handdator

Visa fullständig version : Is på insidan utav rutorna på en Polo från 2011



Masen
2011-01-21, 21:59
En kompis till mig köpte en sprillans ny Polo och nu i vinter har det blivit ett lager med is på alla rutor i bilen samt att när hon stannar vid ett rödljus och har motorn igång så kommer det kall luft men inte när hon kör

Hon lämnade in bilen där hon hämtade den och dom hade inte hittat något fel.
Någon mer som haft de problemet på en helt ny bil?

Känns som att det måste vara en hel del fukt i bilen?

VWGolIV
2011-01-22, 00:00
Ja det låter som hon har fukt i bilen.

Man får kolla under mattor osv så att du inte har fukt i golvet tex.

Sen får ju många in massa snö i bilen och då får man oftast samma problem

Masen
2011-01-22, 00:17
Det borde dom ha upptäckt där hon lämnade in bilen och det borde inte bli så mycket is på insidan från snön utifrån.
Verkar iaf jävligt skumt, ska bli roligt att se om problemet är kvar. Hon fick tillbaka bilen idag.

Henrik.M
2011-01-22, 00:39
Det borde dom ha upptäckt där hon lämnade in bilen och det borde inte bli så mycket is på insidan från snön utifrån.

Som tidigare nämnts så är det fukt från snö/vatten som samlas i fotutrymmet som är boven.
Är man slarvig/lat med att tömma gummimattorna i bilen så sugs vattnet in i mattan på bilen och du får imma/is på rutan.
Dagens bilar är så täta i kupen och värmen i småbilar är inte den bästa pga av bränslesnåla motorer som ej utvecklar överskottsvärme , bränslesnålheten blir på bekostnad av värme.

Tips.

* Töm gummimattorna i bilen regelbundet

* Ha fläken på defrosterläge när bilen körs , EJ återcirulation eller golvläge för då immar/isar bilen igen , är bilen utrustad med clima så välj autoläge.

VWGolIV
2011-01-22, 12:35
Jag har alltid papperstidningar under mina gummimattor som byts 1 gång i veckan.
Man kan också använda reklam osv.

Detta gör att jag har undvikigt (stavning) att få vatten på mattan och is på insidan.
Det förhindrar också imma tilll typ 90 %.

megaslayer
2011-01-27, 22:11
enkelt sätt att bli av med fukt i bilen är att ha en ruta nere litegran full värme när man kör tar 1-2 dag sedan är de fixat, köte presic en bil som har ståt hela vinter och de va is över allt ner med en ruta full värme inte allt till rutorna utan ställ in så de går runt i hela bilen kör fullt på värme och fläkt, tog 2 dagar sedan var mitt problem löst enkelt,

kim_gulle
2011-01-27, 23:01
Det där med att det blir kallt när den står på tomgång känner jag igen. Har för mig att när jag praktiserade på VAG så var det audi som hade samma problem. Letade som satan, hade av toppen och kollade om den läckte. I slutändan så var det en spricka i blocket. Lite osäker dock om det var samma problem. Dessutom så vore det ju högst osannolikt att det skulle vara en spricka i blocket på en sproinkans ny bil.

Lillen
2011-01-28, 01:03
Små motorer , små värmepaket och full fläkt.
Detta kyler ut vilket kylsystem som helst.

Som henrik skriver kör på full värme på värmereglaget och defrosterläget på fläkten(ej max fläkt) så fixar det biffen.