handdator

Visa fullständig version : dörren slår i tröskeln.



björn-s
2007-07-11, 15:01
tjenare på min två dörrars
golf mk4 så har båda dörrarna
slagit emot kanten på själva bilen
mot tröskeln (hoppas ni förstår)
lacken har släppt, hur kan man
rikta upp dörrarna, antar det behövs.

känns inte som det e lönt att lacka
skadan förns felet är åtgärdat..

tacksam för svar.

magnusT
2007-07-11, 15:21
Är det inte gångjärnen som är slitna?

björn-s
2007-07-12, 08:07
jo jag tror det jag med, hörde runt lite mer igår..
någon som har erfarenhet av att byta?

T-mek
2007-07-12, 16:30
Om du tar tag i änden på dörren när du har den bara lite öppen och drar upp och ned, kan du känna ett glapp då? Om inte så är det inget fel på gångjärnen, dörren behöver bara riktas lite. Det är inget ovanligt att dörren börjar hänga ner efter några år, speciellt om man har stått och "hängt" på den med dörren öppen.
Man kan rikta upp den genom att ta en vanlig garagedomkraft, en bräda lr en bit regel och en trasa. Ställ dörren invid karossen dvs nästan stängd, så mycket att du får bra grepp med domkraften i nederkant. Lyft nu bara dörren med domkraften tills den är i rätt läge.
Tänk på att dörren fjädrar ner lite igen när du släpper efter, så man får lyfta "lite mer" än vad man tror. Kolla spaltmåttet i underkant mot tröskellådan och i ovankant mot b-stolpen, så ser du när du hamnat rätt. Brädan och trasan har du såklart mellan domkraft och dörr för att inte skada dörren.
Lycka till!

björn-s
2007-07-13, 14:26
tack så mycket :)

Nattuggla
2007-07-13, 17:14
Har ett dörrproblem jag med. Vänster bakdörr på min Golf 4 buktar så att säga. Precis under rutan i bakkant ser det ut som att dörren inte riktigt är stängd när den de facto ÄR stängd. Glappar väl 2-3 mm eller något sådant. Min tanke var att en list släppt och låg ivägen men hittar inget som sitter ivägen. Gångjärnen ser fräsha ut också. Någon som har tips om vad det kan vara?

Gör inte så mkt då man bara tänker på det om man granskar men är man lite pedant känns det för jävligt :-)

Marcus
2007-07-13, 18:04
Golf 1J har problem med dålig inpassning av dörrarna. Tyvärr brukar det även orsaka rejäla skrapmärken i lacken då dörren hamnar fel. Kolla det också.

Golf_Gtr
2007-07-13, 22:26
Det finns special verkyg för att göra detta. Kör in till en Plåt verkstad eller VAG De kostar inte mycket att få det justerat.