handdator

Visa fullständig version : Importera Golf GTI 2010 billigt!?



samuel2
2011-01-13, 20:27
Hej,

Har i princip bestämt mig för att köpa en nästan ny Golf GTI -10. I Sverige kostar den billigaste nästan 240' innan prutning. Motsvarande i Tyskland får man för 190' + 10' (div. kostnader) exempelvis denna http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=140412647&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=14&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPowerAsArray=147&minPowerAsArray=KW&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=2010-01-01&transmissions=MANUAL_GEAR&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&minMileage=5000&maxMileage=10000&customerIdsAsString=&tabNumber=1. En skillnad på 50' kronor. Finns det någon anledning till att jag ska välja en svensksåld tycker ni? Andrahandsvärdet vid försäljning om runt 5 år lär väl knappast vara 50' lägre...

Enda negativa jag kan komma på är den missade vagnsskadegarantin som är värd runt 10' alltså återstår 40' i skillnad. Det lägre inköpspriset innebär också lägre kapitalkostnad vilket ungefär kompenserar de 10'.

Nybilsgarantin gäller väl även i Sverige och är två år?

Hjälp mig, har jag missat något?

anri52
2011-01-13, 21:33
Du gör helt rätt, att importera nu när kronan är så stark kan inte bli fel... Sen att du bor i Malmö gör ju inte saken sämre.
Nybilsgarantin gäller även på Import från Tyskland.Själv importerade jag en Golf gti Pirelli -09 för några veckor sedan
till ett mycket bra pris.. omkostnaden är 8-10 tusen kronor.. Lycka till

samuel2
2011-01-13, 22:31
Kan man säga något generellt om prutmånen hos tyska auktoriserade handlare?

I Sverige är väl ett riktmärke 5-10% beroende på prisläge och aktuellt pris...

mtm
2011-01-13, 23:01
240-(190+10)-10 = 30

Ska du casha bilen? Vet inte hur det funkar med avbetalning i tyskland.

Andersson Racing
2011-01-13, 23:33
240-(190+10)-10 = 30

Ska du casha bilen? Vet inte hur det funkar med avbetalning i tyskland.

Och varför kan man inte ta ett lån i Sverige som inte är kopplat till bilen?? Och sedan en växel eller en enkel bankkontoöverföring i Tyskland därefter?

/ Per

mtm
2011-01-14, 07:08
Och varför kan man inte ta ett lån i Sverige som inte är kopplat till bilen??
/ Per

Det har jag inte sagt att man inte kan. ;)

Det du menar är antagligen ett blanco-lån. Självklart gör folk som dom vill, men idag så är räntorna på blanco-lån allt annat än fördelaktiga. Det är inte ovanligt med effektiva räntor idag på 25-30%, även på större belopp.

Men det var inte det tråden handlade om, ville mest i all väl mening nämna något han kanske inte tänkt på (och rätta till hans beräkning, matte-geek som man är). :D

wolfbane1967
2011-01-14, 08:04
Bilen du länkar till kostar 22350 euro. En sån prutar dom max 350 euro på, om ens det. Och 22000 euro i dagens kurs på Forex blir 203392:- + ca 10000:- för diverse handlingar skyltar förs, och svensk inreg.

anri52
2011-01-14, 08:25
Kan man säga något generellt om prutmånen hos tyska auktoriserade handlare?

I Sverige är väl ett riktmärke 5-10% beroende på prisläge och aktuellt pris...

Min förra Gti -07 som vi köpte hos en auktoriserad firma lyckades vi pruta ca 5000 kr via telefonen..Så det går men det är svårt ..

Premis
2011-01-14, 14:54
Problemet blir du skall sälja den sedan, folk tar inte i importerade bilar med tång. Tyvärr då dom har rykte (sant eller falskt) om sig att bli skruvade innan regbesiktningen här i Sverige.

Men är det ett jävligt bra pris så för all del.

VWGolIV
2011-01-14, 15:01
Lite beror också på om man har alla handlingar med sig om man nu väljer o sälja en import bil.
Jag skulle aldrig köpa en om jag inte fick se handlingarna både från Tyskland och Sverige.

canterbury
2011-01-14, 22:33
Nu lånar jag tråden! Är själv i tankarna att åka till tyskland och hämta hem en r36 då de är väldigt ovanliga i sverige o ligger på 340 000 plus med det utförande jag vill ha. I mitt fall finns det ca 20 st i tyskland medans det kanske finns 1-2 st till salu åt gången i hela sverige. Priset ligger från 260 o uppåt så där finns pengar att tjäna...

Nu till saken. Varför är folk så rädda för import? Varför skulle det vara så att bilen skulle vara billigare vid försäljning sedan i sverige vid senare tillfälle? De görs ju för f-n i samma land o skeppas till sverige o säljs hos handlare... Tysk bilprovning är vad jag förstått hårdare än svensk (vad jag förstått o generaliserar lite). Bilen köps hos auktoriserad handlare (jämför med privatperson i sverige), full dokumentation och bilen genomgår test innan reggning i sverige... Lägg därtill avsaknad av maniskt saltande på vägarna i tyskland kontra sverige (=mindre rost) plus att bilarna körs på motorväg dvs får i regel mindre slitage istället för att piskas i kyla en kort sträcka som i sverige (generaliserar igen jag vet). Dessutom har tyskarna rykte om sig att vara petiga med sina bilar då en viss färg kan kosta avsevärt mindre än en annan... Så varför skulle en tysk bil vara sämre? Fattar inte...vi e ju för tusan med i EU. Är folk konstiga? Allt annat som vi importerar skulle då vara sämre och billigare då eller? Bra svar tack....

canterbury
2011-01-14, 22:46
har läst en hel del nu vad andra skriver på nätet, men får inga direkta bra svar på det jag undrade i föregående inlägg... Så det kvarstår. Varför så rädda för import och varför vill folk inte köpa dem i sverige? Dessutom verkar ju folk livrädda att de skulle vara skruvade, det är väl omöjligt på en ny bil? De kan man ju se i datorn, man kan ställa tillbaka vad jag förstått men informationen om att man gjort det ligger kvar?

VWGolIV
2011-01-14, 23:04
Allt går att manipulera så även mätarställningar.

Jag har en import bil men faktum är att premien kan bli dyrare om bilen är import, vilket jag upplevt på de bilar jag kollat på.
Övrigt så tvekar jag inte att köpa en importbil OM papperna är ok.
Sen var bilen är tillverkad kan kvitta så länge dokumentationen är rätt och allt är ok med mätarställnigar osv på de begagnade bilarna.

anri52
2011-01-15, 10:45
Jag är absolut inte rädd för import, mina senaste tio bilar har jag importerar själv utan några som helst problem,
gör man allt själv utan mellanhänder dessutom köper på en auktoriserad firma så är risken väldigt liten
att bli lurad på en så pass ny bil, Min gti 30 edi ägde jag i ca tre år, när jag sålde bilen fick
jag exakt samma peng som jag gav för den(minus trimmet) Det man också kan göra är att
öppna ett konto i Tyskland så man kan överföra pengarna och slippa alla växlingsavgifter, ta tex
Forex växlar man ca 200,000 kr så förlorar man flera tusen efter deras påslag på kursen.

Cullberg
2011-01-15, 11:07
Min bil är import ifrån början, detta är inget som jag var rädd för. Snarare blev jag förundrar över hur fräscha många importbilar är. Beroenden på vart i Tyskland dom har gått så är saltet ett fördärv för svenska bilar. Jag har alla papper på min bil vilket gör att jag inte är det minsta bekymrad. Om jag inte minns helt fel så kan man ju få fram om info om hurvida den är lagad på en vw verkstad i tyskland. Alltså om det har varit stora problem med en nyare bil.

Troligtvis är folk rädda för import bilar för att man förr hörde mycket om folk som har blivit lurade, och ja jag har sett skräckexempel. Men vem har inte sett en dålig svensk bil?

Mini_me
2011-01-15, 11:19
Har man bara ett chassi nr (eller reg) så kan man via VW få fram vad som är gjort i Tyskland (Om det är utfört på auk.verk).
Hade en A6 för flera år sen som diffa 10.000mil - bilen var köpt hos beg handlare i sverige och köpet gick tillbaka.

Problemet på den var defekt diesel pump som skulle kostat APA att laga.

Marcus
2011-01-15, 12:39
Nu lånar jag tråden! Är själv i tankarna att åka till tyskland och hämta hem en r36 då de är väldigt ovanliga i sverige o ligger på 340 000 plus med det utförande jag vill ha. I mitt fall finns det ca 20 st i tyskland medans det kanske finns 1-2 st till salu åt gången i hela sverige. Priset ligger från 260 o uppåt så där finns pengar att tjäna...

Nu till saken. Varför är folk så rädda för import? Varför skulle det vara så att bilen skulle vara billigare vid försäljning sedan i sverige vid senare tillfälle? De görs ju för f-n i samma land o skeppas till sverige o säljs hos handlare... Tysk bilprovning är vad jag förstått hårdare än svensk (vad jag förstått o generaliserar lite). Bilen köps hos auktoriserad handlare (jämför med privatperson i sverige), full dokumentation och bilen genomgår test innan reggning i sverige... Lägg därtill avsaknad av maniskt saltande på vägarna i tyskland kontra sverige (=mindre rost) plus att bilarna körs på motorväg dvs får i regel mindre slitage istället för att piskas i kyla en kort sträcka som i sverige (generaliserar igen jag vet). Dessutom har tyskarna rykte om sig att vara petiga med sina bilar då en viss färg kan kosta avsevärt mindre än en annan... Så varför skulle en tysk bil vara sämre? Fattar inte...vi e ju för tusan med i EU. Är folk konstiga? Allt annat som vi importerar skulle då vara sämre och billigare då eller? Bra svar tack....

Kan bara instämma. Köper du dessutom hos en tysk Volkswagen-handlare så känns det i många fall mer seriöst än hos Volkswagen-handlare i Sverige. Besök gärna större Volkswagen-handlare i Tyskland om ni har tillfälle, satan vilken ordning och reda :)

samuel2
2011-01-15, 17:55
Det där med att öppna ett konto i en tysk bank låter smidigt eftersom pengarna då kan överföras betydligt snabbare till handlaren.

Vilken bank rekommenderar du? Jag antar att det bara är att ringa banken och be om att få öppna ett konto? Kanske har Nordea till och med en filial i Tyskland...

wolfbane1967
2011-01-15, 17:56
Citi Bank

canterbury
2011-01-15, 22:44
cheers. Mycket bra tipps, annars vet jag att swedbank här på orten inte tar nåt för att växla pengar till utlänska diton, var rätt så mycket billigare när jag jämförde bara för några tusen i ölpengar för en resa i somras...

postväxel fungerar väl med? O hur är det med de elaka ryktena om pappret på bilen, om någon snor det så äger de bilen eller? Tysk skröna?

anri52
2011-01-15, 22:55
Det där med att öppna ett konto i en tysk bank låter smidigt eftersom pengarna då kan överföras betydligt snabbare till handlaren.

Vilken bank rekommenderar du? Jag antar att det bara är att ringa banken och be om att få öppna ett konto? Kanske har Nordea till och med en filial i Tyskland...

Vi har konto hos Deutsche Bank, man kan endast överföra pengarna till den bank du öppnade kontot på (våran huvudbank ligger i Lubeck)
Man kan sedan be dom skicka pengarna till den stad och DB som är lämpligast för dig, tex som vi gjorde sist, först började vi med att föra över pengarna från våran bank i Sverige till DB Lubeck, bilen vi skulle köpa låg i en liten småstad nära Dortmund, vi tog reda på addressen till den enda DB som fanns just där, veckan innan vi skulle flyga ner ringde vi DB Lubeck och bad dom sända pengarna dit (tar ca 3 dagar) sen när man väl va på plats var det bara glida in på banken hämta ut pengarna till en betydligt bättre kurs än vad Forex har att erbjuda.Enkelt smidigt säkert...När det gäller DB kontot så fixade vi det på plats i Tyskland,
Om det går att skaffa ett konto till en Tysk Bank( Sparkasse,Deutsche Bank) från Sverige vet jag inte.. Kanske kan din Bank hjälpa dig
eller Citi Bank som Jerker nämner, Hittade någon filial till DB i Stockholm som du kan höra med..


Deutsche Bank AG - mer info »
Stureplan 4a, 114 46 Stockholm
08 463 55 00 begin_of_the_skype_highlighting 08 463 55 00

anri52
2011-01-15, 23:35
cheers. Mycket bra tipps, annars vet jag att swedbank här på orten inte tar nåt för att växla pengar till utlänska diton, var rätt så mycket billigare när jag jämförde bara för några tusen i ölpengar för en resa i somras...

postväxel fungerar väl med? O hur är det med de elaka ryktena om pappret på bilen, om någon snor det så äger de bilen eller? Tysk skröna?

Det pappret ska du va rädd om, annars kommer du få problem,,, men jag lovar du kommer inte lämna briefet ur sikte en enda sekund
Det jobbiga nu för tiden är att man måste skicka briefet till Transportstyrelsen, man är ju livrädd att brevet inte kommer fram..
Förr tog man med sig briefet till reggbesiktningen