handdator

Visa fullständig version : problem corrado g60



Trimmo
2011-01-29, 18:21
tjenare.. nu blir jag snart galen! =/ har kronglat med denna bilen länge nu..

dom felen som är nu, jag har 0 i laddtryck, köpte en beg kompressor! jag får 0,1 i ladd
på varv stoppen. inga missljud å inget olje klet från g.ladern. har inga läkage i trykrören heller!
kan d vara nått annat elle e den skrot!

sen har jag ett annat roligt fel, när bilen varm börjar den går konstigt å bli orköslös! kollade under å
katten glöder, så de måste va för mycket soppa elle gallen tändning! men den går ju bra när den e kall!

hoppas på många tips, annars eldar ja upp den....

mvh Timo som hänger mig snart!

Gullideckel
2011-01-30, 09:03
tjenare.. nu blir jag snart galen! =/ har kronglat med denna bilen länge nu..

Sen har jag ett annat roligt fel, när bilen varm börjar den går konstigt å bli orköslös! kollade under å
katten glöder, så de måste va för mycket soppa elle gallen tändning! men den går ju bra när den e kall!

hoppas på många tips, annars eldar ja upp den....

mvh Timo som hänger mig snart!

Problem nummer två låter helt klart som Lambasonden.

Mini_me
2011-01-30, 10:24
Hur mäter du ladd trycket?
Om kompressorn är hyffsad åtminstone så borde du få upp iaf 0,5bar i ladd.
Så om kompressorn är "ok" och du inte har nåt tapp nånstans så är det inget fel...(skämt)

Trimmo
2011-01-30, 11:53
Problem nummer två låter helt klart som Lambasonden.

okej.. den är ny! men använder en med 4 kablar, fast corradon har ju 3 kablar så skippa en.
kanske skulle skaffa en med 3 kablar.

Trimmo
2011-01-30, 13:28
Hur mäter du ladd trycket?
Om kompressorn är hyffsad åtminstone så borde du få upp iaf 0,5bar i ladd.
Så om kompressorn är "ok" och du inte har nåt tapp nånstans så är det inget fel...(skämt)

mäter via en laddtryckmätare. men de känns ju att de inte finns några hk i den.

ja tycker att de borde vara nått missljud, eller läcka olja om de är dålig..
borde dom inte kunna ge lite ladd iaf ??

va orginal remhjul & orginal laddtryck.???

Gullideckel
2011-01-30, 15:51
okej.. den är ny! men använder en med 4 kablar, fast corradon har ju 3 kablar så skippa en.
kanske skulle skaffa en med 3 kablar.

När jag hade detta problem löste de sig med en Bosch original Lambasond iallafall.

Sn00k
2011-01-30, 17:20
väldigt känsliga för eftermarknads-sonder.. orginal är att föredra.

blir det väldigt varma avgaser så är det tändningen som står helt fel, massor med tändning efter ÖDP istället för före ÖDP där den alltid ska ligga.
lite speciellt att ställa tändning på en G60, så sök efter proceduren här på forumet, den finns beskriven i många trådar.. med denna ställd rätt ska du se att laddtrycket rör sig åt rätt håll också.. =)

Trimmo
2011-01-30, 17:23
okej.. hade du samma fel!? gick dåligt å katten glödde?

ryckte ur min lambda nu å test körde, nu verka den inte få samma problem, tempen gick upp!
visst såg ja att katten va lite röd, men de va ju inte så att den lyste upp bilen under som den
gjorde här om dagen! =)

får testa å byta lambda har skaffat en med 3 kablar nu, dock en biltema! men man får prova iaf!

Trimmo
2011-01-30, 18:31
va ute å kolla lite nu... ena slangen in i insuget till tomgångs motorn va lös, så där borde lite laddtryck försvinna! plugga slangarna å prov körde,
kändes som de va lite mer ork i bilen, men laddtryckmätaren vissa inget mer.. ska byta laddtryckmätare imorn å se så inte den är trasig med!

ska ställa tändningen imorn med, men laddtrycket kan väl inte ändras av att tändningen står fel!???

Trimmo
2011-01-30, 20:10
suttit å funderat! kan kompressorn va så slut att den ger 0 i laddtryck!? borde den inte ge lite iaf å trycka ur sig olja / skramla!
såg att de va lite gör i den, men de måste ju bli lite klet om den har några mil på nacken..

canterbury
2011-01-30, 21:29
suttit å funderat! kan kompressorn va så slut att den ger 0 i laddtryck!? borde den inte ge lite iaf å trycka ur sig olja / skramla!
såg att de va lite gör i den, men de måste ju bli lite klet om den har några mil på nacken..

Har du kollat vad färddatorn säger, den sk mfa:n? Sitter returen rätt, kollat alla slangar rätt o att kompressorn får i sig luft....hmm jobbigt

Trimmo
2011-01-30, 21:56
japp... va ute igen å kollade, i slangar å rör sitter som de ska!
provade prov tryckte igen körde i 0.5 bar den gav utslag på laddtryck mätaren så
allt är tätt plus att mätaren funkar! nu finns de inget annat som är fel!!!!

så de är de bara att skruva ur skiten å köpa en ny! har fått om bes på regbes pga
att de satt skruv i den förut så måste bes med orginal G-lader

Sweeper
2011-01-31, 16:51
Vad har du för förbrukning enligt färddatorn? hur ställde du tändningen?

canterbury
2011-01-31, 20:53
0.5 bar låter ganska friskt, har för mig att g-laddern utan rs portning o rem o liknande ska ge 0,7 om jag inte minns fel=? Fast laddet har jag bara för mig att man kan få riktiga siffror på om den får jobba i mottryck? Dvs full patte med tvåan i tex uppförsbacke borde ge ett resultat. Att varva på tomgång har jag för mig att det inte var riktigt mätbara siffror... Var ju ett tag sen man meckade g60 och var corrado frälst (är) :P

Har du testat detta? Kom o tänka på detta med,,,, nu sätt en skruvmejsel mot gladdern o lyssna med örat. Då kan man höra vissa missljud. Dock undrar jag om kompressorn är korrekt renoverad ihopsatt för är den begagnad har den någon gång genomgått en reperation/portning. Så frågan är om alla packningar sitter rätt, är kompressor remmen spänd eller lite sliten=? Har en sådan i fall du behöver det. Kan faktiskt inte komma på så mycket mer nu....sorry mate

Trimmo
2011-01-31, 21:53
jag mena att jag pumpa upp 0,5 bar med tryckluft! =) körde i uppförsbacke å testa! men jag har skruvat ur den
och väntar på en ny, åter kommer när jag monterat den nya g-ladern.

ska även byta lambda å ställa om tändningen, visste inte att man skulle rycka ur den blå givarn å de! =)

danno
2011-02-07, 19:55
hur är det med kamremsinställningen?

Rs mannen
2011-02-07, 20:56
Inte så att en ljuddämpare rostat sönder å täppt sig. Då börjar katten glöda å bilen blir tokslö. Tror ju inte det är därför den laddar 0bar. Men som det skrevs innan. Står kamen rätt?
Å hur gårbilen på tomgång? Startar den lätt å bra?
Kompen får vara extremt slut om den ska ladda 0.1 men vist.
Dom laddar ca0,3 bar om 2 av 4 kammare är kassa. Har sätt många lik i mina dar efter som jag renoverade dom förr.

Men ta bort slangarna på insuget till kompen å sätt över glapack över dom så det är tätt. Sen snurra på den för hand. Är den ok så ser du att den vill suga in glapacken lite. Å det ska räcka att vrida den för hand.
Prova även att koppla bort å plugga tomgångsmotorn. För den dumpar ju ladtrycket om nått är fel. Ev om din landa ä fel på.

Trimmo
2011-03-15, 18:31
tjenare.. har trixat å fixat med de mesta!! nästa skroten =D
allt e bytt. rycker man ur givare så går bilen i typ nödprogram, så då funkar dom väl! =)
har ställt co poten men gör ingen skillnad på co halten.. testa å tanka e85 men hade typ ändå 8-9 i co.
färddatorn visar ca 7l/milen så den får mycket soppa!

ställde co poten på 600 den stod typ 1850 från början. kan de vara så att den går i ett slags nöd program
om poten varit utan för sitt gräns värde!? något annat tips.?

Trimmo
2011-03-15, 18:35
just de.. sitter extracto grenrör, ny byggt avgassytem, ny renoverad kompressor med 68 remhjul å chip laddar typ 1bar.
fick lambda värde 1,00 och co2500 0,1 men co å hc på tomgång va typ i bott.. detta va innan ja ställde om co poten, men kolla värdena
idag å dom va fortfarnde höga...

tycker bilen går riktigt bra, lite problem vid gasning om ja motor bromsar, å ska gasa på igen..