handdator

Visa fullständig version : Mycket olja i luftburken, vad är felet?



Holmberg90
2011-01-13, 11:32
Tja!

Har skruvat på min Golf II GTI 16v och upptäckte att det var fullt med olja på filtret och en hel del nere i luftburken..
Vad kan ha orsakat detta?

Mvh

krukan
2011-01-13, 11:58
högt vevhus komp?

Peter-C
2011-01-13, 14:00
Tja!

Har skruvat på min Golf II GTI 16v och upptäckte att det var fullt med olja på filtret och en hel del nere i luftburken..
Vad kan ha orsakat detta?

Mvh
Ett försynt inlägg:
Jag köpte en sådan bil ny av 1987 års modell. Detta fenomen var en standardbugg som jag upptäckte när bilen rök kraftigt vid gaspådrag. Såg det i backspeglarna. Luftfilter var ”oljefyllt”. Gick på garantin. Jag tror de monterade in en skvalp plåt via lyft av oljetråget. Visserligen är de en hel evighet sedan men kan det vara orsaken? Borde ju vara fixat för länge sedan.

/Peter

golf666
2011-01-13, 16:56
En polare fyllde på "Lite" väl mkt olja...
stickan visade att nivån var på "MIN" så han fyllde väl på 3L olja till vilket resulterade i typ 6l olja i motorn! ;)
Vid ett gaspådrag så sa de bara "POFF" med följd av att bakomvarande bilar inte såg ett smack, TÄT dimma :)

Bara åka hem, göra rent luftburk och allt runt omkring och i med nytt filter. Tömma ur oljan och hälla i rätt mängd! ;)
Sen rykte den lite mer ett tag efter detta och sen fungerade den som förut igen!

Detta var en GTi 8v iofs, men har hört de hänt andra oxå som kört bl.a. 16v GTi...

Skulle kunna vara så att tidigare ägare fyllt på lite mkt olja och sen råkat ut för liknande situation som ja beskrev ovan och skitigt i att byta filtret?