handdator

Visa fullständig version : DITEC -Lackkonservering



Masen
2011-01-31, 19:04
Hej!

Har tänkt lämna in bilen på en lackkonservering och i det här fallet hos en DiTEC firma.
Någon som haft sin bil hos dom eller finns det något annat märke som är lite bättre?
Hade tänkt att bara göra en vaxning/polering men kör konservering istället.

Alla förslag är Välkommet!

canterbury
2011-01-31, 20:41
Hej!

Har tänkt lämna in bilen på en lackkonservering och i det här fallet hos en DiTEC firma.
Någon som haft sin bil hos dom eller finns det något annat märke som är lite bättre?
Hade tänkt att bara göra en vaxning/polering men kör konservering istället.

Alla förslag är Välkommet!

Ditec är duktiga men dyra. Du blir säkert nöjd. Dock finns det ju absolut fler på marknaden som kan göra samma sak, same shit different name säger jag. Finns nog lika många sätt att få puts och konservering på som det finns namn o firmor... Har testat ditec och även en mindre och billigare firma och vart nog fan lika nöjd faktiskt. Kolla med dina lokala firmor. Jag gjorde som så att jag frågade min lokala bmw o vw vart de brukade lämna sina o detta var till den mindre firman. Och litar de på dem så... var ca 30 procent billigare. Samma resultat och nybils doft!

Cullberg
2011-01-31, 20:43
Jag skulle säga att det är grundjobbet som gör skillnaden, sen vilket lackskydd som är bäst är nog hugget som stucket!

jockem
2011-02-01, 06:08
Har Ditec på min och jag är nöjd men tyckte att den ny polerade känslan försvann ganska snabbt.

Har gjort återbehandlingar och visst de blir ju blankt men blir nog Mr cap nästa gång eller så gnider jag själv.

wibmag
2011-02-01, 12:55
Har själv polerat bilar i många år, både mina och andras. Använder 3M produkter och dubbeloscillerande maskin och det brukar bli ett mycket bra resultat. Håller helt med Cullberg om att det är grundjobbet, själva poleringen, som gör lacken blank. Sen är det frågan vilket ytskikt som håller längst.

Premis
2011-02-01, 14:51
Skit samma nästan vilket märke man väljer. Mr Cap och Ditec använder sina egna kemikalier så det är generellt svårt att veta vad dom kletar på. Övriga använda kända märken. Själv lägger jag oftast Fireglaze själv vilket funkar riktigt bra för mig.

Men som sagt, det är underarbetet som är viktigast och då skall man helst lämna till nån med bra referenser. Själva lackskyddet i sig är en barnlek att lägga i jämförelse med polering (lackkorrigering) som helst kräver år av övning.

Många verkar blanda ihop begreppen så här kommer en allmän förklaring:

1 - Polering (görs för att få bort repor i lacken, görs med poler-/slipmedel)
2 - Lackskydd (är det man lägger på lacken för att den inte skall oxidera och för att få upp glanstalet). Finns 1-komponents, 2-komp, vax etc.

Allt detta brukar kallas för rekond som samlingsnamn. Ordet rekond är dock sundertuggat, en vanlig handtvätt som kanske en bilfirma gör innan leverans brukar dom benämna rekond för det låter bättre. Tro inte heller på firmor som säger att "detta håller i 6 år", det gör det inte. Räkna med 1 år max generellt om dom inte bara vaxar (då räcker det några veckor).

Lillen
2011-02-01, 18:45
Angående just Ditec så hade polaren det på sin bil.
Väldigt fint och han va väldigt nöjd.
Bra kundbemötande åxå.

Tror det har stor del i vilken person som gör jobbet och hur bra.
Det har stor betydelse hur det är gjort och bhur det sedan sköts för hur länge det håller.

P-plats.se
2011-02-02, 10:20
Jag har kört Ditec på en bil och blev inte nöjd MEN det berodde med all säkerhet INTE på vilka produkter dom använde!

wibmag
2011-02-02, 11:32
Vad kostar en Ditecbehandling egentligen? (Om man lämnar en riktigt skitig vinterkörd bil som kräver rejält med tvätt och polering)

Cullberg
2011-02-02, 12:11
Jag skulle tippa på ca 5000:- ?!?

tjipp
2011-02-02, 23:10
5000:- kändes billigt.. men kanske!?
har prövat både tidy, ditec å mr cap och alla har varit lika blanka å fina när man hämtat dem, men får nog säga att mr cap har varit helt klart bäst hållbarhets mässigt...
Men dem är ju inte billiga nånstans. nästan det dubbla för en rekond+lackförsegling+klädselinpregnering+rutbehan dling..
Numer sköter jag lackvården skälv, men är för noga när jag polerar så jag lägger alldeles för mkt tid kraft å energi på det..
Så det blir sällan av istället.. ;-)

Masen
2011-02-11, 08:54
4000kr för en DiTEC konservering skulle jag få betala och 2000kr för enbart waxning och polering

Premis
2011-02-11, 12:08
4000kr för en DiTEC konservering skulle jag få betala och 2000kr för enbart waxning och polering

Eller bara betala för polering och sedan lägga på lackskydd själv.