handdator

Visa fullständig version : Byte av växelspak Golf 4! FIXAT!



Köttis
2011-01-13, 23:24
Hej!

Har som sagt köpt på mig en R-line växelspak till min Golf 4 GTI -99 och vill ju gärna få dit den så snabbt som möjligt egentligen MEN... jag får fan inte lös eländet som redan sitter där, dvs originalspaken + damask.

Har provat slita, bända, böja, vrida och svära men den vill ju bara inte lossna från själva konsolen, vad gör jag för fel?

Så ni som redan gjort detta, kom med matnyttiga tips är ni snälla :)

Tack på förhand.

/Oscar

Altberg
2011-01-13, 23:32
Tar du loss damasken mot inredningen och trär den uppåt så ser du ett metallband som sitter runt spaken. Bort med den och dra spaken uppåt. Lycka till :)

Köttis
2011-01-13, 23:34
Hej!

Ja alltså den biten när man lossar själva knoppen har jag redan klart för mig hur jag ska gå till väga.

Problemet är att jag inte får loss damasken från konsolen.. den sitter så in i h-vete!

Altberg
2011-01-13, 23:36
Ta i, ta i och ta i mer. Ta en skruvmejsel och bänd.

Köttis
2011-01-13, 23:40
Ja det får nog bli tuffare tag och mera våld nästa försök :)

Men originalet har en likadan ram som R-line spaken eller? För isf ska det ju fan gå att få lös den utan våld tycker jag. Liksom sticka in kanske ett visitkort eller något sådant emellan konsolen och ramen på spaken för att på så sätt få den att hoppa av.

mtm
2011-01-13, 23:56
Föregående ägare har säkert limmat fast den! ;)

Min lossnar bara jag blåser lite kraftigt på den.

Köttis
2011-01-14, 00:00
Jag alltså, det är inte alls omöjligt!

För när jag sliter, bänder, böjer och svär så tycker jag att hela konsolen rör på sig och inte bara damsken/ramen... frustrerande!

Köttis
2011-01-16, 21:01
Såja, då var nya spaken äntligen på plats!

Fick ta i rejält jävla ordentligt mycket för att få loss originalet, som faktiskt inte var fastlimmad utan bara satt som berget.

Löste det genom att sticka ner 2st gamla kreditkort mellan konsolen och ramen på spaken/damasken, sen slet för allt jag orkade och då sa det PANG! då lossnade den till slut :)