handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet DEFA motor/kupévärmare med fjärrkontroll...



Siesta ST
2011-01-14, 01:22
Har idag hämtat Golfen med nyinstallerad DEFA-paket; kupé- och motorvärmare med batteriladdning.

Ville inte ha den med den tråkiga DEFA-displayen som måste klistras någonstans på panelen i bilen så jag valde istället den med fjärrkontroll. Kan nämna att jag nämligen har denna tråkiga DEFA-display påklistrad i familje-Passaten men i Golfen kändes det som den inte kunde döljas på samma sätt. Därför fick det bli den med fjärrkontroll. Funktionerna är i stort sätt identiska men nu skulle den ju bli ”osynlig”…

Lät ju även bra på DEFA:s hemsida: Räckvidd för fjärrkontrollen är 1200 m med fri sikt! Att man även kunde avläsa ”ögonblicks”- temperaturen var ju ett stort plus (teknikfreak som man är…)!
Tänkte man kunde imponera på kollegierna på jobbet; plocka upp ”fjärren”, avläsa temperaturen och säga: ”Det är kallt ute just nu grabbar!”

Utan fri sikt verkar fjärrkontrollen klara ca 10-15 meter…
Redan bakom dörren hemma i huset var signalen nere på hälften. Gömmer jag mig bakom fåtöljen i vardagsrummet (ca 25 meter bort från bilen) hittar signalen från fjärrkontrollen inte ens fram till bilen…

Skall kolla från kontoret imorgon med ”fri” sikt till bilen, avstånd ca 150-200 m. Kommer dock ha en fönsterruta emellan så det kanske inte kan kallas för ”fri” sikt. Funkar det inte får jag väl öppna fönstret och se om det blir bättre…

(Förresten är det en djävulsk liten display på fjärrkontrollen. Svårt att se vad det står och vilken meny man är i. Kanske inte DEFA fel men man blir lite lurad på bilder man hittar på internet! Trodde faktiskt den skulle vara större. Fjärrkontrollen är ungefär lika stor som fjärrkontrollen till bilen)

Åsikter angående DEFA-paketet med fjärrkontroll? Vad har ni för erfarenheter ni som har den installerad?

mtm
2011-01-14, 08:03
Finns det en batteri-indikator på fjärren? Använder du batterierna som följde med den? Inte ovanligt att sådana "gratis" batterier är halvslut när man (som kund) får dom.

Pröva med ett par färska batterier och se om det blir bättre.