handdator

Visa fullständig version : Får bilen ha dragkrok?



Rs mannen
2011-01-10, 13:15
Någon som vet vart man vänder sig för att få reda på om man kan och får montera drag på bilen?
Vet Bilprovningen det eller ska man kolla med transportsyrelsen?

Mini_me
2011-01-10, 20:12
Vad är det för bil?
Mer eller mindre alla VW får du montera , och sen reg bessa bilen.
Bara du inte har nån sjukt udda bil...

Rs mannen
2011-01-10, 20:43
Ta en r32 typ kan du regga den med krok?
Eller ta en evo 6,a eller impreza gt. Alla 3 fins ju i vanliga standard modeller med krok. Men aldrig sätt någon av dom värre med det.
Har sökt på goggel. Men får bara upp massa drag race trådar. Å transportsyrelsen gav inget bra svar på det heller.
Tänkte någon bil kunnig hjälpsam själ här viste kanske vet.

Andersson Racing
2011-01-10, 21:28
Ta en r32 typ kan du regga den med krok?
Eller ta en evo 6,a eller impreza gt. Alla 3 fins ju i vanliga standard modeller med krok. Men aldrig sätt någon av dom värre med det.
Har sökt på goggel. Men får bara upp massa drag race trådar. Å transportsyrelsen gav inget bra svar på det heller.
Tänkte någon bil kunnig hjälpsam själ här viste kanske vet.

Som jag förstått det går inte en r32 att regga med dragkrok.

/ Per

Mini_me
2011-01-10, 22:11
Hmmmm...tänkte inte på den=)

Men är det en VW så är det bara ringa VW och be dom kolla om det finns nån att köpa.

Peter-C
2011-01-10, 23:01
Hej.

Gå in på transport styrelsen - fordonsfråga.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx

Slå in ett REG nr tillhörande biltyp du är intresserad av. Tex GOLF R - Den saknar uppgift om släpvagnsvikt. Går ej att besiktiga med drag. Bilar som ej har drag men är möjliga att besiktiga med drag har släpvagnsvikt angiven. Jag tror att det håller.
/Peter

Henrik.M
2011-01-10, 23:05
Går ej att montera dragkrok på R32.

Anledning : Avgasrörets placering.

Rs mannen
2011-01-11, 10:52
Men pm det nu visar sig att deg står angiven ev drag vikt å man bygger om systemet så kan det ju alltså gå.
Audi s3 som är "likvärdig" har ju drag. Dom växer inte på träd. Med fins ett då tal. Både som ägde med orgianl och eftermonterat.

Exelon
2011-01-11, 16:10
S3án har väl inte samma avgasrör som r32án? visst det går säkert att fixa avgasröret. Men finns det någon skarv till elen? Och sen är det väl fram med sticksågen i bakspoilern. Och den r32an kommer nog att bli svårsåld ;)

Fredrix
2011-01-11, 22:27
Har jag förstått det rätt så ska fordonstillverkaren fått bilen typgodkänd av en godkännandemyndighet.
Är inte modellen typgodkänd med drag så blir den mao inte möjlig att besikta med drag.

Rs mannen
2011-01-11, 22:50
Ok. Tänk en evo8 med drag. Lite grymt å komma mä båtsläpet å backa ner :) men det lär ju oxo va kört.
Men kollade seat Leon cupra. Den ska ju tydligen oxo gå å montera drag. Men åter igen så har den väl inte dubbla pipor bak som r32,an

Marcus
2011-01-12, 10:34
Enklast borde ju vara att ringa tillverkarens representant i Sverige och fråga... Istället för att gissa.

Rs mannen
2011-01-12, 16:43
Jo frågan var ju från början vart man skulle vända sig. Så nu fick jag svaret då kanske ;)