handdator

Visa fullständig version : Varför är Mk4 1.8T Variant så ovanliga?



Köttis
2011-01-29, 23:41
Hej!

Är i tankarna om att byta bil, och då till en större Mk4, dvs en kombi.

Men jag är inte så imponerad av varken 1.6 eller 2.0 modellerna och har därför siktat in mig på 1.8T istället då jag just nu kör en GTI -99 och gillar motoralternativet.

Men varför är 1.8T så bedrövligt sällsynta i just kombi?

Tack på förhand.

Mvh Oscar

Peter-C
2011-01-30, 01:03
Hej

Troligen för att de var för dyra i konkurrens med Passat om jag inte missminner mig. Trevlig kombi, särskilt highline!

/Peter

Bossni
2011-01-30, 01:04
Sällsynta?! Jag blev lite fundersam här nu. Är du säker på att den motorn har varit i kombin över huvudtaget?
Var det inte bara gti.n som hade 1.8t motorn.

Mini_me
2011-01-30, 08:51
Finns i kombin..går som ett skållat olla.

Köttis
2011-01-30, 14:40
Hej

Troligen för att de var för dyra i konkurrens med Passat om jag inte missminner mig. Trevlig kombi, särskilt highline!

/Peter

Hej Peter!

Nu då du säger det så låter det ganska logiskt. Just Passaterna har det ju sålts en hel del av..

Vad skiljer sig mellan en "vanlig" 1.8T och en med Highline-paket?

Mvh Oscar

jagrullar
2011-01-30, 15:22
Fakta och utrustningspaket Golf 2001
http://personbilar.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf/modeller/golf/golf_fakta_2001/_jcr_content/renditions/item.file/Golf_Fakta_2001.pdf

Tydligen var alla 1.8 Turbo Variant "Higline" iallafall svensksålda av årsmodell 2001

Peter-C
2011-01-30, 15:23
Hej Peter!

Nu då du säger det så låter det ganska logiskt. Just Passaterna har det ju sålts en hel del av..

Vad skiljer sig mellan en "vanlig" 1.8T och en med Highline-paket?

Mvh Oscar

Hej. På golf vet jag inte riktigt. På Passat 00 som vi tidigare har haft så var det sportstolar skinn + alkantara (mocka ”look a like”) på mitt delarna av sätena, liten sport ratt, inlägg instrumentering / dörrsidor alu - material. Inget tyg på dörrsidorna. Tror inte att sportfjädring ingick, det var nog option. Highline + sportfjädring gjorde att det blev en helt annan bil mott en ”standardsoffa”. Just Golf Variant 1.8 T är något extra i mina ögon!

/Peter

Köttis
2011-01-30, 15:26
Åh, intressant!

Tack :)

Mvh Oscar

Köttis
2011-01-30, 18:35
Hittade denna skönhet på blocket igår, blev riktigt sugen!

http://www.blocket.se/ostergotland/Volkswagen_Golf_Variant_1_8T_30782617.htm?ca=2&w=3

Cullberg
2011-01-30, 19:43
Såg fin ut, det är ett bra val tror jag med 1,8T motorn i en golf kombi.

Köttis
2011-01-30, 19:46
Tycker också den såg fin och välskött ut, iaf på bilderna!

Synd också att de flesta bilar av intresse man hittar inte finns inom rimliga avstånd... har en tendens att som oftast finnas minst 50-60mil bort!

Peter-C
2011-01-30, 20:56
Ser fin ut. Sport ratt / sport stolar.... - kan det vara så att dessa vagnar har motsvarande GTI nivå på inredningen i normal utförande? Som sagt de var ju ganska dyra på den tiden så basnivån skiljer säkert från en vanlig Variant.

/Peter

Andersson Racing
2011-01-30, 21:08
Ser fin ut. Sport ratt / sport stolar.... - kan det vara så att dessa vagnar har motsvarande GTI nivå på inredningen i normal utförande? Som sagt de var ju ganska dyra på den tiden så basnivån skiljer säkert från en vanlig Variant.

/Peter

Jo i stort sätt som gti fast med lite mer bakhäng!

/ Per

golf4life
2011-01-30, 21:54
Riktigt fina!

Har själv en vit Highline http://www.garaget.org/Golf4Life

Henrik.M
2011-01-30, 21:59
För en herrans massa år sedan skruvade jag en tysk Vw Bora 1.8t variant.
Har aldrig sett en sådan sedan dess.

På tal om något helt annat. =)

Golfbjörnen
2011-01-30, 22:01
Jag har också en. Eller, ja.. det står "Jetta" på bakluckan. :-)
Det är samma lika, men fronten är samma som "Bora" som vi känner här i Europa. Men i övrigt är det ju en Goffe Mk4 Variant.
Fast jag har 180 hästarn (som Jetta Variant kunde fås med i USA från och med 2002).
Och fullt med lull-lull. http://www.garaget.org/?car=202554

Gb.

Peter-C
2011-01-30, 22:27
Fakta och utrustningspaket Golf 2001
http://personbilar.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf/modeller/golf/golf_fakta_2001/_jcr_content/renditions/item.file/Golf_Fakta_2001.pdf

Tydligen var alla 1.8 Turbo Variant "Higline" iallafall svensksålda av årsmodell 2001

Ursäkta "jagrullar", bommade ditt inlägg om att alla var highline utrustade. Det förklarar saken. I vilket fall som helst så är det trevlig bil!

/Peter

Lillen
2011-01-30, 22:54
Fanns ju även som Bora Variant 1,8T i "hemlandet" Düskland!

Köttis
2011-01-30, 23:05
Hittade precis en sån på www.automobile.de

http://se.automobile.de/suche/cgi/bild2.pl?ID=18343726

Henrik.M
2011-01-30, 23:08
Fanns ju även som Bora Variant 1,8T i "hemlandet" Düskland!

Lillen nu var det det här med läs och skrivförståelse igen (du vet vad jag menar) , läs mitt inlägg högre upp om vad det var för nationalitet på den bilen jag skruavde i. ;-)

Smurfen
2011-01-31, 10:46
Mycket trevliga bilar..

http://www.garaget.org/?car=53061

Våran... mycket roligare och mer bensinsnål än passaterna.. Många mer plus på en Golf variant 1.8T än Passat 1.8T

Marcus
2011-01-31, 13:03
Jag har lite svårt att se varför man vill ha en Golf/Bora Variant 1.8T 1J istället för en Passat Variant 1.8T 3B… Det finns fler Passat att välja mellan = bättre pris (prisvärd jämfört med Golfen…), fler valmöjligheter vad gäller utrustning, skick, miltal med mera. Sen tycker jag att Passat 3B och 3BG är mer komfortabla och moderna än Golf 1J och har kanske även bättre rostskydd och säkerhet. Men en udda Golf är alltid roligt att ha i och för sig :)

Lillen
2011-01-31, 13:06
Smaksak!!
JAG hade lätt valt en Golf/Bora före passaten.
Men det är ju jag det och min smak.

Hur många Passater i ok skick finns det då?
I och med att de är så många är det ju en STOR del som är medel eller under medel i skick.
Dessutom är det ju en hel del som har motorallternativ som inte lockar , det drar åt snaran när man ska välja.

Smaksak helt enkelt!

Golfbjörnen
2011-01-31, 13:52
Jag har lite svårt att se varför man vill ha en Golf/Bora Variant 1.8T 1J istället för en Passat Variant 1.8T 3B… Det finns fler Passat att välja mellan = bättre pris (prisvärd jämfört med Golfen…), fler valmöjligheter vad gäller utrustning, skick, miltal med mera. Sen tycker jag att Passat 3B och 3BG är mer komfortabla och moderna än Golf 1J och har kanske även bättre rostskydd och säkerhet. Men en udda Golf är alltid roligt att ha i och för sig :)

I mitt fall (Bora/Jetta Variant 1.8T) var det ett ganska självklart val eftersom jag ursprungligen var på jakt efter en Golf Mk4 som "andrabil", men de jag kollade på (ganska många exemplar) hade en hel del att önska om man säger så.

Så dök den här kärran upp. PERFEKT skick. Perfekt servicehistorik, massor med nybytt, fullutrustad (även navigation), en ägare, endast 4800 miles och nya däck och nya bromsar OCH dragkrok. Dessutom var priset ganska lågt satt i förhållande till skicket. Så att det var en Variant då, kunde jag ha överseende med, även om jag redan kör Passat Variant som familjebil.

Köparen var relativt nedringd så betänketiden var kort, men jag ångrar inte köpet en sekund. Helt underbar kärra.

/a

Köttis
2011-01-31, 14:07
Inget ont om Passat men tycker helt enkelt bara om Golfarna bättre :)

Men till saken hör även att jag har lite godis till just Golf Mk4 som jag inte monterat på min GTI -99 och som skulle gå utmärkt att få dit på en Variant.

Annars hade väl kanske en Passat kunnat vara intressant, men tycker man ser sjuttioelva stycken Passat Kombi varje dag, iaf här i Skellefteå, vilket är trist!

Mvh Oscar

Köttis
2011-01-31, 19:55
Är det förresten ingen av er som åker Mk4 variant som har en att sälja? :)

Golfbjörnen
2011-01-31, 20:25
Är det förresten ingen av er som åker Mk4 variant som har en att sälja? :)

Allt är till salu till rätt pris brukar man ju säga. Men en Mk4 Variant 1.8T vete f*n ärligt talat om man skulle sälja. :-D

Smurfen
2011-02-01, 20:24
Alt hänger ju på vad man skall med bilen till. Men har aldrig gillat passatens framvagn och lär aldrig göra heller. För mycket slitdelar som alltid tar slut. Plus att motorn är ju placerad åt fel håll. Men är det utrymme och en bra familjebil så är nog passaten bra. Man köper ju inte en R36:a för att den är en bra andrabil. Utan för att den skall vara lite roligare..

Henrik.M
2011-02-02, 23:57
Alt hänger ju på vad man skall med bilen till. Men har aldrig gillat passatens framvagn och lär aldrig göra heller. För mycket slitdelar som alltid tar slut. Plus att motorn är ju placerad åt fel håll. Men är det utrymme och en bra familjebil så är nog passaten bra. Man köper ju inte en R36:a för att den är en bra andrabil. Utan för att den skall vara lite roligare..

Jag vet inte riktigt om du är medveten om det men du ´pendlar ganska frikst i ditt inlägg eller så är det jag som missförstår det.

Passat R36 har samma framvagn som MK4 och dessutom motorn placerad åt samma håll.

Sen gällande Passat 3b-3bg med multilinkframvagn så är det som natt och dag att jämföra med en McPherson.
multilinken är i hästlängder bättre än McPherson när det gäller väghållning.
Sen att multilinken är en dålig framvagn med mycket slitdelar är också en skröna , gäller möjligtvis dom första passaterna mellan 99-´01, men med 3BG 02-05 så är det inga problem med framvagnarna.
Audi kör än idag med multilink och dessa framvagnar är idag problemfria.
Hör ex med SBP nästa gång du är på besök och hör med dom hur många framvagnar dom anmärker på , du kommer att få samma svar jag gett här.

Lillen
2011-02-03, 11:32
Henrik vet du vad de ändrade i framvagnen efter -02 på Passaterna och DKW:n?

Henrik.M
2011-02-03, 17:17
Henrik vet du vad de ändrade i framvagnen efter -02 på Passaterna och DKW:n?

Grövre "kulbult" i stagen med stabilare konstruktion samt mer fett och bättre tätning mot kulan.
Problemet med dom första bärarmarna var att konstruktionen var underdimensionerad med för lite fett vilket föranledde till att bärarmen slets fort.

Smurfen
2011-02-03, 21:43
Det jag menade med r36 är att den köper man inte för att åka 2 ggr i veckan till ica och hem. Utan för att det är en lite roligare vw..

Jo jag vet att framvagnen blev bättre på de senare. Vi kör passat i jobbet. Fungerar fin fint men de börjar oxå bli dåliga när de börjat gått långt.
Fler slitdelar mer som går sönder och mer som kostar.. Det är ju svårt att jämnföra en ny bil med en äldre. Så vi måste väl hålla oss till samma årskullar.
En bil som gått 4000 mil är i regel bättre skick än en som gått 40 tusen mil. Finns undantag. Men en hel skröna tror jag inte då alla mina vänner även släkt som jobbar på vag är less på att få renovera de bilar som gått lite längre.
Sen finns det självklart bra och dåliga bilar överallt.

Köttis
2011-02-05, 13:28
Tror vi lämnar Passaten för den här gången.

Någon mer som har något kul info att skriva/berätta om Mk4 Variant som kan vara bra att veta?