handdator

Visa fullständig version : Voltat ögonstenen, 8v Gti Edition 94... Likadan kaross?



Pimpad racertant
2011-01-29, 22:06
Voltade min ögonsten strax före nyår... gråter blod! Tack och lov var det djup kallsnö som bromsade upp framfarten snabbt så jag klarade mig helskinnad, men det blev naturligtvis omfattande plåtskador. Bägge framskärmarna, dörrarna och huven. Så rykte naturligtvis mina nya lyktor, grillen, framrutan och de erbarmligt fula backspeglarna som skulle bytas ut!
Däremot verkar maskineriet, framvagnen och allt annat ha klarat sig bra. (När den väl rullade över gick det rätt sakta.) -Och - naturligtvis, gammal bil, jag är fattig osv så har jag bara trafikförsäkring. Suck. Börja köpa delar på skroten är inte att tänka på, då blir det lika dyrt att köpa en likadan.
Min tanke är att kanske försöka få tag på en reservdelsbil med hyfsat skick på de delar jag behöver... Men, hur är det nu: Har alla golf 3:or samma kaross? Även vr6? Någon påstod att golf 2 har samma framvagn förutom lyktorna, men det verkar ju inte stämma? Något annat man kan använda? Tips????

Marcus
2011-01-29, 22:44
Alla Golf 1H har samma kaross.

Henrik.M
2011-01-29, 22:52
Alla Golf 1H har samma kaross.

Inte det.
Syncro , 2-dörrar , 4-dörrar.

Så det finns ett gäng olika.

Mini_me
2011-01-29, 23:17
Alla Golf 1H har samma kaross.

Omöjligt skulle jag säga...(...det heter likadana jö...)

Marcus
2011-01-30, 18:46
Inte det.
Syncro , 2-dörrar , 4-dörrar.

Så det finns ett gäng olika.

Hahaha ja den var ju smart Henrik. Jag menar givetvis alla med lika många dörrar... Men det förstod ju du också, egentligen. Hur skiljer sig Syncro?

golf666
2011-01-30, 19:10
Hahaha ja den var ju smart Henrik. Jag menar givetvis alla med lika många dörrar... Men det förstod ju du också, egentligen. Hur skiljer sig Syncro?

andra infästningar för bakvagnen, kardan/avgastunneln är högre, annorlunda tank osv osv..

Marcus
2011-01-30, 19:28
andra infästningar för bakvagnen, kardan/avgastunneln är högre, annorlunda tank osv osv..

OK det visste jag så klart, så jag får förtydliga mig, jag svarade endast på detta:
Har alla golf 3:or samma kaross?
Självklart skiljer mycket under plåten, men just ytterplåten är likadan.

Henrik.M
2011-01-30, 20:32
Hahaha ja den var ju smart Henrik. Jag menar givetvis alla med lika många dörrar... Men det förstod ju du också, egentligen. Hur skiljer sig Syncro?

Att jag visste det gör ju inte saken korrekt för det , för det var ju inte jag som ställde frågan utan en annan frågeställare.


Självklart skiljer mycket under plåten, men just ytterplåten är likadan.

Alla karosser är ändå inte lika.

En kaross med taklucka är inte likadan som en utan.

En syncrokaross är inte likadan som en till en 2 hjulsdriven.

En 2 dörrars kaross är inte likadan som en 4 dörars kaross.

Osv osv osv. (Går ju att kombinera 2-4 dörrar med eller utan syncro och taklucka).


Finns som sagt flera olika karosser och vissa saker passar inte alls mellan dom.

Marcus
2011-01-30, 21:29
Att jag visste det gör ju inte saken korrekt för det , för det var ju inte jag som ställde frågan utan en annan frågeställare.



Alla karosser är ändå inte lika.

En kaross med taklucka är inte likadan som en utan.

En syncrokaross är inte likadan som en till en 2 hjulsdriven.

En 2 dörrars kaross är inte likadan som en 4 dörars kaross.

Osv osv osv. (Går ju att kombinera 2-4 dörrar med eller utan syncro och taklucka).


Finns som sagt flera olika karosser och vissa saker passar inte alls mellan dom.

Ja det känns som rätt nivå, att diskutera om taket till en bil med taklucka är likadant som till en bil utan taklucka... Eller om karossen till en bil med 3 dörrar är likadan som en med 5 dörrar eller med kombikaross... Jag misstog mig visst och antog att utgångspunkten var att bilarna hade samma karosspecifikation så att säga. Exempelvis 3-dörrars 1H GL utan taklucka och Syncro jämfört med 3-dörrars 1H GTI utan taklucka och Syncro... Jag kanske ska lägga till att 1H Cabriolet inte heller är likadan på alla punkter som en 1H 3-dörrars GL, men det visste ni kanske redan...zzzz...

Eftersom jag är nyfiken så lär jag mig gärna hur en 1H Syncro skiljer från en 1H ej Syncro vad gäller yttre plåtverk, som framskärmar etc.

Henrik.M
2011-01-30, 21:54
Ja det känns som rätt nivå, att diskutera om taket till en bil med taklucka är likadant som till en bil utan taklucka... Eller om karossen till en bil med 3 dörrar är likadan som en med 5 dörrar eller med kombikaross...

Man måste i en diskussion utgå ifrån att alla inte vet något som kanske är självklart för dig eller mig........rätt mig om jag har fel.
Är alltså inte för att vara dryg eller "sätta dig på plats" jag rättade dig.



Eftersom jag är nyfiken så lär jag mig gärna hur en 1H Syncro skiljer från en 1H ej Syncro vad gäller yttre plåtverk, som framskärmar etc

Framtill skiljer ingenting på utsidan iaf , men därefter börjar det bli skillnader beroende på om bilen är en 2 eller 4 -dörrars dörrar/bakskärm , bakrutor , dörrsidor etc etc
Bagageluckan är dock samma på alla.
Sen kan det finnas förstyvningar etc etc inne i karossen som inte är lika , för oftas är det så att ju mer du har att åka med i bilen desto styvare kaross har tillverkaren gjort.
Bilar med taklucka har ex betydligt styvare tak än bilar utan pga av förstyvningar till takluckekassetten.

Sen kan man hålla på i all oändlighet med detaljer..........men jag bidrog med dom större skillnaderna.

Pimpad racertant
2011-01-30, 22:04
Vore kul med taklucka, men taket är faktiskt ok... ;-) (= mindre bula efter knä när jag klättrade ur den nästan upp-och nedvända bilen) Behöver: Framskärmar. Dörrar. (3-dörrars) Troligen huv, tveksamt om den går att banka ut...) Grill. Lyktor. Framruta. Backspeglar.

Vento 92-98 borde alltså funka om man bara behöver främre delen? Naturligtvis vore det idealiskt att få tag på en likadan, med samma färg o allt, för att ha för framtida behov också, men problemet är att dom billiga är rostiga just i framskärmar och nederdel av dörrar... :( Annars kan man ju köpa en lite dyrare likadan och ha min som reservdelsbil, men som sagt - den är rätt knölig... (Kanske borde satsa på folkrace? Bilen har aldrug varit piggare än sista månaderna :/)

Axelsson
2011-01-30, 22:18
Rätta mig om jag har fel nu men;

Golf/Vento har inte likadana strålkastare och då skiljer även framskärmarna?

VWGolIV
2011-01-30, 22:36
Golf o vento har inte samma.
Skärmarna är också olika.

Till Golf 3 så får man också kolla vilken skärm man hade innan, finns ju med rundade blinkers och fyrkantiga blinkers.

Lillen
2011-01-30, 22:52
Vento 92-98 borde alltså funka om man bara behöver främre delen? Naturligtvis vore det idealiskt att få tag på en likadan, med samma färg o allt, för att ha för framtida behov också, men problemet är att dom billiga är rostiga just i framskärmar och nederdel av dörrar... :( Annars kan man ju köpa en lite dyrare likadan och ha min som reservdelsbil, men som sagt - den är rätt knölig... (Kanske borde satsa på folkrace? Bilen har aldrug varit piggare än sista månaderna :/)


Rätta mig om jag har fel nu men;

Golf/Vento har inte likadana strålkastare och då skiljer även framskärmarna?


Golf o vento har inte samma.
Skärmarna är också olika.

Till Golf 3 så får man också kolla vilken skärm man hade innan, finns ju med rundade blinkers och fyrkantiga blinkers.

Men.......hallå?
VAD exakt skiljer Venton och Golfens skärmar.
Tala om det för jag ser inte ett skit skillnad.
Har monterat fram och tillbaka på flera olika bilar!
DET ÄR INGEN SKILLNAD , iaf inte vad man kan se.
Samma sak med Venton kolla blinkers.

Däremot skiljer kofångarplasten på Venton.
Samma sak gäller spoilern , den skiljer MEN Golfens GÅR att använda dock med lite fix.
Den är kortare i och passar inte rakt på.

VWGolIV
2011-01-30, 23:41
Nått stämde inte med inpassningen när ja bytte skärmar på en Golf mk3 och tog från en Vento, men den kan varit skadad sen innan och ändrade hål osv.
Därav mitt inlägg.

Då ber jag om ursäkt.

Lillen
2011-01-31, 00:04
Nått stämde inte med inpassningen när ja bytte skärmar på en Golf mk3 och tog från en Vento, men den kan varit skadad sen innan och ändrade hål osv.
Därav mitt inlägg.

Då ber jag om ursäkt.

Ingen fara Teddy.

Jag har då aldrig haft problem.
Sitter just nu en skärm från en Golf GTi på Venton.
Sedan är det köpt en pirat som ska på åxå , köptes som Ventoskärm , ser exakt ut som Golfens.

Samma gjordes fast tvärt om tidigare.
Så jag kan iaf inte se att det skiljer ett smack.

Har ju nu även Golf front , grill , lysen och huv på.
Men det passade fina fisken även med Ventolysen mm.

Blir säkert ännu mer tattarfix på den Venton =)