handdator

Visa fullständig version : Tysklands import-tråden



canterbury
2011-01-28, 21:51
Tänkte starta en samlad tråd ang. Tysklands import. Dels för andra som kan nyttja den, men även för egen del då jag till våren funderar på att åka dit och hämta ett stycke bil. Har läst igenom en del trådar och finns ju en hel del att tänka på. I mitt fall kommer jag handla via en auktoriserad vw återförsäljare, eller åtminstone stor bilfirma. Varför jag väljer att importera min bil är för att den jag vill ha är sällsynt i sverige. Passat kombi R36. Färg och utrustning finnes fler av i Tyskland till åtminstone 50000 billigare. Kollar på 2008-2010 års modell med mellan 1000-3000 mil på mätaren.

Frågan är vad ni har för erfarenheter av bilhandlare i Tyskland? I sverige där det är vw firmor är ju bilarna rekondade och fina och säljes ju nästan i nyskick. Tyskarna ska ju vara pedantiska och sköta bilarna men hur är det egentligen? Ni som har erfarenheten, ge era synpunkter

Försvinner vagnskadegarantin då jag köper den i tyskland? Men å andra sidan finnes ju vagnskada i försäkringen..?

Om vi leker med tanken, ca 50000 billigare i tyskland 2010 fast då fullsmetad med utrustning (vilket svenska bilar inte har vad jag sett) bör väl inte vara omöjligt att sälja till ungefärliga priser som en svensksåld begagnad om 4-5 år? Eller är värdetappet inte värt det i slutändan?

Något mer att tänka på vid köp? Har läst att en del varit sjukt missnöjda när de åkt ned med skicket. Men då undrar jag om det rörde sig om en så här pass ny bil hos en seriös vw handlare.

Ge instick, mycket att tänka på!

canterbury
2011-01-28, 21:53
Saxat från teknikensvarld.se :

STEG 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.

STEG 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem. På bilprovningen gör du en registrerings- och kontrollbesiktning. Pris 2 170 kronor. Bilens utländska registreringsdokument är underlag.
Boka registreringsbesiktningen innan du åker i väg för att köpa bilen så att du slipper kötid. Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten.

STEG 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.

STEG 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer räkning på skrotningspremien på 1 500 kronor samt en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör!


Lillen hade skrivit en bra kortis:
Ta kontakt med säljaren.
Be honom hjälpa dig med plåtar , försäkring och exportpapper.
Allt detta måste göras på kontorstid , du måste få tid på TÜV för exportbesiktning(identiteten skall styrkas).

Du måste få nya plåtar(OM du vill ha försäkring) Exportplåtar MED eller UTAN försäkring.
Går att köpa båda sorterna och även olika längd samt giltighet på dem.
Åker du ner med biltransport kan du skippa plåtarna OM du har en bra giltig försäkring för släp och bil som TÄCKER alla skador om du t.ex tappar bilen från ekipaget eller annat , men jag skulle köpt plåtar MED försäkring.

Försäkringen är en trafikförsäkring som täcker andras egendom och en del smått , alltså så att du inte blir för lidande annat än att du förmodligen blir fattig om bilen blir skrot.

Bilen är du ju själv skyldig att kolla upp.
Annars är det lika lätt som att handla bil i sverige.
Hittar du en seriös kille kanske han kan fixa allt innan om du bestämt dig.

Pengar på handen fungerar men ÄR FARLIGT!
Pengar på banken är det bästa , fixa en överföring och ta kontakt med den mottagande banken för att kolla hur just du gör bäst.
Då kan man ta ut pengarna på plats när affären är klar.
Kolla OM du kan ta ut en bankväxel som gäller där nere.
Annars har ju t.ex Forex konto numer så du kan sätta in svenska stålars och ta ut Euro på annat ställe bara det är ett Forexkontor.

Cullberg
2011-01-28, 22:01
Helt klart intressant, Funderar själv på att ta hem en! Det en det enda jag saknar i mon importbil är sätesvärme =)

Marcus
2011-01-29, 00:11
Min bedömning är att tyska Volkswagen-handlare är minst lika seriösa som svenska. Det är ordning och reda och framför allt har branschen delvis en annan status där än här hemma. Jag har också fått intrycket att tyska Volkswagen-handlares verkstäder ofta tar sitt gebit på stort allvar. Men besök gärna några tyska Volkswagen-handlare och bilda dig en egen uppfattning, man kan ju uppleva olika. Köper du en relativt ny bil kan du hitta sk Jahreswagen dvs bilar som är uttagna av Volkswagen-anställda och som brukar säljas efter något år, därav namnet. Det är ingen omöjlighet att hitta tyska bilar med sätesvärme. Det brukar ingå i sk vinterpaket som är tillval.

Lillen
2011-01-29, 11:54
Oj där va ju jag med =)
Jag är ju åxå sugen på bil igen.
Inte alls i nybilsklass men iaf en import.


Min bedömning är att tyska Volkswagen-handlare är minst lika seriösa som svenska. Det är ordning och reda och framför allt har branschen delvis en annan status där än här hemma. Jag har också fått intrycket att tyska Volkswagen-handlares verkstäder ofta tar sitt gebit på stort allvar. Men besök gärna några tyska Volkswagen-handlare och bilda dig en egen uppfattning, man kan ju uppleva olika. Köper du en relativt ny bil kan du hitta sk Jahreswagen dvs bilar som är uttagna av Volkswagen-anställda och som brukar säljas efter något år, därav namnet. Det är ingen omöjlighet att hitta tyska bilar med sätesvärme. Det brukar ingå i sk vinterpaket som är tillval.

BRA skrivet Marcus.
Det är min uppfattning åxå!

Min erfarenhet igen.
Större VW-handlare är mycket nogranna.
Mindre oberoende handlare inte alls lika noga.
De mindre städar inte bilarna ibland ens.

Dock tycker jag iaf att skicket på Tyska bilar är bra.
Oftast bättre än svenska i samma årsmodell.
Detta gäller ju begagnat av äldre modell då.

Lillen
2011-01-29, 11:57
Annars finns ju denna importguide.
Läs på Autopower och begrunda.

Länk: http://www.autopower.se/Guider/Importguiden/

Gäller BMW men byt ut märket bara så blir det samma för alla andra med.

anri52
2011-01-29, 12:43
Man kan INTE förtidboka en regbesiktning längre!
Först ska briefet till Transportstyrelsen som ska kolla
att allt är ok, sedan får man ett så kallat bokningsnummer
som man ska nämna när man bokar tid till besiktningen.

anri52
2011-01-29, 15:45
Man kan INTE förtidboka en regbesiktning längre!
Först ska briefet till Transportstyrelsen som ska kolla
att allt är ok, sedan får man ett så kallat bokningsnummer
som man ska nämna när man bokar tid till besiktningen.

Med det menar jag vänta inte för länge med att importera era bilar,
trycket för import lär öka rejält till våren = lång väntetid för
registreringsbesiktning.Senast vi tog hem en bil (nov 2010) fick vi vänta fem
veckor,men är man beredd att åka 10-30 mil så kan det gå snabbare.
Det man också ska ha i åtanke,,, när väl briefet är skickat till TS
så kommer det ta minst 7-10 dagar innan man får ett godkännande
och därefter kan boka en besiktningstid.

canterbury
2011-01-29, 19:53
Bra synpunkter, har fått det intrycket också av tyska handlare. Positivt alltså. Däremot är det ju säkert som i sverige att de mindre fifflar o fufflar. Hörde dock ett rykte om att man kan kolla en bils historik via volkswagen sverige om den varit med om några större fel/reperationer osv... Någon som kan bekräfta detta?

Hur är det med vagnskadegarantin från vw. Det har man ju på en nybil, men försvinner vid import? Är det några skillnader mot det man blir skyddad av i försäkrningen (förutom självrisken då) Och gäller andra regler för importerade bilar förutom högre avgifter? Jag menar en skada bedöms inte annorlunda bara för att det är en svensk eller tysk bil som råkat ut för samma skador?

Ös på. Verkar ju vara fler som suktar framåt våren :)

wolfbane1967
2011-01-29, 20:46
Vagnskadegarantin försvinner alltid på en import bil oavsett hur ny den är tyvärr. Så det blir helförsäkring som gäller från dag 1 i sverige.

Marcus
2011-01-29, 21:27
Bra synpunkter, har fått det intrycket också av tyska handlare. Positivt alltså. Däremot är det ju säkert som i sverige att de mindre fifflar o fufflar. Hörde dock ett rykte om att man kan kolla en bils historik via volkswagen sverige om den varit med om några större fel/reperationer osv... Någon som kan bekräfta detta?

Hur är det med vagnskadegarantin från vw. Det har man ju på en nybil, men försvinner vid import? Är det några skillnader mot det man blir skyddad av i försäkrningen (förutom självrisken då) Och gäller andra regler för importerade bilar förutom högre avgifter? Jag menar en skada bedöms inte annorlunda bara för att det är en svensk eller tysk bil som råkat ut för samma skador?

Ös på. Verkar ju vara fler som suktar framåt våren :)

Service och reperationshistorik från Volkswagen i Tyskland kan du utan problem få fram via Volkswagen i Sverige.

emilson
2011-01-30, 10:53
Intressant tråd! Har själv gjort några importer genom åren. Senaste bilen fick jag med ett års europagaranti, köpte bilen av en bmw handlare. Detta är första gången jag fått det, bilen är en 2009 och normalgaranti är 2 år. Har ni varit med om detta?

I övrigt när det gäller att teckna försäkring hemma i Sverige använde jag mig av If (finns kanske någon bättre) alla bolag verkar ta 1000 kronor för trafik samt ytterligare 1000 kronor för varje steg i försäkringen. If hade klart lägst självrisker, trygg hansa var en mardröm..Sen till det roliga som ni kanske redan har nämnt, efter du haft bilen 1 vecka i Sverige och väntar på reg besiktning är bilen oförsäkrad tills du fått svensk reg nummer. Finns inget sätt att gå runt detta tyvärr.

Sen brukar jag alltid skicka dokumenten till transportstyrelsen med rekommenderat brev (kostar ca 80kr) eftersom det känns klart tryggare.

Gör du upp affären på förhand går det att skicka en fullmakt till handlaren där du ger dom tillstånd till att använda sig av ditt pass (du skickar en kopia av det) och därigenom fixa export skyltarna.

Vad skiljer röda samt gula importskyltar från varandra exakt?

wolfbane1967
2011-01-30, 11:38
Vanligt att auktoriserade handlare har eurogaranti. Dock svårt att få hjälp med hos svenska handlare då dom först vill ha betalt av den tyska handlaren!

a128
2011-01-30, 12:23
Vad skiljer röda samt gula importskyltar från varandra exakt?

Dom gula får man bara åka inom Tyskland med, man rikerar att bli stoppad med dessa när man kommer över till Danmark eller Sverige, detta är tyska temporärskyltar när man som tysk har köpt en bil och för att kunna köra till tyska bilregistret och få en riktig registering med riktiga tyska skyltar,

Dom röda är riktiga exportskyltar så man kan köra hem med sitt drömobjekt till tex. Sverige, men även åka till bilprovningen för reg-besiktning,

det var en artikel i någon motortidning där man tog hem en Volco-cabbe med gula skyltar, däm dom hade fått reda på i efterhand att det inte var lagligt

Lillen
2011-01-30, 23:59
Service och reperationshistorik från Volkswagen i Tyskland kan du utan problem få fram via Volkswagen i Sverige.

Tyvärr verkar det endast vara garantiåtaganden eller skador åtgärdade av Volkswagen själva.
Har bilen varit inne på rikt eller försäkringsjobb hos annan handlare eller verkstad måste man vända sig dit för att få fram detta.
Inte alla servar eller lagar sina bilar hos Volkswagen då det nere i Europa är MYCKET vanligare med oberoende serviceställen.
Detta kommer mer och mer i sverige åxå genom de eu-regler som nu finns , serva var du vill och garantierna gäller om detta är korrekt gjort.

Så historik i Tyskland är en jungel utan exakt svar OM man inte köper av en BRA VW-handlare med full historik.
Jag ser det iofs inte som ett problem då jag handlar bilar i de lägre prisklasserna.

canterbury
2011-01-31, 22:01
aaa det stämmer säkert. Dock får man ju ställa sig den undrande frågan o vara lite härligt dumsvensk kanske.... vilken stor vw handlare köper in eller säljer en i stort sett ny krockad bil? Snackade med en polare i dag o han menade på att toleransnivån var högre på krockade bilar i tyskland då fler var smällda,,, men tror det med är en gammal myt. Verkar finnas gott om detta.

Tanken är ju att köpa den i tyskland mest på grund av utbud men även spelar ju pris in. Servar den sedvanligt på vw i sverige medan mellan-oljebytena ordnar man ju på egen hand. Någon som vet om det är så att vw Sverige fnyser åt tyskimporterade och tar ut dyrare service priser och helst tar i de bilarna med tång bara för att de inte har svensk återförsäljare? Är det ett intryck som är helt galet och varför skulle det vara så i så fall?

Henke
2011-02-01, 20:26
Intressant tråd. Hur blir det när man en dag ska sälja bilen? Är själv på jakt efter en Golf Mk5 GTi och de finns några importbilar på blocket/bytbil som verkar vara svårsålda. Om annonsen har dolt reg-nummer kan man nästa vara säker på att bilen är en privatimport.

canterbury
2011-02-01, 21:03
Intressant tråd. Hur blir det när man en dag ska sälja bilen? Är själv på jakt efter en Golf Mk5 GTi och de finns några importbilar på blocket/bytbil som verkar vara svårsålda. Om annonsen har dolt reg-nummer kan man nästa vara säker på att bilen är en privatimport.

Allt handlar ju om rätt pris, mk5 gti dsg e en sån jag har nu, en fantastisk bil och ska ju sälja av den till förmån för passaten. Däremot kan jag nog rekomendera dig att i så fall gå på något ovanligare. Köp då gti 5 edition 30 och välj en fullsmetad med utrustning. Då sticker den av i mängden vid framtida försäljning och kan på så sätt hävda sig gentemot de andra. Ovanligare bil finns ju en anledning att man plockar hem, e ju inte jättevanlig i sverige... så på så sätt ska det nog enligt mina funderingar inte vara fel. Sen handlar ju allt om papper o skick. Tror nog att folk börjar bli allt mer positiva till import. Speciellt som svenska marknaden har väldigt mycket standard utrustning medan tyskarna när de väl verkar handla gärna tar extra allt....

emilson
2012-06-23, 16:42
Har funderingar på att importera en Golf R från tyskland då utbudet i Sverige inte är det största. Nog om det. Är det någon insatt person som kan svara på hur det blir med garantin på bilen. Om jag importerar en 2011, tappar jag den 2-åriga nybilsgarantin? Samt hur blir det med svenska vw gällande "good will"? Nekas det direkt pga. det är import jämfört med om det vore en svensksåld?

anri52
2012-06-23, 17:39
Nybilsgarantin slutar inte gälla!

emilson
2012-06-23, 17:51
Nybilsgarantin slutar inte gälla!

Se på fan! Bra nyheter. Hur pass ny kan bilen vara för att man ska slippa momsa den?

anri52
2012-06-23, 18:19
Se på fan! Bra nyheter. Hur pass ny kan bilen vara för att man ska slippa momsa den?

Min senaste bil jag importera var för ca 2 år sedan, då gällde minst 600 mil och äldre än 6 mån
för att slippa den svenska momsen. mvh

Merlinen
2012-06-25, 10:47
En nackdel är ju att bilen kommer vara stämplad än då som "import" och då har lite högre försäkringar och sämmre motor/drivline garantier via försäkringsbolagen m.m. :(

Cullberg
2012-06-25, 12:11
En nackdel är ju att bilen kommer vara stämplad än då som "import" och då har lite högre försäkringar och sämmre motor/drivline garantier via försäkringsbolagen m.m. :(

Detta är dock lite olika från bolag till bolag. Jag vet att jag hade min förra bil hos Dina Försäkringar. Där var det ingen större skillnad mot en svensksåld bil.

emilson
2012-06-25, 13:00
Detta är dock lite olika från bolag till bolag. Jag vet att jag hade min förra bil hos Dina Försäkringar. Där var det ingen större skillnad mot en svensksåld bil.

Vilka bolag gör skillnad på import vs svensksåld? Länsförsäkringar vet jag har en högre självrisk på maskinskadan.

emilson
2012-06-27, 21:06
Finns det en motsvaret i tyskland till vägverkets tjänst här i sverige där man kan kolla ägarhistoriken på en bil?

a128
2012-06-27, 22:30
Bilregistret i Tyskland är inte öppen för allmänheten, de senaste ägarna ska framgå av briefet eller motsvarigheten till våran gula del av regbeviset, en regskylt i tyskland är inte bunden till bilen utan till ägaren

Cullberg
2012-06-27, 22:46
Det som är gjort på VAG-verkstad i Tyskland skall väl synas även i Sverige på Vag om jag inte minns helt, sen har du ju carfax också?

emilson
2012-07-01, 13:51
Person 1 åker ner till tyskland köper bilen skriver under kvitto osv. Kör hem bilen till sverige. På ursprungskontrollen som skickas in skriver person 2 in sina uppgifter. Visst blir det då person 2 som blir registrerad ägare till fordonet i sverige?