slippa min slitna 940 som gått som vinter och andrabil.

Blev följande:
- Peppargrå metallic
- Dragpaket / RCD510
- Premiumpaket
- Komfortpaket
- Dynaudio
- Savannah 19" antracite + sportchassi

Motor - 100 nm mer, det är stor skillnad. Med dina tillval så blir det en ”ståndsmässig” bil! Paketen + tillvalen kostar ju en del men verkar innehålla mycket… Bl.a. skinnklädsel + elstol? Den jag hyrde hade ingen sportfjädring. Det hade säkert förändrat karaktären kraftigt om den hade haft det. Smidigheten upplevs negativt när det är för svajigt.

/Peter

outrunner
2011-05-28, 10:43
Ser på vw.de att 7-stegs DSG.n i Tiguanen klarar 600nm...... lite skillnad mot den *lilla* 7-stegs som finns till de mindre motorerna. Förmodligen så är det väl den DSG som Audi har använt ett tag till sin TT RS. Så den kanske dyker upp i andra modeller oxå såsmåningom.

P.

Fredrix
2011-05-28, 18:56
Paketen + tillvalen kostar ju en del men verkar innehålla mycket… Bl.a. skinnklädsel + elstol?

Ja, preumium paketet innehåller panoramatak, xenon och läder med elmanövrering på förarsäte.
Paketet är 14900 billigare mot om man köper allt separat, bra pris.

Marcus
2011-05-30, 13:52
Blev beställning nu, blev en TDI 140 DSG Sport & style, vet inte leveranstid ännu, men gissar på att det kommer att bli sent.

Kul, grattis till en fin bil :-) TDI med DSG är helrätt för biltypen.

Fredrix
2011-06-06, 17:13
Hur går det med ändring av redan beställd bil ?
Satt och spånade och insåg att jag nog skulle valt mobilförberedelse. Var nästan två veckor sedan beställning, går det att lägga till nu i efterhand eller blir det problem?, var väl inte så viktigt men.. får höra med försäljaren i veckan.

Peter-C
2011-06-06, 17:21
Hur går det med ändring av redan beställd bil ?


Det har jag gjort flera mån efter beställning, inga problem. Det är nog när det närmar sig tillverkningsdatum som ordern säkert blir "låst".
/Peter

Fredrix
2011-06-06, 17:25
Kanon, ska ringa imorn och se om det går att lägga till !

Fredrix
2011-08-26, 21:24
Lämnade in GTi:n idag efter 6 år och plockade ut tiguanen jag beställde.
Kanonnöjd än så länge, jäkligt skön bil. Inte så mycket attack som golfen men bättre på allt annat !


http://forumbilder.se/images/e86201192022Pdb25.jpg

Marcus
2011-08-27, 00:23
Snygg! Vad blev det för specifikation?

Fredrix
2011-08-27, 08:21
TDI 140 DSG / Sport & Style
- Peppargrå metallic
- Dragpaket / RCD510
- Premiumpaket ( läder, panoramatak, xenon )
- Komfortpaket
- Dynaudio
- Savannah 19" antracite + sportchassi
- Mobiltelefonförberedelse
- Media in

Återstår bara att köpa fälg och vinterdäck.

Marcus
2011-08-27, 08:56
Ahhh, läckert :-) Vinterhjultips: http://www.volkswagen-zubehoer.de/pdf/flipables/WKR/Start_big.html

Peter-C
2011-08-27, 09:27
Bra spec. Tiguan blev väldigt lyckad efter faceliften - Snygg:) Du får väl ut och "fin" åka i helgen.

/Peter

Cullberg
2011-08-27, 09:44
SNyggt, man åker skönt i dom där!

Marcus
2011-09-12, 19:50
Några ytterligare intryck nu när det gått en liten tid?

outrunner
2011-09-12, 21:38
Hej.

I söndags provade jag just en TDI140hk med DSG. Mina intryck efter en kort provkörning är: Toppenbil!!! Det mesta var/är verkligen toppen. Men jag upplevde motorn som rätt slö, visserligen var den helt ny men provade en A6 TDI Avant då med och den motorn(177hk) var bra mycket piggare.

Vill gärna ha intryck från du som äger en Tiguan då jag blev väldigt köpsugen.

Mvh/Peter