handdator

Visa fullständig version : Beetle cab som inte startar!..



KidC
2011-01-18, 20:15
Jag har en Beetle cab -05 1,8t som plötsligt inte vill starta, den går på startmotorn men inte ett liv i motorn. Brorsan har kollat ALLA felkoder med Vag-Com men det finns inga. Givetvis trodde jag att det var ispropp men nu har bilen stått ett dygn i varmgarage och den tänder fortfarande inte. Bilen är fullservad och har gått 4600 mil..

Va f-n kan det vara?!?

Norpan
2011-01-18, 22:39
Soppapumpen kanske...
Bör låta när man vrider på tändningen.

Henrik.M
2011-01-18, 22:56
Kolla soppa resp gnista.

KidC
2011-01-19, 00:00
Ja, det bör ju vara soppa eller gnista som fattas. Konstigt dock att sådana fel inte genererar felkoder, vilken soppa/gnistkomponent kan rasa utan att elektroniken märker det?

Ispropp låg ju närmast till hands eftersom den stått med nästan tom tank och eftersom den kördes in i garaget bara en dag innan den dog..

KidC
2011-01-20, 21:18
Det var tydligen soppapumpen. På en bil som gått 4600 mil, snacka om kvalité..

tjipp
2011-01-22, 13:16
dagens fantastiska bränsle som är boven.. för mycket sprit å annat å för lite smörj..
går bilen dessutom lite är det nästan värre när soppan står still i systemet.

jocke.w
2011-01-22, 14:11
Det var tydligen soppapumpen. På en bil som gått 4600 mil, snacka om kvalité..

7år gammal, som dessutom bara används några hundra mil om året.

Skulle nog våga påstå att det är normalt.

VWGolIV
2011-01-22, 16:42
Saker måste användas för att fungera.

Vi fick byta avgassystem på min mammas vento efter bara 1500 mil, helt upprostat. Anledningen var att bilen bara kördes
kortare sträckor till affären, dvs det blev aldrig varmt och sen stod bilen mest still och då rostar allt upp ju.

Jag brukar ibland hälla i lite olja i soppan, så smörjer det fint =)

KidC
2011-01-24, 13:39
Det är en sen -05:a = 5 år. Om det är normalt att den faller ihop bara för att den används lite så är det nog lika bra att byta märke, men då lär man väl få smisk av sambon!..

Visst är soppan jämförbar med en hyfsad grogg den här årstiden men det var kortslutning i pumpen, gick inte ens att byta säkring för den small direkt. Så i det här fallet var det kvalitén som sög. Fick iaf de nya tändspolarna monterade så man kan väl låtsas att det var de jag betalade 5 loppor för.. :P

Walle
2011-01-24, 13:50
Bilar mår dåligt av att stå, testa ställ ut en fabriksny bil i nått år så har väl halva bilen ärgat ihop = kortis överallt.
Spelar ingen roll vad det är för märke om den inte används.
Byt till nya bromsskivor och ställ ut den efter de, hur lång tid tar det innan dom rostar?

Bilar måste användas och om de ska stå stilla så ska de stå i varmgarage.
Sedan måste man tänka på att en -05a är ingen ny bil längre, börjar vara några år...

KidC
2011-01-24, 14:06
Bilar mår bäst av att användas, helt klart! Jag kör 5- 6000 mil/år med firmabilen och den strular aldrig fast det är å andra sidan en Audi. Cabben går också året om även om det bara blir ett par ggr i veckan, resten står den i garage.

Sen "tvistas" det väl om det är varm eller kallgarage som är bäst för bilen..

KidC
2011-01-30, 16:31
1 vecka och 1 mil höll den nya pumpen..

Nya teorier någon? Sitter det något relä som kan kortsluta soppapumpen då den förra pumpen brunnit? Finns det något elschema till Beetle cab -05 någonstans? Går det att välja verkstad på Mobilitetsgaranti då jag helst låter Bilmetro i Mora göra jobb på mina bilar? Gissar att det är närmaste som gäller och då blir det trökiga Gävle.

KidC
2011-01-30, 17:26
Jag kan tillägga också att båda gångerna så har vi både kört och backat in bilen i garaget utan problem, men nästa gång vi ska starta den så går den bara på startmotorn. Som om felet blir när man stänger av bilen eller när den står i garaget..

tjipp
2011-02-02, 23:22
låter ju som det är startspärrs relaterat.. eller nån givarenhet som är extra aktiv just vid startögonblicket..

KidC
2011-02-07, 12:37
Ny pump, nya tag. Inga andra fel än pumpen den här gången heller, så man får se hur länge det varar den här gången..

All heder dock åt grabbarna på Bilmetro i Gävle. Jag har snällt sagt dåliga erfarenheter av stället tidigare men sen en tid tillbaka blir det bara bättre och bättre, servicen vi fått nu är helt suverän!

KidC
2011-02-12, 13:19
Sådärja, idag rök 3:e soppapumpen på en månad! Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan va less jag blir...

Vad ska man göra, åka till Bilmetro och få en fjärde pump monterad? Beställa hem en pall med pumpar och fixa snabbfästen så att man kan byta dem snabbare? Finns det ingen som vet vart man han hitta ett elschema till en New Beetle 1,8T cab -05?

Mini_me
2011-02-12, 13:46
Pumpar går inte sönder av sig själv.
Antingen så är det nåt som gör att du får för mkt spänning till pumpen som då pajar.
Alternativt så är det pissig jord som gör att det blir nåt skumt.

Kolla med multimeter så att du har Jord och 12v (max 13,5-14,2 som är generator +).

El schema kanske du kan muta till dig via VW. Bullar / Öl.

KidC
2011-02-12, 16:48
Precis, jag tyckte det var konstigt att första pumpen gick efter bara 4600 mil. Varje gång pumpen har gått sönder har jag sagt åt verkstan att kolla orsaken till felet. Varje gång har man sagt att man gjort det och varje gång har jag stått med trasig soppapump igen efter någon vecka.

Vissa verkstäder verkar tro att det inte finns några fel på bilen bara för att det inte genererats några felkoder.. Jag ska försöka få bilen bärgad till Bilmetro i Mora istället.

jocke.w
2011-02-13, 11:36
Precis, jag tyckte det var konstigt att första pumpen gick efter bara 4600 mil. Varje gång pumpen har gått sönder har jag sagt åt verkstan att kolla orsaken till felet. Varje gång har man sagt att man gjort det och varje gång har jag stått med trasig soppapump igen efter någon vecka.

Vissa verkstäder verkar tro att det inte finns några fel på bilen bara för att det inte genererats några felkoder.. Jag ska försöka få bilen bärgad till Bilmetro i Mora istället.Men varför byta verkstad mitt i ett reklamationsärende?!?
Då lär du åka på att betala pumpen själv.

KidC
2011-02-13, 18:36
Jag förstår vad du menar men hur kul är det att byta pump var 10:e dag även om man får nya på garanti? Bilmetro i Mora har grymt kompetent personal och jag har många positiva erfarenheter av dem. För något år sedan var Bilmetro i Gävle så kass att vi åkte 17 mil för att serva våra firmabilar i Mora istället.

Jag ska be om ett elschema imorgon och se om jag kan komma fram till något.