handdator

Visa fullständig version : Byte av torkarmekanisk golf 4



fjojnt
2011-01-16, 21:31
Hej
Det är troligen dags för att renovera torkarmekanismenpå sambons golf - 02. Har någon här på forumet tips om hur man demonterar platskåpan mellan vindruta och motorhuv utan att bryta sönder något. Att släppa på list, ta bort torkare samt skruv i motorutrymme löser inte det hela den sitter fortfarande fast. Någon som har utfört detta tidigare?

Mini_me
2011-01-16, 21:42
Den är klämd ner mellan rutan och bilen.

Det du gör är att ta en plast smörkniv (Eller trä) och lyfter försiktigt plasten i ena änden (Förar sidan tex) och ca 5-7mm ner under plasten sitter klacken som kilas fast mellan rutan och bilen.

När du slagit imot den så vrider du lite på kniven alt trycker in fingrarna och plopplar loss den nån cm i taget (för att inte knäcka plast eller ruta).

Renovera den mekanismen funkar endast en stund men det finns uppdaterade att köpa och då kan tipset att Skoda octavias mekansim passar rak i och kostar mindre.

VWGolIV
2011-01-16, 22:12
Renoveringen beror på hur man gör det.
Mitt har hållt i drygt 3 år, men så gjorde jag det grundligt och även tillverka egna packningar så min fungerar kanon.

Tänk på att kall plast går lätt sönder.

Exelon
2011-01-17, 00:32
Den jag bytte var så stum att jag kunde lägga mina 100 pannor på den utan att ena torkararmen rörde sig. Tänkte renovera den men gav upp och köpte en ny. Dom nya har andra packningar och ska inte korrosionera lika illa som dom gamla.
Håller nog med Mini_Me byt den är inte kul att få lös den där plasten ifall du måste upp med den igen. Fick bryta upp min efter ett tag då mutter till torkarmotorn inte hade lås så när torkarna frös fast/mycket snö så slirade det. Så om du byter se till att det är en låsmutter ingen vanlig.