handdator

Visa fullständig version : Går det att se om bilen varigt typ ppc trimmad?



Rs mannen
2011-01-27, 22:04
Har köpt en golf gti -05.
Misstänker att den varigt eller är trimmad. Ägaren påstår dok att den är orginal.
Ev kan man ju ringa bsr å se om dom vet. Eller går det att kolla om den vart trimmad på annat sätt?
Om den är eller inte är ju bara å kolla laddtryck. Så andra frågan är ju vad är orginal ladd i en sådan bil?
Alltså en golf gti 2.0t

anri52
2011-01-27, 22:12
Har köpt en golf gti -05.
Misstänker att den varigt eller är trimmad. Ägaren påstår dok att den är orginal.
Ev kan man ju ringa bsr å se om dom vet. Eller går det att kolla om den vart trimmad på annat sätt?
Om den är eller inte är ju bara å kolla laddtryck. Så andra frågan är ju vad är orginal ladd i en sådan bil?
Alltså en golf gti 2.0t

Är inte helt 100 på frågan om laddet, men tror att den laddar 0,8 orginal..

Rs mannen
2011-01-30, 18:45
Tack.

Ingen mer som vet nått?

Cullberg
2011-01-30, 19:44
Vet inte om det går att se, men varför misstänker du att den varit trimmad?

Rs mannen
2011-01-31, 11:39
Sitter ett bsr märke på motor kåpan. Å det sitter sport luftfilter i det "inte öppet" å vet inte om det bara följde ett bsr märke med filtret kanske. Ska ringa bsr å kolla idag.

Cullberg
2011-01-31, 11:44
Det låter inte helt omöjligt, men om den nu skulle vara trimmad så är väl ändå det viktigaste att den är servad rätt och välskött?

Rs mannen
2011-01-31, 11:51
Jo det ä det. Men vill kolla om den ä trimmad nu eller inte. Va svårt att avgöra när man provkörde den på sommardäck :P

ThomasT
2011-01-31, 12:47
Sitter ett bsr märke på motor kåpan. Å det sitter sport luftfilter i det "inte öppet" å vet inte om det bara följde ett bsr märke med filtret kanske. Ska ringa bsr å kolla idag.

Om den är chippad av BSR så lär den väl dyka upp i deras kundregister.


.

VWGolIV
2011-01-31, 13:32
Dom sparar ju allt ifall det blir nån reklamation ju.

Rs mannen
2011-01-31, 18:09
Bsr lämnade inte ut info på reg nr. Bara om man hade faktura nr eller nr på ppc boxen. Men det hjälper ju inte så mkt i mitt fall :(

canterbury
2011-02-01, 20:11
förstår inte vad problemet med det skulle vara? Bsr är ju inte trimmning, utan det är optimering... Dvs går bättre med mindre bränsle. Trimma låter så fult... Annars är det ju bara att koppa upp sig o kolla infon i datorn. Där kan man se info om programvaran tankats in o ut osv har jag för mig

jockem
2011-02-01, 20:52
Har en kompis som hade en golf 4a som koppla in vw diagnos vertyg.
Då kunde man se enligt han att viss pogramvara va från Bsr.

De här va kanske 5 år sen så de kanske va lättare att se då.

Fredrix
2011-02-01, 21:41
förstår inte vad problemet med det skulle vara? Bsr är ju inte trimmning, utan det är optimering... Dvs går bättre med mindre bränsle. Trimma låter så fult...

Är bilen trimmad så medför det livstidsförkortning på motor/drivlinekomponenter.
Driftsäkerheten blir sämre, och teoretiskt sätt så får man en olaglig bil.
I mina ögon så är en chippad bil värd mindre, därav skulle jag också vilja veta om bilen jag ska köpa/ har köpt är original eller inte.

Rs mannen
2011-02-01, 21:47
Jo. Lite min tanke oxo. Å var igentligen bara ute efter att veta om den fortfarande är trimmad. Lite trist å fundera på att trimma å så är den redan det :P å sen hur länge den gått med trimm.
Men bilen är servad å skött. Inte longlife utan 1500 mil servis.
Å har fått all info om bilen nu så nu ä det bara att hämta den oxo :)

wolfbane1967
2011-02-01, 22:26
Koppla på en laddtrycks mätare provisoriskt bara å se vad den laddar. Laddar den över 0,9 bar så kan den va optimerad. Om den är optimerad av bsr så borde väl åxå ppc boxen finnas någon stans?

Peter-C
2011-02-01, 22:39
Är bilen trimmad så medför det livstidsförkortning på motor/drivlinekomponenter.
Driftsäkerheten blir sämre, och teoretiskt sätt så får man en olaglig bil.
I mina ögon så är en chippad bil värd mindre, därav skulle jag också vilja veta om bilen jag ska köpa/ har köpt är original eller inte.

Nja, håller inte med dig Fredrix. Det är bara om bilen används aktivt som något högre slitage skulle kunna uppstå. Men å andra sidan har oljebytena skett med tätare intervall så kompenserar det ju en del avseende risk för högre slitage.
Man får göra en bedömning i det unika fallet. Är föregående ägaren intresserad och rädd om bilen så är den troligen välskött. Det överstyr en eventuell chippning. Har själv haft ett flertal bilar som BSR chippats. Ett fordon i raden körde jag/familjen 15000 mil med under 10 års tid. Jag märkte inget extra oljeförbrukning eller något annat negativt som kunde hänföras till chippningen.
Givetvis vill man veta om den är chippad samt vilken programvara bilen har. Är det BSR så finns det väl en PPC. Det vore ju synd om den inte fanns att få tag på.

/Peter

jonis
2011-02-01, 23:42
Hej.

Har du vag com kan du gå in på avancerad ID och kolla hur många gånger den varit "flashad" samt verkstads ID då kan man se om den varit trimmad.

Du kan även med vag com gå in på grupp 115 och kolla begärt laddtryck vs aktuellt.

btw, skulle det begärda vara mycket högre en det aktuella så kan dumpen vara trasig.
Mycket vanligt om dumpen inte blivit uppgraderad efter 2007, men ny orginal fixar det.

Alt läsa ur programmet och kolla hos en trimfirma.

Rs mannen
2011-02-02, 06:09
Den är ppc "optimerad" men ppc boxen är inbytt på bsr mot en ny till förra ägarens ny GTI :( lite synd. Men programet ska ligga kvar i den. Så får ge fan i att uppdatera programvaran om jag inte vill köpa en ny ppc box.

Premis
2011-02-02, 07:42
Bajsprat det här med att bilen inte är trimmad utan "optimerad". En gris är alltid en gris och trimmad är rätt ord.

RS Mannen: men då har du ju prutmån. Lite klurig att ställa tillbaka till orginal dock. Antingen får du ta den till BSR eller så får du be VW att flasha om motorstyr. Inget alternativ är gratis. Därav prutmån.

anri52
2011-02-02, 15:50
Hej.

Har du vag com kan du gå in på avancerad ID och kolla hur många gånger den varit "flashad" samt verkstads ID då kan man se om den varit trimmad.

Du kan även med vag com gå in på grupp 115 och kolla begärt laddtryck vs aktuellt.

btw, skulle det begärda vara mycket högre en det aktuella så kan dumpen vara trasig.
Mycket vanligt om dumpen inte blivit uppgraderad efter 2007, men ny orginal fixar det.

Alt läsa ur programmet och kolla hos en trimfirma.

Tjena Jonis!!

En fråga om dumpen, efter 07 är det version G då? Är den bra,
har själv G och är på väg att köpa version D som jag trodde va top of the line.
men det kanske inte behövs bytas om dumpen uppgraderades efter 07?
ursäkta OT..

Cullberg
2011-02-02, 17:02
G kommer ju efter D så rimligtvis borde G vara den senaste?!

Rs mannen
2011-02-02, 18:07
Är det ett vanligt problem på dom eller?
Är väldigt dåligt på läst på golf v å 2,0t motorn

jonis
2011-02-03, 22:40
Vanligt problem på dom som har den gamla dumpen.

Går man in hos VAG idag så får man den nya då dom gamla inte bör finnas kvar i lager.

Har man fått den uppgraderad vid ex service efter 2007 så BÖR man fått den nya, om dom inte hade några gamla liggandes...
Jag fick byta 4 st på 1 år av dem gamla sorten till dom nya kom, ny håller dom för över 2 bar utan problem...

Ni som finns i närheten av Sthlm och behöver hjälp med felsökning kan kontakta mig.

Rs mannen
2011-02-04, 05:45
Å D eller G är en bokstav i art nr på dumpen eller? tänkte så man kan kolla vilken man har i.

Cullberg
2011-02-04, 09:10
Sista bokstaven i art.nr!

anri52
2011-02-04, 12:08
Här ser ni skillnaden mellan dom olika versionerna, senaste och förmodligen den bästa är version D.

http://s158.photobucket.com/albums/t81/tenguop/?action=view&current=06f145710g-06h145710d.jpg&newest=1

wolfbane1967
2011-02-04, 14:03
D versionen har mycket bättre membran är G. Därför håller den bättre när man höjer laddtrycket vid trim