handdator

Visa fullständig version : Mk2 Syncro 1.8T + 02c?



Walle
2011-01-09, 15:12
Har tidigare gjort en tråd ang vr6 syncro drivlina till min mk2 syncro... Men har börjat fundera lite
på en 1.8t istället, verkar vara en riktigt bra motor. Har en del frågor om det...Är helt novis inom VW, har bara
grejat med jänkare och volvo tidigare.

Har köpt på mig en 02C låda som enligt uppgift kom från en vr6 syncro, är detta en bra låda?
Passar 02C lådan mot en 1.8t? håller den för effekten? (kanske 250hk i framtiden)

Har hört av en polare att man kan köpa färdiga härvor, eller åtminstone boxar utan immobiliser, vart hittar jag
sånt?

Är det möjligt att regga med en S3 1.8t motor? Eller ska man satsa på en "vanlig" 1.8t?
Bilen ifråga kommer i slutändan reggas som ombyggt fordon.

Tips mottages gärna!

David L
2011-01-09, 23:02
Har köpt på mig en 02C låda som enligt uppgift kom från en vr6 syncro, är detta en bra låda?
Passar 02C lådan mot en 1.8t? håller den för effekten? (kanske 250hk i framtiden)


VR6 lådor passar endast VR6 motorer. Så nej, en 02C från VR6 passar ej 1.8T.

Lådan i sig är helt ok. 250hk är dock gränsfall för diffen. Byter du ut den mot en diffbroms håller allt bättre.

Walle
2011-01-10, 00:14
Vilken låda är isåfall bäst för mitt ändamål? haldex känns lite dyrt i nuläget...
Dvs finns det någon låda som passar om man vill köra med syncro?

Tänkte då denna snubbe har det:
http://www.clubgti.com/forum/showthread.php?t=92225

Fast hans låda är från en passat g60... går det byta sprängkåpa till en från en 4cyl? :S

golf666
2011-01-10, 20:23
Titta runt lite här bland projekt trådarna så har du hittat följande:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10159-Mk2-Syncro-uppbyggd-helt-från-noll!-AUQ

Brorsan som håller på och bygger en Golf Syncro -87a med 1.8t motor m.m.

Walle
2011-01-10, 22:38
Jo jag såg de att han bytte innehåll mellan en vr6 låda och rallye.

Blir det samma procedur med en orginal mk2 syncro låda och 02c? eller passar inget mellan dom?

Har nämligen både en 02c låda och en mk2 syncro låda liggandes...

golf4life
2011-01-10, 22:55
Jo jag såg de att han bytte innehåll mellan en vr6 låda och rallye.

Blir det samma procedur med en orginal mk2 syncro låda och 02c? eller passar inget mellan dom?

Har nämligen både en 02c låda och en mk2 syncro låda liggandes...

Nej inget från o2c passar i std (020) syncro lådan. De du behöver är en passat g60 syncro låda eller en g60 rallye låda som jag har. men dom växer inte på träd tyvärr.

Std syncro lådan passar dock på 1,8t motorn men du kan bara ha 210mm koppling och lådan håller inte för mkt effekt alls. Min rasade när ja åkte med en trimmad 2,0L sug motor på kanske 140hk efter lite hård körning på isen!

Enklast ä vell att bygga med en vr6 motor , då har du ju låda som passar. fast då behöver du bakdiff oxå för att få rätt utväxling på prylarna!

Walle
2011-01-10, 23:05
Alright! tack för infon :) diggar ditt bygge starkt!
vet av en g60 syncro låda, måste man byta drev osv som du gjorde för att det ska hålla?

Joo lutar åt att det blir vr6, då jag har en vinkelväxel till en sådan också...
Iofs blir det att köra med vr6 bakvagn och vinkelväxel i vilket fall som helst men.
Men allt beror på vad det dyker upp för motorer/donatorbilar just nu känns det som...
Har även ett kinetic steg 3 kopplingskit liggandes till vr6, går det isåfall få att passa på 1.8t? Eller måste man/går det byta svänghjul då?

Hittade detta på peloquins hemsida, förstår jag rätt om passat g60 låda ÄR en 02c låda passande 4cyl?
http://www.peloquins.com/products_02C.html

graul
2011-01-11, 00:32
Det är väl iaf en låda till vr6 syncro. 6cyl. g60 har bara 4 cylindrar.

Norpan
2011-01-11, 00:47
Vxl.låds typen 02C vilken är en 02A med vinkelväxel för 4-hjulsdrift finns både till
4-cyl och 6-cyl motorer och det som avgör är vxl.låds beteckningen.
T.ex. så heter en Vr6 syncro låda CSR.
Det går att montera en sprängkåpa från en 4-cyl 02C på Vr6 syncro lådan men
då behöver du iaf ha tag på en G60 syncro låda.
Utväxlingarna skiljer sig mellan G60 och Vr6 och kan skiftas om man använder den slutväxeln
som hör ihop med vinkelväxeln.
Vanliga 02A drev passar också i 02C men man måste se upp med årmodellerna man
plockar delar från då tidiga lådor hade lite olika infästningar av 5:te dreven och även olika
pinionglager.

Enklast så tar du en Vr6:a och stoppar på din låda du har eller så köper du på dig en G60
syncrolåda och kör 1,8t.
Tänk bara på att bakväxeln måste komma från samma typ som du tar lådan ifrån som Nicke skrev tidigare.

Walle
2011-01-16, 15:01
Tack för alla tips :) blev en vr6 trots allt, Passat Vr6 -93 Obd2 inköpt som donatorbil.

Allt jag behöver nu är Mk2 Syncro kardan och Vr6 syncro bakvagn, någon som har?