handdator

Visa fullständig version : Komplös Polo 1.4 16v



Hikern
2011-01-15, 00:48
Hej!

Har en Polo med 1,4 motorn på 16v. årsm. -00. som inte vill starta!

Har kollat soppa och gnista, vilket finns, inga felkoder heller. Gjorde då ett komptest vilket visade noll i komp på samtliga cylindrar. Började då misstänka fryst vevhusventilation till följd av skuren insugskam som tydligen är vanligt på dessa motorer.
Lyfte av kamaxlarna och där såg allt finfint ut. Lyfte då toppen för att titta på ventilerna men även dom är fina.
Slipade för säkerhets skull in ventilerna och kontrollerade med T-sprit att dom var 100% täta.
Kolvarna ser också fina ut ovanifrån. Hällde i lite olja i loppen som fick ligga ett par dygn utan att något försvann.

Återmonterade topp med ny packning, samt kamaxlar och passade även på att slänga dit en ny kamrem.
Men trots detta har jag ingen kompresion på någon av cylindrarna! Är det någon som har nån ide om vad som kan ha hänt!? Är det lyftarna som inte fungerar som dom skall? Har kört startmotorn i någon minut för att se om lyftarna hängt sig men det har inte gett något. Har också dubbelkollat att alla markeringar stämmer på vevaxeln och kamaxlarna efter bytet.

Kan även nämna att jag körde komptest utan kamaxlar och kamrem på, och fick då komp på 3-5kg.

Tacksam för hjälp!

Mvh Pär

bullten
2011-01-16, 03:07
3-5 kg känns spontant väldigt dåligt, men eftersom du har 0 när kamrem är monterad så känns det som att felet ligger där. har för mig att jag läst någonstans att det sitter en krysskil på kamaxlarna som låser kamdreven, är du säker på att kamaxlarna snurrar och inte bara kamdreven?

Falcor
2011-01-16, 08:18
Vet inte hur det är på denna motorn men det är också vanligt att kilspåret på vevaxeln ger sig så att remskivan snurrar men inte axeln....

Mini_me
2011-01-16, 10:11
Mkt vanligt att både den nedre och över kilen går åt helvete.

Hikern
2011-01-16, 12:02
Hej!

Tack för svaren!
Det låter som den kanske mest troliga förklaringen hittills.
När jag plockade ner kamaxlarna snurrade jag på hjulen utan motstånd på kamaxlarna, och då snurrade allt mjukt och fint. Men det är mkt möjligt att någon låskil gått ändå.
Ska prova ikväll att plocka av kamaxlarna igen och hålla i kamaxeln samtidigt som jag försöker snurra på kamdreven för att då se om kamdrevet "slirar" eller ej!
Ang. vevaxeldrevet så kunnde jag dra runt motorn för hand där med spärrskaft när jag monterat nya remmen, så det verkar schysst ändå.


Tack så länge!

Mvh Pär

Mini_me
2011-01-16, 13:34
Skulle montera loss samtliga kugg för att kolla så att dom är hela...är dom defekta så kan dom ha glidit en lite bit för att sen kila fast sig igen = du saknar nolla.

Rs mannen
2011-01-16, 15:37
Ja du måsta ju ha kammarna i för att kunna mäta kompet i motorn. Annars kan den ju inte öppna någon ventil för att få in Ludde att komprimera. Så där av bara 3-5kilo i tryck. Så kolvar å block å ventiler är nog ok låter det som i mina öron. Tror oxo på nått strul med kamdrivning.

Hikern
2011-01-16, 16:50
Ok, kanske värt att kolla upp det mer noggrant också.

Precis! Vi kom på det också efter att vi gjort komptest utan kamaxlar på. Men som du säger så kan man iaf dra slutsatsen att kolvar, ringar och ventiler är som dom skall. Ska strax ut och lossa på kamdreven och titta närmre på dess låsning mot axeln.

Tack för svar så långt.

Mvh Pär

Hikern
2011-01-17, 08:30
Jahapp, då var det den berömda låskilen som gått trots allt. Kamdrevet på insugssidan på bild.
Antar att det bara var en jäkla tur att inte hela motorn blivit skrot?
Otroligt skönt att äntligen hittat felet, och att resten klarat sig!

Tack för all hjälp!

Mvh Pär

http://img200.imageshack.us/img200/1126/dsc00753m.jpg (http://img200.imageshack.us/i/dsc00753m.jpg/)

Falcor
2011-01-17, 10:22
Grattis till att du hittade problemet ! :-)