handdator

Visa fullständig version : Sänkt bilen, men... (Polo GTI)



Scratchen
2007-07-10, 23:02
Har köpt en H&R 30/30mm sänkningssats (endast fjädrar) till min Polo GTI.

Idag slängde jag på nya fjädrarna bak (byter fram på torsdag). Men är inte säker på om den blev låg nog, borde egentligen köpt 40mm bak...

Frågorna är:

1) Har nya fjädrar någon "sättningstid", dvs att dom sjunker ihop till den nivå dom ska, efter en tid?

2) OM jag skulle få för mig att kapa ett varv för att uppnå önskad höjd, vore det då bäst att sätta kapen i originalfjädrarna (något tunnare), eller i H&R fjädrarna (något tjockare och mig veterligen hårdare i sättningen)?

Kapar då naturligtvis på den icke-progressiva delen.

Tacksam för svar.

Manny
2007-07-10, 23:05
brukar sätta sig efter ett tag...

Scratchen
2007-07-10, 23:14
brukar sätta sig efter ett tag...

Alright.. Och på frågan 2 svarar du? :)

Manny
2007-07-10, 23:38
ingetdera.... köp nya fjädrar eller coilovers

TheDeadDorkster
2007-07-11, 00:48
Alright.. Och på frågan 2 svarar du? :)

Ärligt talat skulle jag ta ifrån dig din bil om du skulle kapa dina fjädrar. Kapa fjädrar är att fråga om problem, en fjäder är konstruerad för att reagera på ett säkert sätt. Kapar du dina fjädrar kan det plötsligt vara att du t.ex. skulle volta, eller orsaka en alvarlig olycka eftersom fjädern inte mer kan få bilen att manövrera säkert.

En liten analogi:
Tänk bara hur det skulle vara om du plötsligt skulle korta in dina ben 3 cm utan att se till att allt sitter ihop som det ska. Benbrott osv blir mycket enklare, musklerna kommer sitta helt fel, du kommer inte mer att kunna sporta lika riskfritt som förr, osv...

P-plats.se
2007-07-11, 08:40
1) Har nya fjädrar någon "sättningstid", dvs att dom sjunker ihop till den nivå dom ska, efter en tid?


Dom kommer sätta sig något med tiden...


2) OM jag skulle få för mig att kapa ett varv för att uppnå önskad höjd, vore det då bäst att sätta kapen i originalfjädrarna (något tunnare), eller i H&R fjädrarna (något tjockare och mig veterligen hårdare i sättningen)?


Nu tror jag inte det är lika illa som "TheDeadDorkster" skriver MEN dock ändå ingen att rekomendera.
Ska du ändå göra det så kapa H&R fsjädrarna...

Mitt tips är att (om du inte kan byta det du köpt) köra med det en sommar och se hur det funkar för att sedan kanske byta upp dig lite...

JWO
2007-07-11, 09:48
Jag körde ca 1-1 ½ vecka med mina efter montering innan hjulinställning för då efter 15-25 mil skulle de satsa sig ordentligt.

Att kapa orginal fjädrar är inte att rekommendera utan köp riktiga grejer!

Scratchen
2007-07-11, 12:59
Jag körde ca 1-1 ½ vecka med mina efter montering innan hjulinställning för då efter 15-25 mil skulle de satsa sig ordentligt.

Att kapa orginal fjädrar är inte att rekommendera utan köp riktiga grejer!

Är det att rekommenderat att göra en hjulinställning efter en såpass liten sänkning som 30mm?

Scratchen
2007-07-11, 13:00
Nu tror jag inte det är lika illa som "TheDeadDorkster" skriver MEN dock ändå ingen att rekomendera.
Ska du ändå göra det så kapa H&R fsjädrarna...

Mitt tips är att (om du inte kan byta det du köpt) köra med det en sommar och se hur det funkar för att sedan kanske byta upp dig lite...
Blir nog att köra ett tag, ja.

Om jag skulle vilja köpa två stycken (2) bakfjädrar som sänker 40mm, var kan jag göra det? Har bara sett hela kit (fram+bak).

Lillen
2007-07-11, 13:40
VAD skall du ha bilen till???

Nog kan man ju kapa lite OM man vill.
Men det blir ju aldrig lika bra som anpassade fjädrar.

JAG har i sommar kört gata , bana och slalom med min Golf GTi 16V.
Den har kapade fjädrar från VR6 och nån kompott av dämpare från VR6.
Detta monterat på på min Mk II:a.

DOCK för att anpassa efter bana eller annat så kanske man MÅSTE göra det.
Om du vet vad du vill ha i t.ex hårdhet(heter inte så men iaf) så kanske du får köpa fjädrar från någon annan bil och sedan anpassa dessa i längd.

Annars kan du med säkerhet kontakta Lesjöfprs med mått mm.
Där kan man oftast beställa fjädrar i annan längd och med annan spec.
Men du får ringa dem och höra efter själv.

Är du dock ute efter både prestanda och look så är det väl annat.
Helt klart bäst är ju att skaffa anpassade fjädrar OCH dämpare.

P-plats.se
2007-07-11, 14:11
Kontakta Bilmodecenter (http://www.bilmodecenter.se) så kan dom säkert hjälpa dig...

JWO
2007-07-11, 14:16
Är det att rekommenderat att göra en hjulinställning efter en såpass liten sänkning som 30mm?

Om du vill vara helt säker på att du inte sliter snett på dina däck så tycker jag att du ska göra de!

Scratchen
2007-07-11, 14:26
VAD skall du ha bilen till???

Nog kan man ju kapa lite OM man vill.
Men det blir ju aldrig lika bra som anpassade fjädrar.

JAG har i sommar kört gata , bana och slalom med min Golf GTi 16V.
Den har kapade fjädrar från VR6 och nån kompott av dämpare från VR6.
Detta monterat på på min Mk II:a.

DOCK för att anpassa efter bana eller annat så kanske man MÅSTE göra det.
Om du vet vad du vill ha i t.ex hårdhet(heter inte så men iaf) så kanske du får köpa fjädrar från någon annan bil och sedan anpassa dessa i längd.

Annars kan du med säkerhet kontakta Lesjöfprs med mått mm.
Där kan man oftast beställa fjädrar i annan längd och med annan spec.
Men du får ringa dem och höra efter själv.

Är du dock ute efter både prestanda och look så är det väl annat.
Helt klart bäst är ju att skaffa anpassade fjädrar OCH dämpare.

Det är en bruksbil som bara ska köras på gatan. Således finns inga enorma krav som gäller på t.ex bana! Du menar alltså att det skulle vara möjligt att kapa om man ser till vad jag ska använda bilen till?
Om jag kapar så är det ett varv det handlar om.

Scratchen
2007-07-11, 14:27
Kontakta Bilmodecenter (http://www.bilmodecenter.se) så kan dom säkert hjälpa dig...

Det var där jag köpte detta kit. Trevligt folk. Får kontakta dom och se om dom kan sälja 2st fjädrar till mig i så fall.

pekka kiiskilä
2007-07-11, 15:52
Det funkar utmärkt med lite kapat på fjädern men det är en stor skilnad på bilarnas fjäder tallrickar så om du har en bil med ett litet hack i fjäderskålen så kan jag inte rekomendera dig till att kapa men därimot om du har en som fjädern går mer som ett halv varv så funkar kapning utmärkt= Har gjort detta på rallybilar många gånger för att få rätt sättning.

BALAN
2007-07-11, 19:15
hihi. Testa att fråga på www.turboperformanceclub.com om att kapa fjädrar på en volvo så kommer dom säga att det kommer bli helt OK. Förstår inte varför det alltid har varit "olagligt" att kapa fjädrarna på GTI-klubben :)
(ironi) Nää. men det är inte livsfarligt att kapa fjädrarna. Bilen kanske blir lite studsigare än original, och fjädern kan släppa när man hissar upp den. Men Det är nog inte direkt farligt att kapa ett varv eller två...

TheDeadDorkster
2007-07-11, 20:33
(ironi) Nää. men det är inte livsfarligt att kapa fjädrarna. Bilen kanske blir lite studsigare än original, och fjädern kan släppa när man hissar upp den. Men Det är nog inte direkt farligt att kapa ett varv eller två...


Balan, vad vet du egentligen om vad som händer när man kapar fjädrar? Fordonstillverkare och deras underleverantörer inversterar flera miljarder varje år för att utveckla fordon som beter sig så säkert som möjligt, om det nu än måste vara sportigt eller komfortabelt!
Med en person i familjen som faktiskt är utbildad i ämnet (och jobbar med det dagligen) har jag alltid fått höra samma sak: VÅGA INTE SÄNKA BILEN, inte enbart du förstör flera miljoner i utvecklingskostnader för just din bil, men förstör du också upphängningen (som inte heller var gratis). En bil är tillverkad att fungera med 1 inställning, möjligtvis 2, men då är sänkningen minimal!
Vill man ha bättre väghållning föreslår jag att du köper helt färdiga kit av ett etablerat företag som faktiskt investerar i att testa produkterna de släpper ut på marknaden!

Jag hoppas att jag har lyckats få några besserwissers att förstå att det inte enbart är att sänka bilen och göra en hjulinställning. Precis som vid en turbo-konvertering hos en motor är det inte enbart att kasta dit en turbo, men innebär att x-antal saker i och runt motorn måste förändras så du kan köra normalt utan att något rasar innan man ens har har hunnit byta olja för första gången.

Till alla andra som inte bryr sig om det jag skriver: Hela fordonsindustrin och SWTR tackar er att ni skiter i det hårda jobbet ni fullständigt struntar i.

Henrik.M
2007-07-11, 21:23
Till alla andra som inte bryr sig om det jag skriver: Hela fordonsindustrin och SWTR tackar er att ni skiter i det hårda jobbet ni fullständigt struntar i.

Tror inte dom bryr sig när pengarna rullat ner i fickan igen.
Isf skulle dom ju få frispel så fort en bil med extraljus som visar sig förstöra både krocksäkerheten (för den du krockar med) kylningen samt aerodynamiken i fronten på bilen & inte minst designen.
Detta har nog kostat åtskilliga timmar/miljarder att utveckla i bilen.

Ett exemplel som är väldigt vanligt här uppe i norr.

Sen håller jag med att man inte ska kapa i fjädrar och fippla allt för mycket med väghållning till höger och vänster.....men det är en anna fråga som jag inte tänker beblanda mig i.....jag reagerade bara på dom sista raderna och kände att jag var tvungen att skriva något.

znabb
2007-07-11, 21:56
sist men inte minst som inte nämts är att man inte får ha glappande fjädrar på svensk bilprovning.kapade fjädrar= kortare fjädrar.

bättre att köpa en uppsättning som passar på en gång så slipper man bekymmer med bes elller liknande.

silversurfaren
2007-07-11, 23:58
Som svar på din fråga så sätter sig fjädrarna sig efter ett litet tag.

Däremot SKA du aldrig kapa fjädrar. Kör du ner i ett litet hål eller en svacka så kan det hända att fjädern lossnar ur sitt fäste och sen när bilen gungar ner igen har du en fjäder som sitter snett och kan gå in i däcket eller förstöra andra vitala delar.
Även på bes. så kan fjädern släppa och då får du ombes. direkt.

Köp då hellre en komplett sats med fjädrar och dämpare eller rentav en coiloversats som jag mest av allt kan rekommendera. Då får du även komfort kvar i jämförelse med en vanlig sänksats, beror på vad du vill lägga på bilen.

Jag har sänkt min Polo 60mm med en komplettsats från GE-Motorsport, är riktigt nöjd!
Dock skulle jag köpt en coiloversats istället, men det känns lyxigt att köra med på vintern.

Har själv kört med en omgång "Boschsänkning" på min gamle Golf 1:a, och det är inget att rekommendera...tvärtom är det dumt att köra så. Funkar kanske på gamla Volvos, blir lågt men du har INGEN som helst väghållning i jämförelse med vad en riktig sats kan göra...hujaligen, hade inte vågat köra "flatout" på bana med kapade fjädrar ens!

Det är visserligen upp till var och en men känns dumt att utmana ödet!

Ska man sänka så ska man inte heller bara köpa fjädrar på originaldämpare. Du kör slut på dina dämpare betydligt fortare än vad den ska klara i vanliga fall.
Har varit där och testat det med...

Lillen
2007-07-12, 12:14
Haha LUGN Nu Alexander =)
Inte vara arg.

Att kapa är en budgetlösning.
Man kapar väl oftast INTE på en ny bil.
Min GTi iaf den ena är 20år gammal i år =)
Tror att tillverkaren skiter högaktningsfullt i min bil.
De bryr sig ju knappt om att hålla reservdelar ju.

Alltså jag måste få fråga??
Hur mycket kapar ni som kapar egentligen?????

Jag har då inget problem med SBP eller annat.
Dessutom har ja efterforskat ganska noga med vad för fjäder ja skall ha.
Samt kapat denna så det INTE kan glappa och försökt anpassa dämpare efter det.
Ni som har glapp får väl montera balatarem/dropstop så glappet försvinner.

Men nu lägger väl inte alla ned ens en bråkdel av jobbet för det.
Dock blir det ju inte bra hur man än ser på det utan bättre dämpare.
Blir ganska bra gatväghållning på det sättet.

MEN för bana blir det knepigare att få till det.
Där måste man leta fjädrar som fungerar bättre.
Samt leta lite bättre dämpare , nya koni kanske?

Sluta nu kasta paj på varandra och se diskutionen för vad den är.
Jag brukar heller inte förespråka kapade chassin man va tusan.
Bruksholkar får inte kosta för mycket , MEN gör rätt om ni skall kapa =)

Bara mina 5 öre.

Scratchen
2007-07-12, 12:59
Haha LUGN Nu Alexander =)
Inte vara arg.

Att kapa är en budgetlösning.
Man kapar väl oftast INTE på en ny bil.
Min GTi iaf den ena är 20år gammal i år =)
Tror att tillverkaren skiter högaktningsfullt i min bil.
De bryr sig ju knappt om att hålla reservdelar ju.

Alltså jag måste få fråga??
Hur mycket kapar ni som kapar egentligen?????

Jag har då inget problem med SBP eller annat.
Dessutom har ja efterforskat ganska nog med vad för fjäder ja skall ha.
Samt kapat denna så det INTE kan glappa och försökt anpassa dämpare efter det.
Ni som har glapp får väl montera balatarem/dropstop så glappet försvinner.

Men nu lägger väl inte alla ned ens en bråkdel av jobbet för det.
Dock blir det ju inte bra hur man än ser på det utan bättre dämpare.
Blir ganska bra gatväghållning på det sättet.

MEN för bana blir det knepigare att få till det.
Där måste man leta fjädrar som fungerar bättre.
Samt leta lite bättre dämpare , nya koni kanske?

Sluta nu kasta paj på varandra och se diskutionen för vad den är.
Jag brukar heller inte förespråka kapade chassin man va tusan.
Bruksholkar får inte kosta för mycket , MEN gör rätt om ni skall kapa =)

Bara mina 5 öre.Tycker du för ett vettigt resonemang.
Jag har bestämt mig för att köra en vecka nu och se hur mycket den sätter sig. Polo är ju ganska höga bak, så tror inte den sjunker ner såpass som jag vill trots allt.
Då kommer jag kapa ett (1) varv. Har mycket svårt att tro att det skulle kunna få fjädern att hoppa snett, med tanke på hur mycket jag blev tvungen att höja bakaxeln när jag fäste fjäderbenet (fjädern sitter över dämparen på min) i bak igen.

Edit: Hade f.ö. inte väntat mig en såpass aktiv och stundtals hetsig diskussion :)