handdator

Visa fullständig version : Golf GTI VI (2010/06) Råd ang pris.



Menude
2011-01-17, 17:39
Har fått ett pris på en begagnad golf gti som gått 950mil och är tillverkad juni 2010.

Extra utrustning som sitter i den:
Carbon steel grey
Park Assist
Elektriskt soltak i glas skjut-/tiltbart
4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
Bi-xenonstrålkastare inkl LED varselljus
Lättmetallfälgar 18 tum Detroit
Multimediaanslutning Media-In med USB-kabel
Radio RCD 510

Nypris för en golf gti med den utrustningen är 315 000.
Mitt pris jag har fått är 229 000 och enligt bilpriser.se är bilen värderad till 270 000.

I mina ögon är detta ett grymt bra pris..men->

Bilen är säljarens bil som han kör med och tillika provkörningsbil. (risk för överdriven körning tidigare?)
Den är stripead med företagets logga (borde väl bilfirman ta bort om jag ber dom? någon som vet nåt om det?)

Borde jag pruta på det priset eller försöka få honom att kasta in något annat. Hur mycket/Vad isåfall?

Tacksam för alla svar :)

a128
2011-01-17, 18:24
Om det inte går att göra något med priset så kanske försöka få med en uppsättning med vinterhjul :-)

Menude
2011-01-17, 18:25
Jag ska höra ang. detaljerna med säljaren men där sitter ju vinterdäck på nu och dom bör ju medfölja? Och om dom gör det så bör det finnas sommardäck som medföljer väl? det är väl "obligatoriskt" att sommardäck medföljer?

Gti
2011-01-17, 19:00
Låter som ett väldigt bra pris för bilen, jag tycker du slår till. Är det något strul har du ju nybilsgaranti nästan 1.5 år till. För det priset kan du ha den med minimalt värdetapp i 2-3 år.

badkrukan
2011-01-17, 19:12
Håller med föregående talare, du har fått ett grymt bra pris, det är bara att handla.

Menude
2011-01-17, 19:50
Bäst att skynda då så ingen annan tar den antar jag :)

jag är dock orolig för stripesen, det går ju att ta bort men blir väl märke av dom eftersom dom har förmodligen suttit där i ett halvår?
Detta blir mitt första bilKÖP så jag har egentligen ingen aning om någonting, Går man till säljaren och visar lånelöfte eller hur går det till?

Marcus
2011-01-17, 20:37
Bäst att skynda då så ingen annan tar den antar jag :)

jag är dock orolig för stripesen, det går ju att ta bort men blir väl märke av dom eftersom dom har förmodligen suttit där i ett halvår?
Detta blir mitt första bilKÖP så jag har egentligen ingen aning om någonting, Går man till säljaren och visar lånelöfte eller hur går det till?

Dekaler går utan tvekan att ta bort och ska inte lämna märken. Bilhandlaren lär säkert ta bort detta innan leverans, då den även bör vara leveransrekonditionerad. Om du inte använder dig utav bilhandlarens egen finansiering så behöver handlaren ha pengar på sitt bankkonto, mest troligt.

Menude
2011-01-17, 20:47
Tänkte mest om jag drar dit imorron eller så och vill "reservera" bilen tills jag har lånat pengarna. funkar det?
Vad görs vid en leveransrekondionering?

Peter-C
2011-01-17, 21:11
Tänkte mest om jag drar dit imorron eller så och vill "reservera" bilen tills jag har lånat pengarna. funkar det?
Vad görs vid en leveransrekondionering?

Det funkar säkert.
Låter bra. Förmodar att det är en Svensksåld bil med vagnskadegaranti – Köp för då är det billigt!
Vid leveransrekond städas bilen inkl dekaler tas bort osv.

/Peter

Menude
2011-01-17, 21:16
ja bilen är endast ägd av bilfirman dvs svensksåld/ 1 ägare (bilfirman).
Säljaren har den som sin bil just nu och den används som provbil för GTI.

Premis
2011-01-18, 10:49
Dubbelkolla ägarhistoriken, är den grön, slå till. Bra pris.

Är själv allergisk mot demobilar och pressbilar (herregud vilket lik en handlare försökte kränga på mig) men du får kolla skicket också.

Vet du varför du får så bra pris? Dom brukar som sagt ligga ute för runt 270k.

Nypris 315k -8% = 289.8k nypris -6 mån (-6% värdeminskning) = 272.412 SEK vilket troligen är ~det pris handlaren borde sätta ut den för. Handlaren ligger 40k under listpris, normalprut borde få ned den till 255-260.000SEK. Antingen är du superprutare, handlaren väldigt okunnig eller så är det nåt annat skumt :).

Peter-C
2011-01-18, 12:40
Orsaken till att jag ställde frågan om den var Svensksåld tidigare tråden var ju relaterat till priset. Som man kan läsa i en annan tråd på forumet innebär detta kanske inte så mycket eftersom privatimport / sidoimport är okay om nödig dokumentation finns. Dock påverkar det ju priset.

Du har ju garanti vilket borde innebära att du bara behöver fokusera på att titta på bilen exteriört och ev. fråga om den varit med om någon större karosseri reparation. Det kanske man gärna vill veta. Det kan vara fullt acceptabelt med åtgärdad skada, men kostar det inget att fråga.

Lycka till med köpet! /Peter

wolfbane1967
2011-01-18, 14:27
Grymt bra pris du fått. Det är bara att handla direkt.

Att den gått som demobil är inget som helst att oroa sig för, det är bara noja folk fått för sig. Den är ju Svensksåld med alla garantier man kan tänka sig.

Lycka till =)

Menude
2011-01-18, 16:18
Det sket sig tyvärr. Man trodde att det var något som inte stämde med priset och det var även så.

Mr.Säljare hade räknat ut priset utan moms (utan att veta om det)...suck :(

Han sa att han skulle återkomma med ett pris som han fick släppa den för"om en stund" (just nu 6 timmar sedan).

Tror dock att vi hamnar på ca 275-280 000 och då är det inte intressant längre. Kan få en helt ny med den utrustning jag är nöjd med för 288 och det finns bilar på blocket som gått 500-1000mil med samma/mer utrustning för ca 250.

En sak jag lagt märke till är dock baklyktorna, Är det olika på bilar som "heter" 2010 och 2011? trodde att det var LED på båda

a128
2011-01-18, 17:10
Ja se där, där sprack drömmen :-(

Peter-C
2011-01-18, 17:11
En sak jag lagt märke till är dock baklyktorna, Är det olika på bilar som "heter" 2010 och 2011? trodde att det var LED på båda

Det var ju synd. LED bakljus är tillägg på 2010 (kom på senare). Tror de kostade 3800 SEK för c:a ett år sedan när jag beställde dem. Fanns inte när jag beställde bilen hösten 09. Du får fortsätta att söka objekt.
/Peter

Menude
2011-01-18, 17:27
Jag har hittat en annan men den finns typ 60mil ifrån mig =/ vad tycks?

http://www.blocket.se/ostergotland/Volkswagen_Golf_GTi___1100MIL__SVENSKSALD___S_3026 0253.htm?ca=23_11&w=3

canterbury
2011-01-18, 19:53
men finns det inte lag om att du kan hävda priset du fått om det inte nu stod utan moms. Sådant gäller ju i butiker, står det fel pris får de stå för det?

Cullberg
2011-01-18, 20:17
men finns det inte lag om att du kan hävda priset du fått om det inte nu stod utan moms. Sådant gäller ju i butiker, står det fel pris får de stå för det?

Finns ingen lag för det vad jag vet! Speciellt inte om man inte har fått det på papper.

KidC
2011-01-18, 20:30
Verkar inte riktigt seriöst att en bilförsäljare på en märkeshandlare lämnar ett pris utan att säga att det är ex moms, oavsett om det är lagligt eller inte..

Menude: Du kan väl ge igen och säga att du tar den för 250 000, sen när avtalet är klart så säger du att du menade italienska lira!.. ;)

Menude
2011-01-18, 20:43
Nej han verkar allmänt förvirrad när man ringer honom också..man får typ förklara vem man är och vad man vill varje gång sen e han helt tyst en stund precis som om han inte vet vad man pratar om..jobbig.

Och ja jag håller med om att han är oseriös..säger pris utan moms, ringer inte när han säger att han ska ringa osv..mycket dåligt faktiskt...

Tror inte dom släpper den för 250.000 svenska kronor ens och då är det inte värt det så jag letar väl vidare..ingen som har nån kommentar på den jag länkade till tidigare?

Köttis
2011-01-18, 21:12
Om säljaren inte visar mera intresse än så att sälja iväg bilen så tycker jag du ska vända på klacken och leta vidare. Inte värt att köpa en bil på en firma där man inte blir bemött på ett bra sätt, det är mycket pengar och man vill gärna ha ett bra "förhållande" till den man köper något av vid eventuella problem i framtiden osv.

Leta istället upp ett riktigt fint exemplar som kanske finns ett par mil bort som har allt du vill ha och som är till salu på en seriös firma, kan vara guld värt i längden!

Menude
2011-01-18, 21:54
Helt rätt, hör han inte av sig med ett jävla bra pris så skiter jag i "Din bil".

Blir det problem att köpa en bil i norrköping på en bilfirma där när den ska servas osv eller det spelar ingen roll alls? bara jobbigt att köra och hämta den? (alternativt komma dit och bli missnöjd med något)

Cullberg
2011-01-18, 22:06
Den du länkade till såg ju grymt fräsch ut!

canterbury
2011-01-18, 22:07
kör på de. hitta ny

KidC
2011-01-18, 22:15
Du kan bjuda honom 500000 lire om han vill eftersom det motsvarar 2300 kr. Allvarligt talat tycker jag bilen du länkar till verkar helt ok, är väl den billigaste 4d på blocket åtminstone.

Det är svårt att säga vad andra ska göra när de köper bil, men ett par grundtips som jag har när jag köper bil är:
1. Ingen kommer någonsin att tacka dig för att du betalar överpris, så betala inte mer än DU anser bilen är värd. Att likadana bilar "kostar mer på Blocket" spelar ingen roll eftersom en bil aldrig är värd mer än vad någon vill betala för den.
2. Om bilen är relativt ny med garantier är det bättre att resa långt och få det man vill ha än att snåla en tusing på resa och inte bli nöjd.
3. Om säljaren är en idiot, som han verkar vara i det här fallet, finns det anledning att vara uppmärksam. MEN!.. Om du ändå kan göra en bra affär så låt den inte rinna mellan fingrarna bara för att du inte tycker om en säljare du antagligen aldrig kommer träffa igen.
4. Köper du bilen på firma kan det helt klart vara lättare att göra en deal på grejer om man inte får ner priset dit man vill. Som t ex fälgar/däck eller varför inte ett förmånligt lån med lååååg ränta?

Hur som helst, lycka till!..

Marcus
2011-01-19, 08:28
Jag har hittat en annan men den finns typ 60mil ifrån mig =/ vad tycks?

http://www.blocket.se/ostergotland/Volkswagen_Golf_GTi___1100MIL__SVENSKSALD___S_3026 0253.htm?ca=23_11&w=3

Jag hade hellre köpt ny bil till det priset som du skrev om lite längre upp. Prisskillnaden mellan ny och begagnad är för liten för att jag skulle avstå helt ny bil.

Menude
2011-01-19, 12:25
Jag hade hellre köpt ny bil till det priset som du skrev om lite längre upp. Prisskillnaden mellan ny och begagnad är för liten för att jag skulle avstå helt ny bil.


Men med samma utrustning hamnar man ju en bra bit över 300 000 för en ny och det är lite saftigt för mig :P hade egentligen tänkt mig en bil för 200 000 men så blev jag kör i en golf gti så kan tänka mig 275 som max i princip :P

Premis
2011-01-19, 17:16
Men med samma utrustning hamnar man ju en bra bit över 300 000 för en ny och det är lite saftigt för mig :P hade egentligen tänkt mig en bil för 200 000 men så blev jag kör i en golf gti så kan tänka mig 275 som max i princip :P

Listpris och slutpris är två olika saker ;). Är mer regel än undantag att du får en rabatt direkt i offerten så kasta iväg några förfrågningar är mitt tips och utgå ifrån det. Nytt är alltid nice :).

Köttis
2011-01-19, 18:03
Tycker också du ska kolla vart ungefär du kan hamna i pris vid en nybilsaffär. Man behöver ju nödvändigtvis inte köpa en bara för att man frågat.

supra77
2011-01-20, 14:26
Bilhandlaren kanske är van att sälja till företag och dà är det alltid excl moms.

Kan inte tyskland vara nàgot att kolla upp? Euron är ju ganska làg nu.

Menude
2011-01-20, 21:20
Ska kolla runt lite på söndag och se vad jag kan få för priser på ny bil.

Jag e grymt sugen på en nybegagnad eller helt ny men priset är egentligen uppåt väggarna för hur mycket jag kommer använda bilen då min sambo kommer ha den 90% av tiden.

Problemet är att jag vill ha en rolig bil att köra, hon vill ha en säker och billig bil. GTin är ju säker rolig och relativt billig i drift men dyr som fan :(

Tyskland vet jag inte.. är säkert värt besväret men jag känner att det ligger utanför min kunskap att köpa första bilen utomlands :P Ingen som vet vad prisskillnaden blir med allt färdigt?

jockem
2011-01-20, 22:46
Om du köper en ny så lär du få vänta på den 3-4 månader. Får vänta på min R i ca 4 månader och de känns lite surt.

wibmag
2011-01-21, 09:17
Förstår precis hur du menar Robin, vi köpte vår GTI lätt begagnad, 2 månader gammal, 1100mil, det gjorde den nästan 40000kr billigare än en helt ny med motsvarande utrustning. Det är fortfarande mycket pengar, men dyrt är det bara om det inte är värt det, och det är den. Den får ju gå lite på nöjeskontot också....

Crille82
2011-01-21, 11:10
Förstår precis hur du menar Robin, vi köpte vår GTI lätt begagnad, 2 månader gammal, 1100mil, det gjorde den nästan 40000kr billigare än en helt ny med motsvarande utrustning. Det är fortfarande mycket pengar, men dyrt är det bara om det inte är värt det, och det är den. Den får ju gå lite på nöjeskontot också....

40000:- från brutto eller netto? 1100 mil är nästan ett års körning för normalföraren.


Själv tillgodosåg jag mig bra rabatt, valde till sparsamt med utrustning och betalade heller inte mer än en begaganad 09-10 med 1500-2000 mil på mätaren. Man skall tänka på att det faktum att en stor del av nybilsgaranti och vagnskadegaranti är slut och får negativa koncekvenser för ägandekostnaden. Beställer man en ny nu kommer den precis lagom till vårkanten... =)

Att det ofta begärs lika mycket för begagnade GTI:er med 1000-1500 mil på mätaren som en ny med normal rabatt kostar är inte rimligt. Begagnatpriserna skall dessutom beräknas från grundpris i större utsträckning, särskilt såsom GTI:n är välutrustad i grundutförande.
Att en firma kan ta ut en ny, demoköra den 500-1000 mil och sedan sälja den för samma pris de hade fått annars gör naturligtvis dem glada...

wibmag
2011-01-21, 13:24
40000:- från brutto eller netto? 1100 mil är nästan ett års körning för normalföraren.


Själv tillgodosåg jag mig bra rabatt, valde till sparsamt med utrustning och betalade heller inte mer än en begaganad 09-10 med 1500-2000 mil på mätaren. Man skall tänka på att det faktum att en stor del av nybilsgaranti och vagnskadegaranti är slut och får negativa koncekvenser för ägandekostnaden. Beställer man en ny nu kommer den precis lagom till vårkanten...

Att det det ofta begärs lika mycket för begagnade GTI:er med 1000-1500 mil på mätaren som en ny med normal rabatt kostar är inte rimligt. Begagnatpriserna skall dessutom beräknas från grundpris i större utsträckning, särskilt såsom GTI:n är välutrustad i grundutförande.
Att en firma kan ta ut en ny, demoköra den 500-1000 mil och sedan sälja den för samma pris de hade fått annars gör naturligtvis dem glada...

Vår var bara 2 månader gammal när vi köpte den, så det hade ju knappast gått så långt på garantitiden, håller med dig om milen dock...
Jag ville jag absolut ha 4-Dörrar, 18" Detroit, DSG och Xenon och jag tror generellt att en bil med mer utrustning är mer attraktiv och lättsåld den dagen det är dax för det. Taklucka och Park Assist är ren bonus.
Men om du får med den utrustningen utan kostnad så är du att gratulera. Jag klarade det inte.

Crille82
2011-01-21, 14:48
Vår var bara 2 månader gammal när vi köpte den, så det hade ju knappast gått så långt på garantitiden, håller med dig om milen dock...
Jag ville jag absolut ha 4-Dörrar, 18" Detroit, DSG och Xenon och jag tror generellt att en bil med mer utrustning är mer attraktiv och lättsåld den dagen det är dax för det. Taklucka och Park Assist är ren bonus.
Men om du får med den utrustningen utan kostnad så är du att gratulera. Jag klarade det inte.

Självklart kan du inte få med all den utrustningen på köpet, så mycket marginal finns inte och visst blir en välutrustad bil mer attraktiv på begagnatmarknaden. Vad jag menar är att på en GTI för drygt 300´ kan man få 25-30´ i rabatt utan att ens pruta så man blir svettig, 40´ under nypris efter 1100 mil är isf inte billigt. Lämnar den lokala handlaren för dåligt pris gör bäst i att begära in offerter från flera olika och förhandla med dem.

Menude
2011-01-21, 16:50
Skulle jag köpa en ny har jag tänkt mig nåt sånt här..

Lack
United Grey
5 200,00 kr
Klädsel
Black-red/Titan Black/Black
Tillval
Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
2 500,00 kr
Bi-xenonstrålkastare inkl LED varselljus
13 400,00 kr
Radio RCD 510
2 900,00 kr
4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
6 000,00 kr
Stöldskyddslarm
3 100,00 kr
Park Assist
5 800,00 kr

304 800kr


tror ni verkligen man kan få ner den till 270 000??

På den "din bil" jag har varit inne på får man 6% ungefär och då landar det på 286. dålig rabatt just där eller ?

Marcus
2011-01-21, 17:45
Skulle jag köpa en ny har jag tänkt mig nåt sånt här..

Lack
United Grey
5 200,00 kr
Klädsel
Black-red/Titan Black/Black
Tillval
Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
2 500,00 kr
Bi-xenonstrålkastare inkl LED varselljus
13 400,00 kr
Radio RCD 510
2 900,00 kr
4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
6 000,00 kr
Stöldskyddslarm
3 100,00 kr
Park Assist
5 800,00 kr

304 800kr


tror ni verkligen man kan få ner den till 270 000??

På den "din bil" jag har varit inne på får man 6% ungefär och då landar det på 286. dålig rabatt just där eller ?

Bra val, men jag hade hoppat över Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt 2 500,00 kr. Brukar se lite tattigt ut...

Menude
2011-01-21, 17:55
ja det är möjligt att jag hoppar över det men golfen ser relativt snäll ut och med tonade rutor blir den iaf lite med farlig :P

jockem
2011-01-21, 18:18
8% rabbat kan du nog få på rätt ställe.

Men om du vill ha en vit så kan jag släppa min till ett bra pris ;)

Crille82
2011-01-21, 18:33
Skulle jag köpa en ny har jag tänkt mig nåt sånt här..

Lack
United Grey
5 200,00 kr
Klädsel
Black-red/Titan Black/Black
Tillval
Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
2 500,00 kr
Bi-xenonstrålkastare inkl LED varselljus
13 400,00 kr
Radio RCD 510
2 900,00 kr
4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
6 000,00 kr
Stöldskyddslarm
3 100,00 kr
Park Assist
5 800,00 kr

304 800kr


tror ni verkligen man kan få ner den till 270 000??

På den "din bil" jag har varit inne på får man 6% ungefär och då landar det på 286. dålig rabatt just där eller ?

Jag hade hoppat över tonade rutor, larm och xenon (som förvisso är bra, men absolut inte värt pengarna eftersom halogen också är bra), då blir det 263 med 8% rabatt, inkl. xenon blir det 275´. Du lär inte hitta en begagnad med den spec. du vill ha och de ev. extra tusenlapparna får du igen när du säljer...

Menude
2011-01-21, 18:33
Du bor för långt bort ;)

Sneglade precis på en helt ny Opel astra sports tourer med massa utrustning (bland annat lädersäte, automatare, 18" fälgar osv) den landa på 264 000 ny och sen med rabatt på det...Lockande!

Menude
2011-01-21, 18:35
Jag hade hoppat över tonade rutor, larm och xenon (som förvisso är bra, men absolut inte värt pengarna eftersom halogen också är bra), då blir det 263 med 8% rabatt, inkl. xenon blir det 275´. Du lär inte hitta en begagnad med den spec. du vill ha...

Nej men ska jag titta på begagnad så är där oftast mer eller mindre utrustning och då tar jag ju såklart en med mer utrustning och det kan jag leva med ;)

Crille82
2011-01-21, 18:41
Nej men ska jag titta på begagnad så är där oftast mer eller mindre utrustning och då tar jag ju såklart en med mer utrustning och det kan jag leva med ;)

Tänk bara på att ett objekt som är något år och har gått 1-2000 mil bör ligga 30-40´ under nypris netto. Begagnade Golfar är oftast löjligt dyra i förhållande till nypris, mycket därför jag köpte min, ny... =)

Marcus
2011-01-21, 20:14
Du bor för långt bort ;)

Sneglade precis på en helt ny Opel astra sports tourer med massa utrustning (bland annat lädersäte, automatare, 18" fälgar osv) den landa på 264 000 ny och sen med rabatt på det...Lockande!

Öhhhh? Har du inte gjort din förstudie ordentligt? Du tycks ju skjuta ganska hejvilt :-) Säkert en trevlig bil för det den är till för hur kan du välja mellan den och en elegant klassiker som Golf GTI?

Menude
2011-01-21, 20:26
haha :) Jag har skjutit väldigt vilt i flera månader..allt från honda civic type-r till volvo v70 till VW passat till Golf GTI...men har snöat in på Golf gti ganska bra nu :P det är mest priset och vad man får för priset som är problemet

Marcus
2011-01-21, 20:36
Jo men att du tycker att du får mer för pengarna hos Opel tyder ju på att du inte riktigt vet vad du vill ha. Om man behöver plats för många så tycker man antagligen att man får mer för pengarna om man köper en Seat Alhambra… Om du värderar läderklädsel, 18” hjul och automatlåda högt så är det kanske inte Golf GTI:s kärnvärden du är ute efter? Sen en GM-produkt... Bara att sätta sig i en Opel Astra och sedan jämföra med den fina inredningen i Golf GTI med några av världens bästa sportstolar... Nej, tycker inte det går att jämföra på samma gång...

Menude
2011-01-22, 11:33
Nej nej! Jämföra går ju inte och jag tar mycket hellre en golf gti med tygklädsel. Jag menar bara att det är så sjukt dyrt att köpa en golf gti för vad man egentligen får..ett bra exempel är ju xenonljusen..dom borde vara standard och inte kosta 14000.

Men som sagt jag tar ju en golf gti alla dagar i veckan före en opel :P

Peter-C
2011-01-22, 15:13
Nej nej! Jämföra går ju inte och jag tar mycket hellre en golf gti med tygklädsel. Jag menar bara att det är så sjukt dyrt att köpa en golf gti för vad man egentligen får..ett bra exempel är ju xenonljusen..dom borde vara standard och inte kosta 14000.

Men som sagt jag tar ju en golf gti alla dagar i veckan före en opel :P

Phhuust - Nu blev man lätt skakad, In på den rätta vägen igen!
/Peter

Menude
2011-01-22, 17:44
Kan inte riktigt bestämma mig om jag vill ha en Vit, Carbon steel grey eller united grey :(

Premis
2011-01-23, 02:10
Vitt är jäkligt snyggt, men undrar hur länge till. Å andra sidan är GTI'n grymt läcker i vitt oavsett modeinfluenser. Grått är inte min grej (säger han som köpte en nästan ny grå bil förra året). Men det är väl bara att googla runt efter GTIer i olika färger.

Menude
2011-01-23, 14:23
Jag var inne och fick ett korrekt pris på den bilen jag skrev i början av tråden. 279000kr inkl sommarhjul + vinterDÄCK utan fälg.

En helt ny istället skulle gå på ca 282 000kr dock med mindre utrustning men med automatlåda istället för manuell.

tillval: 4dörrar, 510 stereon, park assist, metallic carbon steelgrey, billarm. Då blir jag utan xenon ljus och 18" (dock billigare med 17" i längden) och får bilen i Maj månad...

Vad tycker ni? ska man slå till på den begagnade eller vad? jag kan verkligen inte bestämma mig...har inte testat automatlådan heller så jag är ju inte helt säker på om jag vill ha manuell eller automat. Jag vet dock att jag tycker det är jättetråkigt att behöva växla :P

Har dessutom beslutat att det blir en Carbon steel grey eller United grey tror jag..den första går ju mer åt svarta hållet

993turbo
2011-01-23, 16:49
Hej denna bilen finns på jobbet till salu en carbon steelgrey med xenon m.m 259.000 kr
länk: http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_GTI_210HK_31336413.htm?ca=15&w=3

Menude
2011-01-23, 16:54
Tack för tipset men den saknar 510stereon, billarm?, park assist, LED ljusbak (pga äldre årsmodell)

Marcus
2011-01-23, 17:22
Jag var inne och fick ett korrekt pris på den bilen jag skrev i början av tråden. 279000kr inkl sommarhjul + vinterDÄCK utan fälg.

En helt ny istället skulle gå på ca 282 000kr dock med mindre utrustning men med automatlåda istället för manuell.

tillval: 4dörrar, 510 stereon, park assist, metallic carbon steelgrey, billarm. Då blir jag utan xenon ljus och 18" (dock billigare med 17" i längden) och får bilen i Maj månad...

Vad tycker ni? ska man slå till på den begagnade eller vad? jag kan verkligen inte bestämma mig...har inte testat automatlådan heller så jag är ju inte helt säker på om jag vill ha manuell eller automat. Jag vet dock att jag tycker det är jättetråkigt att behöva växla :P

Har dessutom beslutat att det blir en Carbon steel grey eller United grey tror jag..den första går ju mer åt svarta hållet

Herregud, med den lilla löjliga prisskillnaden mellan nytt och begagnat så är det väl inget att tveka på? Nytt så klart! Nytt, som ingen annan har kladdat på. DSG är ett plus och tänk på att det kostar en hel del. Jag hade alla gånger valt en GTI med DSG. Otroligt skönt och smidigt. Bilen får en mer exklusiv känsla med DSG. Jag hade valt Candy Weiss eller United Grey. Helst den sistnämnda som gör att bilen ser än mer sofistikerad ut. Maj månad är snart här, underbart att ta ut din nya bil på varma torra vägar då :)

jockem
2011-01-23, 17:47
jag skulle lätt köpa en ny om prisskillnaden e så liten!

Menude
2011-01-23, 18:02
Om jag går in o säger att jag kan ge 270 000 och får en för det annars köper jag en ny..då?

Mitt hjärta bankar hårdare för en DSG :) men bilen känns mindre exklusiv med halogenstrålkastare :(

Peter-C
2011-01-23, 18:17
Herregud, med den lilla löjliga prisskillnaden mellan nytt och begagnat så är det väl inget att tveka på? Nytt så klart! Nytt, som ingen annan har kladdat på. DSG är ett plus och tänk på att det kostar en hel del. Jag hade alla gånger valt en GTI med DSG. Otroligt skönt och smidigt. Bilen får en mer exklusiv känsla med DSG. Jag hade valt Candy Weiss eller United Grey. Helst den sistnämnda som gör att bilen ser än mer sofistikerad ut. Maj månad är snart här, underbart att ta ut din nya bil på varma torra vägar då :)

Håller med Marcus, alldeles för liten prisskillnad, köp ny. Halogen strålkastarna är mycket tilltalande! Naturligtvis en smaksak.
/Peter

Menude
2011-01-23, 18:50
mhh

Verkar inte gå att provköra en GTI DSG i skåne, Helsingborg har en ståendes men det är en ny och ingen provbil :(

I vilken annan bil som helst hade jag valt automatare, i en Golf GTI känner jag för att skaffa automatare men jag har som sagt inte provkört en och de flesta säger att man ska ha manuell pga känslan men jag tror inte jag gillar manuell mer än DSG.. suck..svårt att välja när man inte kan testa..

jockem
2011-01-23, 18:57
Du ska pröva innan du bestämmer dig de är bara ett måste när de handlar om så mycke pengar.

Köp en ny du kommer nog tjäna på de i långa loppet tror jag.

DPC
2011-01-23, 19:02
Har du kört en bil med DSG tidigare? En DSG är inte som en traditionell automat, utan reptilsnabb i växlingarna. Jag har har kört GTI VI DSG vid två tillfällen och lådan passar bilen utmärkt. I vanliga driveläget växlar DSG upp snabbt till höga växlar vid lugn körning, men det fungerar bra eftersom motorn är så bottenstark. Sen kan du antingen köra i sportläget då högre varvtal och senare växlingar prioriteras och slutligen manuellt och växla med paddlar eller spaken.

Personligen brukar jag slå ett slag för manuell låda då jag gillar den mekaniska känslan och samspelet med bilen som fås när föraren sköter allt själv, men till Golf GTI VI passar DSG riktigt bra. Du säger att du tycker det är tråkigt att växla, har du inte redan svaret på vad du ska välja?

Micke_t
2011-01-23, 19:22
Larm hade jag valt bort och park assist är lite överkurs till en två meter lång bil. Förvaringspaketet för en tusenlapp är kanske det mest prisvärda tillvalet i mina ögon.

United grey valde jag tillslut efter mycket ångest. Ville ha en diskret färg och jag gillar den mer och mer. Dsg är väldigt skönt om man som jag bor i sthlm. Men med en vit bil sparar du lite pengar som du kan lägga på annan utrustning.

Menude
2011-01-23, 19:26
Nej har aldrig kört en DSG men jag gillar mina föräldrars helt vanliga automatlåda så jag kan tänka mig att DSGn är en dröm för mig.

Larm bör väl en bil för 300 000kr ha? eller är ju gammalmodig? :P

Har nu valt bort park assist.

Känns lite som jag väljer mellan xenon och dsg..båda blir för dyrt om jag ska beställa ny bil..då hamnar man på 316 000+ utan rabatten och snart är det mer värt att köpa en ferrari, nåja..nästan.

Menude
2011-01-23, 20:02
Tror nog jag har kommit fram till ett beslut

Golf
GTI DSG
280 400,00 kr
Lack
??
5 200,00 kr
Klädsel
Black-red/Titan Black/Black
Tillval
Lättmetallfälgar 18 tum Detroit
5 500,00 kr
Bi-xenonstrålkastare inkl LED varselljus
13 400,00 kr
Radio RCD 510
2 900,00 kr
4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
6 000,00 kr
Stöldskyddslarm
3 100,00 kr
Totalt (inkl. moms) 316 500,00 kr


Någon som vet om det blir "störigt märkbar" skillnad på ljudnivån i kupén med 18" istället för 17"?

Bossni
2011-01-23, 21:57
Har kollat din tråd lite. Den har gjort så att jag äntligen har reggat mig på forumet.

Har också beställt en ny vit GTI, men nog om det.

Tänkte bara göra dig medveten om den långa väntetiden som är just nu på en ny bil, La beställningen på min gti den 26 oktober 2010, då var det sagt 4 månaders väntetid. Var där förra veckan och kollade statusen hos säljaren, då fick jag reda på att den tillverkas v 17 + 2 veckor transport + 1 vecka hos säljaren. Så ca v20 kommer min :)

Ärligt talat så blir man tokig på att vänta.

Menude
2011-01-23, 22:41
Jag får min i Maj (eller ca 5 månader)..det finns bilar som är beställda redan men som jag fick ändra hur jag ville sa säljaren..

jockem
2011-01-23, 23:35
Har kollat din tråd lite. Den har gjort så att jag äntligen har reggat mig på forumet.

Har också beställt en ny vit GTI, men nog om det.

Tänkte bara göra dig medveten om den långa väntetiden som är just nu på en ny bil, La beställningen på min gti den 26 oktober 2010, då var det sagt 4 månaders väntetid. Var där förra veckan och kollade statusen hos säljaren, då fick jag reda på att den tillverkas v 17 + 2 veckor transport + 1 vecka hos säljaren. Så ca v20 kommer min :)

Ärligt talat så blir man tokig på att vänta.

Hur kan din bil ha längre bygg tid än min?
Beställde min R i november och den byggs v 7 får den senast v12

Gjorde lite ändringar annars skulle den byggts v 4

Men du har såå rätt man blir tokig på vänte tiden.

Bossni
2011-01-24, 22:21
Hur kan din bil ha längre bygg tid än min?
Beställde min R i november och den byggs v 7 får den senast v12

Gjorde lite ändringar annars skulle den byggts v 4

Men du har såå rätt man blir tokig på vänte tiden.

Vet faktiskt inte. Säljaren sa att det kan ha att göra med vilken extrautrustning man har valt. Också en sak han nämnde var att fabriken gör ca 3800 bilar om dagen 6 dagar i veckan. Vilket är en hel del mer än t ex Saab som gjorde 200-300 om dagen för ett tag sen. Ursäkta för offtopic.

kalle950
2011-01-25, 16:20
[QUOTE=Golf
GTI DSG
280 400,00 kr
Lack
??
5 200,00 kr
Klädsel
Black-red/Titan Black/Black
Tillval
Lättmetallfälgar 18 tum Detroit
5 500,00 kr
Bi-xenonstrålkastare inkl LED varselljus
13 400,00 kr
Radio RCD 510
2 900,00 kr
4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
6 000,00 kr
Stöldskyddslarm
3 100,00 kr
Totalt (inkl. moms) 316 500,00 kr

QUOTE]

Lägg till telefonförberedelse också. Att ha en telefonknapp i ratten till ingen nytta hade retat mig till vansinne.
Iofs ett jäkla vansinne att en sådan dyr bil inte har BT som standard.......

Premis
2011-01-25, 17:31
Annars kommer väl Golf VII GTI kanske vid våren 2013 (?):
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13724-Golf-VII-kommer-h%F6sten-2012

Å andra sidan, då är det väl dags att byta in Golf 6'an ;).

Trevlig spec. Själv hade jag hoppat Xenon (snåltarmen drar) och 5D och lagt till DCC istället.

Menude
2011-01-28, 18:25
Det blir en Carbon steel grey och jag lägger till Park assist och kanske dynaudio utöver dom andra sakerna, Någon som vet hur stor skillnad det blir på ljudet med dynaudio?

jimZon
2011-01-28, 20:50
Det blir en Carbon steel grey och jag lägger till Park assist och kanske dynaudio utöver dom andra sakerna, Någon som vet hur stor skillnad det blir på ljudet med dynaudio?

Det är STOR skillnad mellan "det vanliga" ljudet och Dynaudio. Med Dynaudio så får du även med en 300watts förstärkare. GRYMT ljud och bra bas i högtalarna.

DPC
2011-01-29, 11:24
Dynaudio är kanske det mest prisvärda och självklara tillvalet! Riktigt bra stereo för bara 5000 kr extra.

Menude
2011-01-30, 12:17
Då blir det med dynaudio :P Har fått 7.5% rabatt nu, ska kolla med en till bilhandlare i Trelleborg (tips genom kontakt som köper bilar där till taxiföretag) så det är inte omöjligt att jag får nya tusenlappar billigare där. Blir banken i veckan sen beställa bilen :P vill ha den nu!!!!

Bossni
2011-01-30, 13:50
Kolla med försäljaren vad de har för finansiering. När jag beställde min så var räntan ca 1% lägre hos återförsäljaren än på Swedbank, tar man finansiering hos vw så får man rabatt på försäkringen också. Tror jag hamnade på 530kr/mån/halv, och folksam ville ha 950kr/mån/halv.


Då blir det med dynaudio :P Har fått 7.5% rabatt nu, ska kolla med en till bilhandlare i Trelleborg (tips genom kontakt som köper bilar där till taxiföretag) så det är inte omöjligt att jag får nya tusenlappar billigare där. Blir banken i veckan sen beställa bilen :P vill ha den nu!!!!

Menude
2011-01-30, 14:04
Aha. Så man bör ta lån och försäkring hos VW? tänkte ta försäkring hos trygg hansa annars. Dom verkar billigast.

Kan man ringa bilfirman och fråga om räntan bara sådär eller?

Bossni
2011-01-30, 15:41
Ja det är nog inga problem att fråga om det. Oftast så lönar det sig att göra ett par samtal extra, Tror också att man fick de första tre månaderna fri försäkring hos vw, inte mycket att skryta om men de e pengar man kan göra annat för. De sammarberar med IF tror jag. Blev många ''tror'' här nu haha. Nej men vill bara inte övertala nån till nåt fel.

Mer glasklar info!
http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/finansiering/privatperson.html



Aha. Så man bör ta lån och försäkring hos VW? tänkte ta försäkring hos trygg hansa annars. Dom verkar billigast.

Kan man ringa bilfirman och fråga om räntan bara sådär eller?

Premis
2011-01-31, 09:48
Aha. Så man bör ta lån och försäkring hos VW? tänkte ta försäkring hos trygg hansa annars. Dom verkar billigast.

Kan man ringa bilfirman och fråga om räntan bara sådär eller?

Lån? Sånt är överskattat, lånefritt är det som gäller :).

Men ring och fråga helt enkelt, ibland kan man deala på räntan.

Man får även 3 mån gratis försäkring i början som sagt (verkar vara samma nu) men räkna inte med att det är speciellt billigt att fortsätta med samma bolag efteråt så förläng inte bara automatiskt. Självrisken på vagnskadan är också oftast snuskigt dyr så det är så dom finansierar sitt erbjudande om vagnskadeförsäkring de 3 första åren. Tämligen värdelöst när man faktiskt räknar på det.

Gti
2011-01-31, 17:50
Min handlare hade en deal med Trygg Hansa där jag fick 3 månader gratis. Därefter övergick försäkringen i en halvförsäkring som kostar mig 3600kr / helår, 2500 mil. Klart billigast av alla bolag.

Vilket försäkringsbolag de samarbetar med varierar mellan handlare. Förra bilen jag köpte hade samma avtal fast via LF.

Marcus
2011-02-01, 14:26
Min handlare hade en deal med Trygg Hansa där jag fick 3 månader gratis. Därefter övergick försäkringen i en halvförsäkring som kostar mig 3600kr / helår, 2500 mil. Klart billigast av alla bolag.

Vilket försäkringsbolag de samarbetar med varierar mellan handlare. Förra bilen jag köpte hade samma avtal fast via LF.

Menar du att Volkswagen-handlare använder olika försäkringsbolag? Jag tror det är den svenska Volkswagen-importören som hanterar försäkringsfrågan.

Menude
2011-02-01, 17:18
Har nu fått pris på detta, 309 000kr, Dvs 8.19% rabatt.
Månadskostnad inkl försäkring(halv) blir 4860kr då kostar halvförsäkringen 351kr i månaden. Blir helförsäkringen dubbelt så dyr sen eller ännu mer? räknar man på att helförsäkringen kostar 700kr månaden så blir det 8400/år och isåfall är trygghansa 1400kr billigare per år.

Är väl hyfsat men funderar på att plocka bort dynaudio och mobiltelefonförberedelse(Säljaren tyckte detta var bra att ha om man hade iphone och spotify, Jag vet inte om jag tycker att jag har behov av det. någon som har erfarenhet av det?)

Modell Volkswagen Golf 2011 GTI DSG (5K19V3) 284 000 Kr
Färg Carbon Steel Grey (1K1K) 5 300 Kr
Klädsel Black-red/Titan Black/Black (XE)
Utrustning
PJ6 Lättmetallfälgar 18 tum Detroit 5 500 Kr
RHZ Radio RCD 510 2 900 Kr
WDB Park Assist 5 800 Kr
WD6 Stöldskyddslarm 3 100 Kr
W4B 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak 6 100 Kr
9VE Ljudsystem Dynaudio Excite 5 200 Kr
9ZB Mobiltelefonförberedelse 2 900 Kr
PXG Bi-xenonstrålkastare inkl LED varselljus 13 500 Kr

kalle950
2011-02-02, 11:00
Mobilteleförberedelsen kommer du att ha nytta av. Den funkar riktigt bra som handsfree men tyvärr så funkar den inte så bra ihop med spotify.....
men är nog värd pengarna i vilket fall och en telefonknapp i ratten som inte funkar hade retat mig till vansinne........
Ska du spara så had jag skippat larmet innan handsfree. Tror inte att det påverkar försäkringspremien längre och du kommer i vilket fall att få en
blinkande lysdiod i förardörren som kan verka avskräckande på pundare(?)

Menude
2011-02-03, 19:40
nu är bilen beställd :D lång väntan dock :( v.24

Köttis
2011-02-03, 21:31
Grattis, måste vara en skön känsla! :)

Menude
2011-02-03, 22:46
lika skön som jobbig känsla :) Kommer vara riktigt glad när jag sätter mig i bilen men 307000kr är mycket att lägga på en bil :P Ska försöka förtränga pengabiten :P

Marcus
2011-02-04, 09:18
Härligt, tiden går snabbt, snart kommer din nya fina bil!

Menude
2011-02-04, 20:38
Woho. Fick ett fint samtal idag :) Den kommer vecka 14 istället. säljaren byggde om en bil i södertälje eller nåt sånt