handdator

Visa fullständig version : Knäckt luftskruv kylsystem 1,8 t



Peter-C
2011-01-22, 23:57
Hej.
Ikväll var jag i garaget för att titta till vår Audi a4. Såg då att kylvätska sjunkit lite. Hittade rester av rosa ”pulver” ovanför oljefiltret på fler ställen uppåt toppen. även runt en spridare. Särskilt mycket pulver runt den större slangen (utanpåliggande krage) ovan oljefiltret som sitter med stor utvändig segesäkring Det var ändå ganska torrt. Då jag fyllde upp G12 vätska och varmkörde bilen så märkte jag att luftskruven i plast som sitter ovanför insuget var av och låg i sin krage utan belastning på O-ringen. Det fuktade runt den. Förhoppningsvis är det enda orsaken till läckan.

Min fråga är - Skruven som är kvar går jämt med godset, vågar jag borra 2 små hål för att ta en sege säkring tång och vrida ut den? Är ”mutter” delen som ligger i kragen av plast? Då får man ju vara lite försiktigare. Skruven finns väl som reservdel. Hoppas jag hittar en "M" skruv i gömmorna som passar.

/Peter

Peter-C
2011-01-23, 12:33
Borrade 2 hål en ovan och fick loss den med segesäkrings tången. (Ingen plastmutter i kragen). Verkar vara M10 så det är bara att ta fram bågfilen. Det får duga en Söndag.

/Peter