handdator

Visa fullständig version : Köpa bil med första service vid 3300 mil



Makke
2011-01-20, 19:53
Funderar på att köpa en Golf TDI 140 -10. Dock är det en sak som oroar mig då första servicen skedde så sent som 3300 mil. Hur stor roll spelar det att den skett så sent? Det är nybilsgaranti kvar, känns som den kan komma att påverkas om inte service är skött enligt bok?

Peter-C
2011-01-20, 20:40
Funderar på att köpa en Golf TDI 140 -10. Dock är det en sak som oroar mig då första servicen skedde så sent som 3300 mil. Hur stor roll spelar det att den skett så sent? Det är nybilsgaranti kvar, känns som den kan komma att påverkas om inte service är skött enligt bok?

Hmmm – 3300 mil det är i mina ögon 1500 – 2000 mil för mycket mellan oljebytena. Det finns de som tycker annorlunda. Det innebär ökad förslitning, det kan man inte prata bort. Service bok i all ära, men regelbundna oljebyten är nästan snudd på naturlag.

På frågan om jag skulle köpt bilen är svaret - nja, då får det vara extra billigt.

/Peter

VWGolIV
2011-01-20, 20:40
Det har ju säkert inte hänt något med bilen men i fortsättningen så hade jag servat den var 1500 mil iallafall.

Ägaren har säkert låtit bilen säga ifrån att nu är det dags för service och då är det ju ok.

dorian
2011-01-21, 00:14
Funderar på att köpa en Golf TDI 140 -10. Dock är det en sak som oroar mig då första servicen skedde så sent som 3300 mil. Hur stor roll spelar det att den skett så sent? Det är nybilsgaranti kvar, känns som den kan komma att påverkas om inte service är skött enligt bok?

På min gt 1.4 tsi var också 3.300 mil på första servicen. vid ca 9.400 rasade kedjan. vw tog allting och bytte ut en del saker gratis

Makke
2011-01-21, 08:25
På min gt 1.4 tsi var också 3.300 mil på första servicen. vid ca 9.400 rasade kedjan. vw tog allting och bytte ut en del saker gratis

Ok, då talar det ju för att inte en försenad service skall spela någon roll vid framtida eventuella garantireparationer. Dock känns det inte bra att bilen gått de första 3300milen med samma olja...

Mini_me
2011-01-21, 08:28
Ok, då talar det ju för att inte en försenad service skall spela någon roll vid framtida eventuella garantireparationer. Dock känns det inte bra att bilen gått de första 3300milen med samma olja...

Skulle inte sätta pengar på det..att man skött service är A och O.
Personligen skulle jag ha hoppat den bilen.

Har flera fall per vecka där VW avslår garanti pga första service tex inte skött efter bok.

Sen att Dorian har fått på garanti är mer ett undantags fall.

Andersson Racing
2011-01-21, 08:40
Under gynsamma omständigheter kan du faktiskt köra över 3 000 mil på longlifeoljan med TDI, märk TDI, innan bilen säger ifrån, bilen är ju en -10 trots allt.

mvh Per

DPC
2011-01-21, 09:15
VW är tuffa med att service är skött enligt bok för att ta ett garantiärende. Det finns uppmarksammade fall i media där ägare har missat intervallet och blivit nekade erstättning. Just fallen med 1,4 TSI är omskrivna och där är det konstaterat att motortypen inte tål sitt uppgivna maximala serviceintervall och därav generositeten från VW vid garantifall.

Serviceintervallet är definierat: upp till 2 år och 3000 mil. Indikatorn ska ta hand om alla fall med olika körstil.