handdator

Visa fullständig version : Växellådsbyte ?



kinapuff
2007-07-11, 13:56
Tjena tänkte se om det är nån som har satt i golf 2 femväxlad växellåda (-88) i en caddy (golf 1) nån gång isåfall hur ni har löst växel länkaget ?

Lådan sitter i på min bil men har stora problem att få i både backen och femte växeln...

Så om det är nån som har gjort det o lyckats så skulle jag vara väldigt tacksam om jag kunde få några tips...

/Pelle

golf666
2007-07-11, 15:27
antar att du hade 4-vxl låda från början?
Isåfall lär du byta till ett 5-vxl växel länkage från en mk1!

De skiljer lite, jag tror inte du kan ta ett länkage från en mk2 5-vxl och montera?!

kinapuff
2007-07-11, 20:55
jepp hade 4 växlat förut.... jag provade golf ettans länkage men det passade inte riktigt då fästena för länkaget inte stämde på växellådan.....

Manny
2007-07-11, 21:21
ha! detta har jag precis gjort på min mk1! det bästa är såklart att ta länkage från en 5vxl, men en ful-lösning som fungerar ypperligt är att du kryper under bilen och tar den största polygripen du har och helt enkelt böjer undan "växelkoppen" i gummitutan underbilen nån cm. Sedan justerar du på splinesen längre fram så får funkar det nästan perfekt. Justera genom att hålla spaken i ettans (eller om det var femman) läge o lägg lådan i ettan (eller femman) när du har lossat splinesen, och spänn därefterihop den igen... funkar för mig iaf!

kinapuff
2007-07-12, 21:17
Oki jag ska testa det.....

Har försökt med det mesta nu men får det inte o fungera men ska prova det så får vi hålla tummarna... lite jobbigt när man står på en parkering o plötsligt går det inte o få i backen....

/Pelle