handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring kompressorbyte på G60



iooor_21
2011-01-12, 21:07
Jag har fått tag på en kompressor som jag tänkte ersätta orginal kompressorn på min G60 motor med.
Kompressorn i fråga är en Ihi S76, dom spec på den som jag fått fram
är att den ska ge 1,65 liter/varv
ge 18M^3/min och klara 21000rpm
http://www.ihi.co.jp/ihk/images/s76.jpg
Nu till lite frågor:
Som synes på sprängskissen så sitter det en uppdrevning innanför remhjulet, när dom då anger 1,65l/varv är det ett varv på remhjulet eller ett varv på skovlarna? Samma sak med maxvarvet?

Det är extern oljesmörjning på denna och det är det väl på g60 orginal också? Kan använda det eller ska man ha separat? Hur har ni gjort som bytt?

Orginal remhjul på G60 är väl 78mm? Och den ger 0,85 l/varv? Och då ger den 0,7bar laddtryck... Kan man räkna lite enkelt på att (1,65/0,85)*78 = 150 och säga att man med ett 150mm remhjul på ihi'n får jag 0,7bar? Eller måste jag räkna med isentropiska verkningsgrader och ökat flöde mm?

Har hört att man bör ha spjällhuset före kompressorn när man har skruv för att få lägre ljudvolym? Hur blir gasresponsen med detta? Rent spontant känner jag att det skulle bli längre responstid då jag har en massa luft i kompressor/ic/rör som spjällhuset inte reglerar?

Har sett att vissa använder återcirkulerande dump/wastegate vid bygge med skruv... varför?

Något annat jag bör tänka på?

Rs mannen
2011-01-12, 21:33
Varför tror du att den drevas upp efter remhjulet? Tycker det ser ut som den är direkt drivande från remhjulet. Anledningen att det är dubbla drev är för att do
Ska få bort den axiela belastningen troligen.

Ska du ha ic ska du ska spjället efter kompen å använda dig av en vakumklocka som evakuerar övertrycket vid gas släpp mm. Fins att köpa på tex enem. Spjälet innan kompen har man bara om
Man monterar kompen direkt på insuget.
Å enem rekomenderar rör med godstjoklek på 2-3 mm för att minska ljudet från kompen.
Tror enem är dom som jobbat längst å mäst med skruvkompar i sverige så dom vet rätt mycket. Gå in å läs på deras sida. Läs även på gikturbo. Står massa bra å veta mm om överladdning.

Föresten så kan du ju använda dig an orginal spjälat å dess reur. Tänkte inte på att du byggde på g60 :) var mycket vr6 komp bygge i skallen :)

iooor_21
2011-01-12, 21:49
http://www.midrear.net/images/projects/supercharger/snoutgearing.jpg
Som synes på denna bild så drevar dom om kompressorn inuti denna.
Har för mig att DavidL har/hade sitt spjällhus för kompressorn och förespråkade detta men kan ha missförstått något.
Ok får gå in där och läsa lite mer

När jag ändå frågar saker.. Hur mycket effekt klarar orginal vevaxel på g60in?

Sn00k
2011-01-12, 23:45
dessa skruvar lååter..! =)

monterar du spjället före kompressorn så minskar du ljudnivån med ~60-70% ganska direkt.. gasresponsen blir inte nämnvärt sämre om man konstruerat det hela rätt.. det är stora volymer luft som skyfflas, dessutom under övertryck, fyllnadsgrad = bra.

G60 veven är smidd, och rent effektmässigt tror jag inte du deformerar den innan 750hk.. däremot blir det lite hög belastning på lagren en stund innan dess.. pga vevstaks-vinklarna..
men 5-600hk med riktiga lager ska inte vara nå problems alls.

iooor_21
2011-01-13, 00:27
Någon som vet vad det är för dimension på remhjulet som sitter på veven?

Fors
2011-01-13, 07:53
Någon som vet vad det är för dimension på remhjulet som sitter på veven?
Jag vill minnas att det är 130 mm

Ang spjällhus före kompressor säljer t.ex Bahnbrenner ett "silencer kit" till sina kompressor-G60-kits (lysholm) som just placerar spjällhuset före. Kolla vad som ingår där, och hur det verkar vara byggt.

David L
2011-01-13, 09:21
Jag har fått tag på en kompressor som jag tänkte ersätta orginal kompressorn på min G60 motor med.
Kompressorn i fråga är en Ihi S76, dom spec på den som jag fått fram
är att den ska ge 1,65 liter/varv
ge 18M^3/min och klara 21000rpm


Verkar vara nåt fel där. Den kan mycket väl ge 1.65L/V men skulle då ge 1,65x21000=34650l/min vid 100% verkningsgrad. Siffran på 18000L/min låter mer trolig så förmodligen är varvtalet fel. Om inte så är den tänkt för väldigt höga effekter (~700-800hk).



Nu till lite frågor:
Som synes på sprängskissen så sitter det en uppdrevning innanför remhjulet, när dom då anger 1,65l/varv är det ett varv på remhjulet eller ett varv på skovlarna? Samma sak med maxvarvet?


Alltid ett varv på kompressorn, och då rotorerna.



Det är extern oljesmörjning på denna och det är det väl på g60 orginal också? Kan använda det eller ska man ha separat? Hur har ni gjort som bytt?


Lär fungera bra med rätt anslutningar.



Orginal remhjul på G60 är väl 78mm? Och den ger 0,85 l/varv? Och då ger den 0,7bar laddtryck... Kan man räkna lite enkelt på att (1,65/0,85)*78 = 150 och säga att man med ett 150mm remhjul på ihi'n får jag 0,7bar? Eller måste jag räkna med isentropiska verkningsgrader och ökat flöde mm?


Så kan du inte räkna. Du måste räkna på luften kompressorn ger vs luften motorn suger i sig. Finns bra exempel på enems hemsida.



Har hört att man bör ha spjällhuset före kompressorn när man har skruv för att få lägre ljudvolym? Hur blir gasresponsen med detta? Rent spontant känner jag att det skulle bli längre responstid då jag har en massa luft i kompressor/ic/rör som spjällhuset inte reglerar?


Det är att föredra ljudmässigt att ha spjället före kompressorn. Responsen är knappt märkbart sämre. Tomgången kan dock bli mer svårkontrollerad. Med lite högre tomgång fungerar det bra.



Har sett att vissa använder återcirkulerande dump/wastegate vid bygge med skruv... varför?


Ett måste för att avlasta kompressorn och motorn. Utan en cirkulation mellan inlopp-utlopp så blir det ett extremt vacuum bakom spjällhuset vilket gör även den bästa silikonslangen platt som en pannkaka.



Något annat jag bör tänka på?

Massor..

OEM G60 vevaxelremskiva är mig veterligen 134mm btw.

Sn00k
2011-01-14, 22:50
ang. vevaxel remskiva så finns det 2st olika till g60.. nån passat med viss utrustning som har en mindre/större utöver den vanliga.

iooor_21
2011-01-17, 18:02
Nån som har någon bra ide om hur jag ska lista ut hur mycket luft den ger per varv? På vwvortex anger dom sagda 1,65 l/varv men hur vet jag att det stämmer och om det är på ingående axeln eller den drivande axeln?

Rs mannen
2011-01-17, 20:37
Käns som man alltid borde räkna på remskivan. Eller så gör eu så att du räknar på det högsta varvet. Å fixar en remskiva som ska ge typ 0'5 bar. Å sen kollar du. Antingen ger den mindre eller mer. Å sen utgår du ifrån det. Så vida du inte kan få reda på tillförlitliga uppgifter.

iooor_21
2011-01-17, 20:55
Slutar nog med att jag får göra något sådant, problemet blir att räknar jag på 0,5 bars övertryck hamnar jag på antingen 36 eller 120mm remskiva på kompressorn. Inga direkt optimala storlekar. Så tar nog något mittemellan och hoppas på att inte motorn flyger i delar när den startas, och sen får jag räkna baklänges på det hela.

fjadrik
2011-03-08, 15:17
Jag har kört i sommar med spjället före kompressorn och haft väldiga problem med en tomgång som pendlar mellan 0- 2500rpm.

Ska flytta spjället till trycksidan nu i vinter =)