handdator

Visa fullständig version : VR-6 & VR-5 , Erfarenheter ??



2stroke
2011-02-04, 06:20
Hej !

Vad skall man tänka på då man skall köpa en bil med VR-6 / VR-5 motor ?? ( 2-ventils teknologi )

Vad jag hittat på nätet så verkar det bara finnas två ytterligheter kring dessa VR motorer,
...antingen så verkar dessa motorer vara mer ömtåliga än Mingvaser ifrån Kina eller också verkar de i princip vara skottsäkra.
Jag blir inte klok på detta....

Ni som har erfarenheter utav dessa motorer dela gärna med er !!

/ TACK

David L
2011-02-04, 08:46
Den enda stora svaga punkten är kamkedjorna med slitbanor och det är en normal slitdel som bör bytas kring 12-15k mil, precis som en kamrem. Delarna i sig kostar ca 4500kr och jobbet tar ungefär en dag då växellådan måste demonteras.

I övrigt är motorerna pålitliga.

jöns
2011-02-04, 14:23
Den enda stora svaga punkten är kamkedjorna med slitbanor och det är en normal slitdel som bör bytas kring 12-15k mil, precis som en kamrem. Delarna i sig kostar ca 4500kr och jobbet tar ungefär en dag då växellådan måste demonteras.

I övrigt är motorerna pålitliga.

Det bör tilläggas att de kan gå mycket längre då vissa går upp mot 25-30k mil utan byte.
Det handlar mycket om hur man tar hand om dem, då spännaren går på oljetryck så är det ganska viktigt att det är korrekt.
Nackdelen är att många tas inte hand om utan en liten skitunge kör med den över sommaren(ofta hinner de måla plastinredningen i någon gräslig färg) och sedan säljer den för den var för dyr att äga. Sen tar nästa ägare vid och gör samma sak.

De börjar ju bli ganska gamla nu med så karosserna börja väl känna av åren de med.

Många som köper dem får mecka, det kommer man nog inte ifrån om man köper en billigare som är icke omhändertagen.

Jag kommer absolut att köpa en VR6 igen, kör just nu V5... som är nästan samma.

PassatGT16v
2011-02-05, 19:08
Gillar min vr6 motor fast den sitter i en stor sharan. Inte det billigaste jag kört i drivmedel men förutom kedjor och tändkablar har jag inte haft några som helst problem under mina knappt 6000 mil, gått 18000.
Den köptes billigt och har inte gått snällt så hållbar skulle jag tippa på.

Skulle gärna ha en igen i en mindre bil.

Rs mannen
2011-02-05, 20:08
Tyckte vr6 motorn var vw trevligaste motor att köra ända tills 2.0tfsi,n kom.
Vr6,an är en helt underbar motor att smyga runt i stan med. Dom går så mjukt å fint. Å sen när man varvar ur dom så låter dom helt grymt skönt med öppet filter.
Går rätt snålt lansväg. Men lite törstiga i stan.
Har aldrig haft problem med mina 3st vr6,or dom har tuffat på fint.

monti garbi
2011-02-06, 21:20
Måste hålla med. Har några vänner som kör omkring i dessa bilar. Verkar som om man tar hand om och sköter om dom håller dom hur bra som helst. Plus goaste ljudet i vw-familjen.

2stroke
2011-02-12, 09:27
Vad skall man göra med dem och vad skall man inte göra med dem ?

Skall de köras med någon speciell olja tex ?

Läste någonstans att de har väldigt lätt för att gå varm....
Därför rekommenderades byte till en termostat med betydligt lägre grader.
Är det så ??

Fyll på med era erfarenheter & kunnande om dessa motorer !!!

Mackan73
2011-02-12, 10:13
Som dom andra skrivit här är kamkedjehistorien den svaga länken, förutom den så går dom som tåget. Följ tillverkarens rekommendationer på oljekvalitet samt bytesintervall så ska det inte vara några problem, är man extremt nojig så går det ju dessutom korta ner intervallet. Hade aldrig problem med att min Corrado VR6 gick varm. Däremot så gav eftercirkulationspumpen för kylvattnet upp, men det var det enda.

2stroke
2011-02-12, 11:45
Som dom andra skrivit här är kamkedjehistorien den svaga länken,
förutom den så går dom som tåget.
Följ tillverkarens rekommendationer på oljekvalitet samt bytesintervall så ska det inte vara några problem,
är man extremt nojig så går det ju dessutom korta ner intervallet.
Hade aldrig problem med att min Corrado VR6 gick varm.
Däremot så gav eftercirkulationspumpen för kylvattnet upp, men det var det enda.

Hur märker man att eftercirkulationspumpen är trasig ?


Jag byter alltid olja med 1500 Mils intervall.

Är nedanstående helsyntet olja lämplig i en VR motor ?

Prestanda :
SAE : 5W-40
ACEA : A3/B4-08 (inkl. A3/B3-08)
API : SM / CF
BMW : LL-01
Daimler : MB 229.5, MB 229.3
GM / Opel : GM-LL-B-025
Porsche : A40
Renault : RN 0700 / 0710
Volkswagen : VW 501.01 / 502.00 / 505.00

Lägsta flyttemperatur : -39 °C
Viskositet vid 40°C mm2/s (cSt) : 81,3
Viskositet vid 100°C mm2/s (cSt) : 13,6
Viskositetsindex : 171

Mackan73
2011-02-12, 19:04
Hur märker man att eftercirkulationspumpen är trasig ?


Min sprack så kylvatten läckte där.

onk
2011-02-12, 21:55
Helsyntet känns lite lyx.

Kör med delsyntet 10-40 i min och den mår prima!

Lillen
2011-02-12, 22:16
Jag hade inga som helst problem med min Vento VR6.
Körde lite bana under högsommarvärme och inga värmeproblem fanns.

Tror det enda jag hakade upp mig på var soppaförbrukningen.
Men detta KAN vara högerfotsrelaterat =)

Hade inga problem med kamkedjesträckaren men det är ju det helt klart vanligaste problemet!

2stroke
2011-02-20, 00:14
..............

2stroke
2011-02-25, 22:44
^^^ *BUMP* ^^^

Jag behöver fler åsikter kring dessa VR motorer !


.

Vr6Turbo
2011-02-25, 23:21
kika in på vr6.nu så hittar du massor med info

Sweeper
2011-02-26, 15:04
Dom har en guide på vr6.nu om man ska köpa en vr6a. Där står allt info om vad man ska kolla på och vilka är vanliga problem osv.. rätt bra info!

2stroke
2011-02-27, 00:47
Dom har en guide på vr6.nu om man ska köpa en vr6a. Där står allt info om vad man ska kolla på och vilka är vanliga problem osv.. rätt bra info!

Jooo TACK jag har läst den.

...Men jag vill gärna ha lite fler synpunkter/erfarenheter/tips ifrån folk som har eller haft VR-5 & VR-6 motorer med 2-ventilsteknik !!


.

Bobo
2011-02-27, 10:10
Jag har haft 2 VR6:or, jag var väldigt nöjd med dem, bara slitage delar mer eller mindre som jag fick byta

Vr6Turbo
2011-02-27, 10:38
Jooo TACK jag har läst den.

...Men jag vill gärna ha lite fler synpunkter/erfarenheter/tips ifrån folk som har eller haft VR-5 & VR-6 motorer med 2-ventilsteknik !!


.
vad är det mer du vill veta än det som står på vr6.nu? hk mot motor volym är riktigt dålig ,toppen suger om du ska plocka väldigt mycket effekt
,topparna behöver oftast en översyn samt givetvis kamkedje prylarna ,sen är d som vilken annan motor som helst , är en riktig slit varg och för dom som inte visste så var denna motorn tänkt som en diesel maskin från början

2stroke
2011-02-27, 22:31
Vad är det mer du vill veta än det som står på vr6.nu ?
Hk mot motor volym är riktigt dåligt.
För de som inte visste så var denna motorn tänkt som en diesel maskin från början !

Vad skiljer mera i detalj en VR-5 ( 10-Valve ) ifrån en VR-6 ( 12 Valve ),
eller är det samma motor fast med 1 cylider avkapad ?
Kul med lite kuriosa rörande det hära med Diesel motor... Men var har du hört/läst det ??




.

Plura
2011-02-28, 15:01
Orkar inte leta på sidan som handlade om detta nu men vr6 motorn var tänkt att bli en dieselmotor från början.
Det var i dom sista stegen innan lanseringen som dom ändrade sig så det blev en bensin. Bottendelen håller för
bra med effekt om man är sätter dit en turbo men flaskhalsen är väl toppen.

Har byggt en golf mk2 med vr6 och det
motorvalet ångar jag inte för en sekund. Ljudet, ljudet och ljudet! Sen tycker jag inte dom är speciellt törstig för att
vara en stor sexa. Snittade 0,8 ner till bugrun i somras.


"The Vr6 engine is strong as Chuck Norris and it's powered by fear."