handdator

Visa fullständig version : Vw Lupo 1.4 Bromsar



brinkson
2011-02-02, 11:42
Hejsan

Som ny på forumet tänkte jag höra med andra Lupoägare hur bromsarna egentligen skall vara på bilarna.

Mina bromsar tar ganska långt ner, och bromsverkan är inte så att de "hugger", utan man lugnt och sansat minskar i fart. När man pumpar pedalen så känns den något svampig, när bilen är avstängd så blir den stum och hård, inte när bilen är på.

Allt är nytt bak på bilen (2010), och fram så är det nya belägg som är inkörda och skivorna är slipade och fina(2010). Bromsvätskan är dock senast bytt 2006, men frågan är hur mycket den påverkar. Går det att få bromsarna på Lupon att ta högt upp och ta mera?

Lupon har inte ABS. Belägg är originaldelar.

tjipp
2011-02-03, 00:15
riktigt gamma bromsvätska byt byt byt.. =)
å lufta igenom ordentligt så skall du få se på underverk!
Men på "moderna bilar" får man aldrig den distinkta pedalkänslan utan det är alltid ett visst svaj/svampighet och håller man hårt å länge sjunker pedalen..
(när bilen är igång) är bilen avstängd skall det bli tryck å pedalen skall inte sjunka när man håller tryck

brinkson
2011-02-03, 08:41
Okej, Tack för svaret!

Då skall jag försöka boka in ett bromsvätskebyte så fort som möjligt.

brinkson
2011-04-27, 16:38
Hej igen.

Kollade bromsoken för luftning och ena nippeln har tyvärr rostat fast ordentligt. Blir nog i värsta fall att byta hela oket. Något bromsvätskebyte har inte kunnat gjorts.

Men, hur bra blir bromsarna på en Vw Lupo utan ABS, hur mkt påverkar abs bromsverkan innan den går in? Om man jämför med en Skoda Fabia -11 som jag kör i jobbet så är ju dem bromsarna väldigt bra, nyper fint i början och ännu mer ju mer man pressar. Börjar väl inse att Lupon är gammal men jag tycker ändå att det borde gå att få den att nypa bättre.

Nu använder jag handbromsen för att få stop på bilen när man kommer i lite för hög fart, då tar bromsarna betydligt bättre, men aldrig lika bra som på en ny bil. Pressar man för hårt låses hjulen och då blir det bara pannkaka av allt :D

Är det någon som har erfarenhet av Lupons bromsar, att de kanske är ganska dåliga i från början och mycket bättre blir dem inte?

Tror att jag har fel bil för min körning, få nog bli en Golf Gti för mig...