handdator

Visa fullständig version : Frågor om GTI mk6



Just_me
2011-01-10, 22:12
Hej,

Är väldigt intresserad av senaste Golf GTI med 211 hk. Men har några frågor.

Hur är driftsäkerheten. Vad är de vanligaste förekommande sakerna som kan gå sönder eller är driftsäkerheten väldigt hög?
Ägandekostnaderna, är de dyra?
Stämmer det fortfarande att GTI är dyra att försäkra?
Bensinförbrukning vid blandad körning?
Vågar man trimma bilen hos tex BSR utan att riskera att något?

Har även sneglat på Scirrocco men känner att GTI är mer praktisk.
Tacksam för all hjälp.

DPC
2011-01-11, 08:18
Hej,

Är väldigt intresserad av senaste Golf GTI med 211 hk. Men har några frågor.

Hur är driftsäkerheten. Vad är de vanligaste förekommande sakerna som kan gå sönder eller är driftsäkerheten väldigt hög?
Ägandekostnaderna, är de dyra?
Stämmer det fortfarande att GTI är dyra att försäkra?
Bensinförbrukning vid blandad körning?
Vågar man trimma bilen hos tex BSR utan att riskera att något?

Har även sneglat på Scirrocco men känner att GTI är mer praktisk.
Tacksam för all hjälp.

Jag äger inte en MKVI GTI men har ägt en MKV under många år och kört en MKVI vid flera tillfällen (var nära att köpa en). Idag kör jag en MKVI R.

Svar på dina frågor: Driftsäkerheten är mycket hög. De fel som rapporteras av ägarna är av karaktären småfel typ knak och knarr.

Ägandekostnadern är för biltypen låga. Värdeminskningen står för största posten.

En GTI skulle kosta ca 3500 kr i halvförsäkring för mig som är 31 år och bor i en mellanstor stad.

Det finns en tråd på forumet där ägare av GTI VI rapporterar förbrukning, använd sökfunktionen.

När du trimmar så riskerar du alltid problem! Dock så känner jag inte till något fall ännu där det har gått illa. Det finns flera på forumet som trimmat sin bil.

Marcus
2011-01-11, 09:22
Kombinationen körglädje, körställning, känsla, utrustning parat med rimliga ägarkostnader ger ett mycket trevligt bilägande.

Premis
2011-01-11, 11:09
Allt utom värdeminskningen är det bra pris på GTI'n generellt. Värdeminskningen verkar inte var så blodig procentuellt en i absoluta tal så blir det en hel del.

mtm
2011-01-11, 11:19
Om du bestämmer dig för att köpa en och sedan bestämmer dig för att trimma - se till att leta runt ordentligt på de olika trimfirmorna. Läs recensioner på forum osv.

Det jag försöker säga är att du inte ska gå på första "bästa" (dvs. BSR).

Gonzon
2011-01-11, 12:17
Jag har ägt min MKVI GTI sen februari 09. Jag är helnöjd, fungerar sommar som vinter.

Värdeminskningen vågar jag inte tänka på. Tänker mig att jag ska äga bilen i många år och att värdeminskningen inte direkt stör mig just nu.

Försäkringen går loss på en 6000kr helår för halvförsäkrinn. Stiger nog en del när nybilsgarantin är över.

Sökt med ljus och lykta efter ett bra ecu-trim och valde till slut Stertman Motorsport i Nynäshamn (Mattias Stertman). Stertmans steg 1.5 (baserat på GIAC) är enligt mig en av de bättre trim som finns för mk6an. Bilen går som ett skott.

DPC
2011-01-11, 12:32
Angående värdeminskning. Min gamla MKV tappade 46 % på knappt fem år (mindre än 10 % per år utslaget över ägandetiden) vilket är bra i relativa tal men fortfarande den enskilt största ägandeposten.

jimZon
2011-01-11, 15:23
Jag har haft min i ungefär ett år och kört tvåtusen mil. Det är en mycket bra bil som jag är nöjd med. Det enda som stör mig är att det knakar och gnisslar lite varstans på bilen. Men det har garantin tagit hand om. I övrigt är det en mycket rolig bil som kan köras MYCKET snålt på landsväg om man så vill.

Den största nackdelen är den TOTALA avsaknaden av förvaringsutrymmen i bagageutrymmet på bilen. Inte ens i reservhjulsbaljan finns det plats för något större än ett par handskar.

Peter-C
2011-01-11, 19:11
Hej,

Är väldigt intresserad av senaste Golf GTI med 211 hk. Men har några frågor.

Hur är driftsäkerheten. Vad är de vanligaste förekommande sakerna som kan gå sönder eller är driftsäkerheten väldigt hög?
Ägandekostnaderna, är de dyra?
Stämmer det fortfarande att GTI är dyra att försäkra?
Bensinförbrukning vid blandad körning?
Vågar man trimma bilen hos tex BSR utan att riskera att något?

Har även sneglat på Scirrocco men känner att GTI är mer praktisk.
Tacksam för all hjälp.

Summera klokskapen i tråden - Gå sedan och beställ ett ex av denna kvalitetsvagn som du tänkt! Man får mycket bilglädje för pengarna.

/Peter

Just_me
2011-01-11, 20:33
Det finns en del begagnade till salu. En lågmilare borde man våga köpa. Min nuvarande bil köpte jag ny men man tappar så mycket som första ägare.

Bilden längst ner, det är bara AC på den? den översta bilden är väl med klimatanläggning?
http://img402.imageshack.us/img402/9162/klarx.jpg

Peter-C
2011-01-11, 20:45
Jovisst får man ett extra tapp av värde om man köper nytt. Det finns ju en del begagnade att tillgå. Klimatanl. - Jag tror att alla Svensk sålda har det som standard (enl övre bilden).
/Peter

Crille82
2011-01-11, 20:58
Det finns en del begagnade till salu. En lågmilare borde man våga köpa. Min nuvarande bil köpte jag ny men man tappar så mycket som första ägare.

Bilden längst ner, det är bara AC på den? den översta bilden är väl med klimatanläggning?
http://img402.imageshack.us/img402/9162/klarx.jpg

Alla svensksålda GTI har klimatanläggning. Den undre bilden är på en 2-dörrars USA-import som är till salu. I USA har GTI vanlig "Climatic", dvs AC med automatisk temperaturreglering, dessutom med Farenheit. GTI har inte heller samma stolar i USA utan vanliga enklare sportstolar.

Jag skulle hoppa över den bilen, som naturligvis även har MPH-instrument...

Över huvud taget är alla begagnade MK6 GTI till salu åt skogen för dyra. En ny med normal rabatt kostar ungefär lika mycket som det begärs för begagnade som är runt ett år och har gått 1000-1500 mil. En -09 som gått 2-3000 mil borde kosta runt 200´ om det skall vara rimligt...

Just_me
2011-01-11, 21:52
3-dörrars GTI verkar ovanliga i Sverige, alla fall på begagnat marknaden.

Crille82
2011-01-11, 23:43
3-dörrars GTI verkar ovanliga i Sverige, alla fall på begagnat marknaden.

Ja det är ganska ovanligt med två dörrar i Europa. Har en själv och valde det för att jag inte har har behov för fyra dörrar och för att jag tycker det ser bättre ut med två...

tisu001
2011-01-12, 08:59
http://lh6.ggpht.com/_V3KkBPC04Vs/St9omboVTpI/AAAAAAAAAFo/OQc3o5Rj9Vg/Barnvagn_3Strip_thumb2.jpg?imgmax=800

Bara som en liten extra bonus kan du få med hela familjen i en GTi Mk6:a så
har du tjej/barn på väg så behöver du inte byta bil direlt :)

Trackday på Lördag
Barnvagn på Söndag
Till jobbet på Måndag

That's GTI Mk6!

Marcus
2011-01-12, 09:27
Det finns en del begagnade till salu. En lågmilare borde man våga köpa. Min nuvarande bil köpte jag ny men man tappar så mycket som första ägare.

Bilden längst ner, det är bara AC på den? den översta bilden är väl med klimatanläggning?


Vi behöver fler fina Golf GTI på de svenska vägarna så gör landet en tjänst och köp nytt! :-) Med rätt rabatt kan man slippa det första årets värdeminskning. Climatronic är standard i Sverige men inte på alla andra marknader.

Crille82
2011-01-12, 09:46
Vi behöver fler fina Golf GTI på de svenska vägarna så gör landet en tjänst och köp nytt! :-) Med rätt rabatt kan man slippa det första årets värdeminskning. Climatronic är standard i Sverige men inte på alla andra marknader.

Precis vad jag skrev tidigare...

Premis
2011-01-12, 15:52
Vad har folk som beställt nyligen fått för rabatt? När jag köpte -07 under brinnande högkonjunktur så låg det generellt på 5-6%, vissa handlare vägrade helt och hållet att tala rabatt. Euron är billig nu också så marginalerna borde ha ökat senaste tiden (om dom nu inte är valutaanpassade).

kalle950
2011-01-12, 16:29
10% på välutrustad GTI med leverans i januari men då utnyttjade jag avtalet som Företagarna har med VW.

mtm
2011-01-12, 16:36
http://lh6.ggpht.com/_V3KkBPC04Vs/St9omboVTpI/AAAAAAAAAFo/OQc3o5Rj9Vg/Barnvagn_3Strip_thumb2.jpg?imgmax=800

Bara som en liten extra bonus kan du få med hela familjen i en GTi Mk6:a så
har du tjej/barn på väg så behöver du inte byta bil direlt :)

Trackday på Lördag
Barnvagn på Söndag
Till jobbet på Måndag

That's GTI Mk6!

Erkänn att du köpte en barnvagn anpassad för bilen? :)

Hooloowoo
2011-01-12, 16:37
Jag fick ca 9.5% som vanlig dödlig privatperson på en tämligen välrustad GTI, hösten -09.

tisu001
2011-01-12, 18:20
Erkänn att du köpte en barnvagn anpassad för bilen? :)

Vagnen är vår stora Emmaljunga vagn.

Den röda GTI'n en bil jag provkörde och testade på skoj hur en Emmaljunga fick plats..

Just_me
2011-01-12, 22:10
Jag kör idag en 3-dörrars BMW 1-serie. Därför jag är sugen på en 3-dörrars igen. Är snyggare men de som ska sitta bak, gnäller när de ska in ;)
Har haft lite bekymmer med motorn på den så när jag byter vill jag inte ha en bil med fler motorbekymmer. Som jag förstått det rätt har motorn i GTI funnits ett par år så driftsäkerheten borde vara hög.

Hur lång är leveranstiden på en ny GTI? min 1-serie tog 4 månader (då var den en månad försenad).

Ljudsystemet, är det bra standard eller måste man betala extra för att få det att låta bra?
Går det att spela MP3 på standard stereon?

Andersson Racing
2011-01-12, 22:32
Jag kör idag en 3-dörrars BMW 1-serie. Därför jag är sugen på en 3-dörrars igen. Är snyggare men de som ska sitta bak, gnäller när de ska in ;)
Har haft lite bekymmer med motorn på den så när jag byter vill jag inte ha en bil med fler motorbekymmer. Som jag förstått det rätt har motorn i GTI funnits ett par år så driftsäkerheten borde vara hög.

Hur lång är leveranstiden på en ny GTI? min 1-serie tog 4 månader (då var den en månad försenad).

Ljudsystemet, är det bra standard eller måste man betala extra för att få det att låta bra?
Går det att spela MP3 på standard stereon?

Motorn har funnits sedan årsmodell -09.

Stereon tar mp3 sedan -08 i vw.

mvh Per

Peter-C
2011-01-12, 23:34
Jag kör idag en 3-dörrars BMW 1-serie. Därför jag är sugen på en 3-dörrars igen. Är snyggare men de som ska sitta bak, gnäller när de ska in ;)
Har haft lite bekymmer med motorn på den så när jag byter vill jag inte ha en bil med fler motorbekymmer. Som jag förstått det rätt har motorn i GTI funnits ett par år så driftsäkerheten borde vara hög.

Hur lång är leveranstiden på en ny GTI? min 1-serie tog 4 månader (då var den en månad försenad).

Ljudsystemet, är det bra standard eller måste man betala extra för att få det att låta bra?
Går det att spela MP3 på standard stereon?
"RCD 510" med mp3 stöd + 6 cd växlare rakt in i panelen är prisvärt - 2900 sek. Tyvärr fick jag vänta i över 6 mån för ett år sedan på bilen. Är du rädd om andrahandsvärdet ta 4 dörrar. Dessutom slipper du skoavtryck på ryggsödet från slarviga baksätes passagerare....
Ny bil eller begagnad - Priset på begagnat vet man ju inte förän "prutningen" är genomförd. Tillgång och efterfrågan styr som vanligt.
/Peter

Crille82
2011-01-13, 00:18
Jag beställde min i slutet på Juli 2010, den tillverkades 8 veckor senare och levererades i mitten på Okt. Alltså 2,5 månaders leveranstid trots beställning i semestertider...

Marcus
2011-01-13, 09:29
Rekommenderar dig att köpa en 5-dörrars Golf GTI. Bilen blir då otroligt mycket mer praktisk än i 3-dörrars utförande, som bonus blir den mer lättsåld, med bättre andrahandsvärde samt blir snyggare eftersom proportionerna stämmer först i 5-dörrars utförande. Som med så många andra bilar i den storleken blir dörrarna oproportionellt långa i 3-dörrars utförande, vilket även orsakar besvär vid parkering på trånga parkeringsplatser.

Information om korrekt leveranstid får du av din Volkswagen-handlare. Missa inte det prisvärda dragpaketet som förutom draganordning även inkluderar ljudanläggning RCD510 och backkamera m.m.

Just_me
2011-02-09, 21:14
Hej här har ni mig igen.

Min nuvarande bil har fri service i 3 år, jag vet att VW inte har lika generöst så jag undrar helt enkelt vilka service intervaller det är på GTI och vad kostnaden är för servicen?

Marcus
2011-02-09, 23:45
Serviceintervall står angivet i de tekniska faktabladen och det försäljningsmaterial som Volkswagen tillhandahåller på www.volkswagen.se och i sina kundanläggningar. Generellt är det 3 år eller 3000 mil. För priser är det nog mest lämpligt att höra med den återförsäljare som behöver utföra service på din bil.