handdator

Visa fullständig version : 16v KE-Jetronic, effektbegränsning?



razer
2007-07-10, 21:06
Är det någon som vet när man "måste" slänga insprutningen och satsa på annat?

I dagsläget har jag en modifierad våg i min insprutning som annars är original.

Pratar om KE-Jetronic till en 1.8L 16v PL maskin.

Jag har funderingar på att byta till en värre maskin och köra med originalinsprutningen, men jag vet inte om insprutningen räcker.

Idag 1.8L 16v med portad PL-topp, annan insugskam och extraktor.
Sen 2.0L 16v med portad KR-topp och shrick(268graders) kammar och samma extraktor.

Idéer??

Janne.M
2007-07-10, 21:33
Jag har också funderat på samma sak fast med portad 9A topp och med lite snällare kammar (262). Så långt jag funderat så kommer det att bli en Saab 900 16v Turbo luftvåg och kanske en större huvudpump. Detta bör väl räcka till 200hk som jag förstått det så borde det finnas minst 10 - 20% marginal uppåt så att det inte går för magert.

Såg nu att du frågade hur långt originalsprutet räcker, så det har jag inte koll på.

KEJO
2007-07-11, 18:55
Du borde väl läsa den klassiska Bilsport artikeln om Golf 16 V trimning som är 7-8 år gammal. Någonstan på nätet finns den så sök. Det var ju en PL motor som dåvarande Forsbergs -numera Ultramotor byggde.
De fick väl ut uppåt 18o hk med prepad topp på 1,9 l, kammar o avgas.
På pl motorn måste elektroniken modifieras då ju lambda sonden via e-lådan påverkar styrtrycket o således bränslemängden. Björn "Nille" är kvar på Ultramotor och kan svar på allt om KE jet o K-jet.

Min gissning är att 180 hk är max. Du kan ju inte sätta in SAAb 900 huvudet rakt av då det gäller på k-jet inte ke-jet. Med detta kan man klar 200 hk o kanske lite till.
Pressa o varva ur på 5'an är det mest soppa krävande och om motorn går tunnt då så blir det hål.
268 är en rätt vass kam och toppen bör prepas om det skall löna sig. Det kan dessutom bli problem med avgasvärdena. Annars räcker 260 långt. Nille har ju egna kammar som passar ihop med hans modifiering av ke-jet. Sedan vet han alla inställingsdata också. Rejält höjd komp brukar 16v gilla men då får du sätta in en 68 graders termostat.

Henrik.M
2007-07-11, 18:58
Du borde väl läsa den klassiska Bilsport artikeln om Golf 16 V trimning som är 7-8 år gammal. Någonstan på nätet finns den så sök. Det var ju en PL motor som dåvarande Forsbergs -numera Ultramotor byggde.

Tror inte razer behöver söka så länge.....den artiklen ligger nämligen på hans hemsida.
http://razer.mine.nu/index.php?GolfRS2
Antar att han även läst den. =))

.......Kunde inte låta bli. ;-)

razer
2007-07-11, 20:44
KEJO, Det jag funderar på är vad som måste göras mer än att justera in styrströmmen. Det KE-Jetronic systemet jag har är modifierat med en "alu-platta" i vågen (står ett oettinger nummer på den) för att vågen ska lyfta något mer. Jag vill helst behålla insprutningen som den är för framtida bruk av den oettinger/trendab trimmade maskinen. Jag vet ju inte om något är gjort med KE-Jetronic styrboxen idag, tändboxen är däremot utbytt.

Det jag vet som går att göra är att ställa på mer soppa per luftenhet för att anpassa insprutningen för E85, men det jag inte vet är ju hur långt effekten räcker. Enligt Bilsportrepotaget är maxeffekten över 200hk med KE-Jetronic och det räcker något längre än K-jetronic.
http://razer.mine.nu/reportage/Projekt%20Golf%20RS%202/Normal_Kvalite/imagepages/image4.htm

Egentligen tycker jag att insprutningen ska anpassa sig själv så länge den klarar av effekten, eller tänker jag helt fel?

Toppen är portad av nille och styrningarna är svarvade så toppen är en kopia på bilsports golf topp. Toppen är planad ganska mycket, har inget mått på det.
Blocket är ett renoverat 9A som är honat med nya ringar och lager, med oljeskvalpplåt, annars original

Sen har jag supersprint 4-2-1 extraktor(för bilar utan katalysator) efter det sitter en 2,5" metall-sportkatalysator, 2,5" rör och en stor slutdämpare.
Anledningen till att jag har schrick 268 graders kammarna är att jag köpte dom beg. för under halva nypriset så det var inget att tveka på. Tanken är att byta motor till besiktningen, om jag inte kommer igenom.

Angående kylningen kör jag med 25raders luftkyld oljekylare(golf 1 gti oljefilterhållare), vattenoljekylaren och 82graders termostat. På bana har jag en oljetemp på ca 110grader och på gatan ligger oljetemperaturen på 98grader. Vattentemperaturen går sällan över 90 förutom i stadskörning.

Alla temperaturer gäller den trimmade 1.8L motorn men jag har tänkt att köra samma recept på 2.0L motorn.