handdator

Visa fullständig version : Har gti,01 xenonlyse standard?,spolning,? besikting?



Mr 0708
2011-01-08, 16:38
Cha !
undrar om gti 01,har xenonlyse som standard , svensksåld bil.
fronten var bytt på den som kom hem igår och saknar spolning, vad säger besiktningen då.
( är ej där bil är så kan inte kolla vilka lysen den har )

Mvh MR...

Henrik.M
2011-01-08, 17:10
Högtrycksspolning samt automatisk nivåreglering av lysen MÅSTE finnas om bilen har xenonljus på halvljus. (Någon gammal Audi C4 med xenonljus som standard undantagen)
Är inte ens någon ide att köra in den på besiktningen annars.

Mr 0708
2011-01-08, 17:22
Ok !
Då kvarstår att reda ut hurvida denna 01 a har xenon ljus eller ej.

En intrsesant undran! om man som i detta fall köpt den av en bilhandlare ( ej VAG) och bilen
är vid köpet under sin besiktnings period.
kan man kräva nåt ansvar om detta ? med spolningen ?

Henrik.M
2011-01-08, 17:51
Ok !
Då kvarstår att reda ut hurvida denna 01 a har xenon ljus eller ej.

En intrsesant undran! om man som i detta fall köpt den av en bilhandlare ( ej VAG) och bilen
är vid köpet under sin besiktnings period.
kan man kräva nåt ansvar om detta ? med spolningen ?

Kan bli svårt om du redan köpt bilen & ännu svårare om du köpt den av en lokal bilknasare eftersom dom sällan brukar ge strörre garantier på det dom säljer. (Av egen erfarenhet).
Du skulle krävt att få den besiktigad INNAN köp.

Ha rdu kollat under huven kring lycktorna om den är xenonkonverterad eller inte?
Brukar synas ganska tydligt.
Kan ju även vara bytt stötfångare fram på den , men då dyker frågan upp om VARFRÖR?

Utr paket 2001 års golf : http://personbilar.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf/modeller/golf/golf_fakta_2001/_jcr_content/renditions/item.file/Golf_Fakta_2001.pdf

haaga
2011-01-08, 17:59
Hej, har en fråga som passar bra in här så tänkte att jag lånar tråden lite...

Jag har en Gti -01 med R32:ans lysen fram (alltså xenon i halvljus) där båda lysena nu plötsligt är väldigt lågt ställda. Så frågan är om det är helt säkert att det ska vara automatisk reglering av dom eller om man ställer in det manuellt någonstans? Om det nu är automatiskt så antar jag att någonting inte är riktigt som det borde vara så då undrar jag om någon vet vad som kan orsaka detta?

Mr 0708
2011-01-08, 18:35
Hmm , du var ju rena uppslagsverket ! , tack för Pdf -

Jag har inte kollat under ,läpp än är inte där bil är just idag.
Bilen har en jävligt snygg men annan front med större luft insläpp höger vänstersida sas, ser helt original ut
i övrigt. förutom saknar spolning.

bil har däremot vilket jag hann notera igår manuellt , vrede för höjd inställning lyse bredvid den man ställer instru belysning med.

O jäpp ang besiktning, jag brukar alldrig missa sånt haha,men gick fort denna gång .

Henrik.M
2011-01-08, 20:00
bil har däremot vilket jag hann notera igår manuellt , vrede för höjd inställning lyse bredvid den man ställer instru belysning med.

Då är den xenonkonverterad & går ej genom besiktningen.
Byt till vanliga halogen lampor under besiktning.

Marcus
2011-01-08, 21:19
Cha !
undrar om gti 01,har xenonlyse som standard , svensksåld bil.


Nej, inte då och inte nu.

mtm
2011-01-08, 23:45
Passar på att låna denna tråden då min fråga är relaterad.

Står i startgroparna och ska xenon-konvertera på min 00:a (AGU) men är lite fundersam över sista steget, programmera ECU'n.

Kan alla mkIV hantera xenon, och om inte - hur kan jag kolla om min klarar det?

Kanske värt att nämna är att jag uppgradera mitt kombiinstrument till ett FIS från en 03:a R32 - det gick kanonbra. Men jag har ingen EPC-lampa (hade inte det på original kombi heller). Fick veta av teknisk support att det inte fanns på 00:or och äldre - ECU'n stödjer inte det(?).

Henrik.M
2011-01-09, 00:30
Står i startgroparna och ska xenon-konvertera på min 00:a (AGU) men är lite fundersam över sista steget, programmera ECU'n.

Varför ska du programmera om ECU?
Har ju absolut ingenting med lyserna att göra.
Vad jag vet har MK4 ingen lampövervakning på en 00:a,dvs bara att montera ett par xenon lampor och se glad ut.

Sen att det är olagligt är en annan diskussion. (om nu någon hakar upp sig på mitt svar)

mtm
2011-01-09, 00:57
Varför ska du programmera om ECU?
Har ju absolut ingenting med lyserna att göra.

Hmm... Detta kommer från en guide (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1280918) för auto-justeringen:

"According to Ross-Tech’s website, the auto-leveling controller is at address 55"

Men det är väl klart, behöver ju inte sitta i ECU'n, semantics - men ändå slarvigt av mig.




Sen att det är olagligt är en annan diskussion. (om nu någon hakar upp sig på mitt svar)

Har du lust att utveckla det lite?

Hade för mig att det som krävdes var:

Auto-level (check)
Högtryckspolning (check)

Men jag kanske har missat/missförstått något?

Henrik.M
2011-01-09, 01:07
Hmm... Detta kommer från en guide för auto-justeringen:

"According to Ross-Tech’s website, the auto-leveling controller is at address 55"

Men det är väl klart, behöver ju inte sitta i ECU'n, semantics - men ändå slarvigt av mig.

Sitter endast på bilar med xenonljus och automatisk nivåreglering från fabrik , detta styrdon finns inte ens på bilar med halogen på halvljus.


Har du lust att utveckla det lite?

Hade för mig att det som krävdes var:

Auto-level (check)
Högtryckspolning (check)

Men jag kanske har missat/missförstått något?

Jo om du ska ha bilen laglig , lägg där till en ny registrerings/typbesiktning av bilen.
Att bygga automatisk nivåreglering på bilen är varken ekonomiskt eller arbetsmässigt försvarbart eftersom du då behöver alla givare , styrdon samt orginallyktor med motorer. (För att bil ska gå att besiktiga).

Vi gjorde det för ett par år sedan på en ny Audi A3 SB eftersom kunden missat att beställa från fabrik.
Kostnad 35.000:- för att få bilen laglig i papper. (Ett par lycktor i xenon till en A3 SB kostar 7000:-/st utan lampor som kostar 1100:-/st)

mtm
2011-01-09, 01:30
Sitter endast på bilar med xenonljus och automatisk nivåreglering från fabrik , detta styrdon finns inte ens på bilar med halogen på halvljus.

Hmm, hur kommer det sig att folk lyckats med denna "konvertering" då? Missförstå mig inte, jag tror inte du far med osanning - men jag har svårt att tro att folk skulle hitta på att de lyckats. Och mig veterligen (enligt "parts-list"), så har ingen bytt/installerat styrdon.

Edit: Såvida det inte gått att få Xenon (från fabrik) utan auto-leveling?




Jo om du ska ha bilen laglig , lägg där till en ny registrerings/typbesiktning av bilen.
Att bygga automatisk nivåreglering på bilen är varken ekonomiskt eller arbetsmässigt försvarbart eftersom du då behöver alla givare , styrdon samt orginallyktor med motorer. (För att bil ska gå att besiktiga).

Jag förstår. Nåväl, får väl behålla orginal lycktorna med halogen då och slänga in dom igen när det är dags för besiktning.

Dock inte första gången, älskar att argumentera om/med idiotisk byråkrati - helt klart värt en ombesiktning. :D

Henrik.M
2011-01-09, 01:37
Hmm, hur kommer det sig att folk lyckats med denna "konvertering" då? Missförstå mig inte, jag tror inte du far med osanning - men jag har svårt att tro att folk skulle hitta på att de lyckats. Och mig veterligen (enligt "parts-list"), så har ingen bytt/installerat styrdon.

Folk har bytt till OEM lyktor där styrdonet med adress 55 är inbyggt , sen skrev jag absolut inte att det är omöjligt.
Om du läst allt jag skrivit så ser du att jag varit med om att byyga om en bil med OEM delar , så jag vet att det går & jag vet vad som krävs.
MEN det kostar pengar & det måste göras korrekt för att få det lagligt.
Vill du syna mig är det bara att slå ett samtal till SBP ang hur man får det lagligt och ett samta till VAG om vilket styrdon som ligger under adress 55 , så har du det bekräftat.

Henrik.M
2011-01-09, 01:41
SAXAT FRÅN GUDEN DU SJÄLV LÄNKADE TILL.

week ago I helped vortexer 20AE #0911 (Mark) install the auto-leveling setup he had received with his HID purchase from a german ebayer, Uli. The instructions were all in German, so I provided a helping hand by translating the install guide as well as a little assistance with installation. The installation took approximately 5 hours, and was fairly straightforward. We did run in to two small problems, which we resolved over the week.
Problem #1: We could not communicate with the headlights via Vag-com. According to Ross-Tech’s website, the auto-leveling controller is at address 55. This is no longer true for the 03+ style HIDs. Thanks to some additional documentation Mark received from Uli, we discovered that address 39 was to be used for the right headlight, address 29 for the left headlight.

Styrdonen inbyggda i lyktorna..........som jag tidigare nämnde. ;-)

Dock så är det som det står att i vissa bilar kör du båda via adress 55.

mtm
2011-01-09, 01:42
Folk har bytt till OEM lyktor där styrdonet med adress 55 är inbyggt , sen skrev jag absolut inte att det är omöjligt.
Om du läst allt jag skrivit så ser du att jag varit med om att byyga om en bil med OEM delar , så jag vet att det går & jag vet vad som krävs.
MEN det kostar pengar & det måste göras korrekt för att få det lagligt.
Vill du syna mig är det bara att slå ett samtal till SBP ang hur man får det lagligt och ett samta till VAG om vilket styrdon som ligger under adress 55 , så har du det bekräftat.

Såja såja, taggarna utåt så här på kvällskvisten märker jag. Please sir, I come in peace.

Frågar endast för att jag är nyfiken och vill lära mig, vill göra det så bra som möjigt utan att det kostar för mycket.

Sen att det du säger om SBP stämmer till 100% tvekar jag inte en sekund på - byråkrati känner inga gränser! ;)

Men som sagt, jag värderar bättre sikt högre än SBP's fjanterier. Helt klart värt att lägga ner 1h på att byta tillbaka till orginal innan besiktning. :)

Men det där med OEM och inbyggt styrdon visste jag inte, hoppas den desingen jag vill ha finns som dessa då. :)

Men auto-leveling bitarna sitter inte i OEM-lyktorna va? Dessa behövs väl utöver dom?

Henrik.M
2011-01-09, 01:46
Edit: Såvida det inte gått att få Xenon (från fabrik) utan auto-leveling?

Går alldeles utmärkt att få , men frågan i början av tråden var om detta var standard från fabrik på en 01:a , och svaret var nej.



Såja såja, taggarna utåt så här på kvällskvisten märker jag. Please sir, I come in peace.
Dom gör lätt det när man måste förklara en sak flera ggr pga av att den andra parten inte vill/orkar läsa det man skriver , en sak som dessutom står i den gude som frågeställaren själv länkar till.



Men auto-leveling bitarna sitter inte i OEM-lyktorna va? Dessa behövs väl utöver dom?

Nivåsensorerna sitter på vänster bärarm fram & bak axel/bärarm.

mtm
2011-01-09, 01:54
Ah, din rackare, du smög in en till post medans jag svarade (eller nått).

Anyway, jag utelämnade det du citerade med flit då de skrev att det gäller 03+ och min är en 00:a. Dock så måste jag påpeka att den meningen inte betyder att styrdonen är inbyggda, bara vilken adress man når dem på. Men då du har mer kunskap än mig kring det här så var det kanske uppenbart för dig. ;)

Men nu vet jag, och alla andra som i framtiden gör en sökning på detta. Vilken tur va? ;)




Nivåsensorerna sitter på vänster bärarm fram & bak axel/bärarm.

Ah, så motorerna finns där, men man behöver komplettera med nivåsensorerna. Check!

Henrik.M
2011-01-09, 02:04
Anyway, jag utelämnade det du citerade med flit då de skrev att det gäller 03+ och min är en 00:a. Dock så måste jag påpeka att den meningen inte betyder att styrdonen är inbyggda, bara vilken adress man når dem på. Men då du har mer kunskap än mig kring det här så var det kanske uppenbart för dig. ;)

Rest my case. ;-)



Men nu vet jag, och alla andra som i framtiden gör en sökning på detta. Vilken tur va? ;)

Är nog 4-5 gången jag avhandlar samma ämne & jag känner på mig att det inte är den sista.

Henrik.M
2011-01-09, 02:32
http://www.tmtuning.com/HOME/catalog/product_detail.php?default_product=1025

Komplett OEM kit för styva 2600 US dollar drygt 18000 SEK. (sen tillkommer väl antagligen frakt ?)

MEN det är ännu inte lagligt föränn bilen är typad med det , så detta är enbart ett tips för den som är sugen. ;-)

mtm
2011-01-09, 12:39
Ja, ECS Tuning har ett liknande (samma?) kit.

Huga vilka pengar - finns definitivt roligare ställen att lägga slantarna på. :)

Wolfen
2011-01-09, 13:04
Jag vet inte om allt detta strul med xenon är värt modan , med tanke på hur dyrt det är, spolningen, lagligt/olagligt, besiktning mm, när man kan bara byta till Osram Nightbreaker halogen och köra hur säkert som helst. Eller?:)

Henrik.M
2011-01-09, 13:15
Jag vet inte om allt detta strul med xenon är värt modan , med tanke på hur dyrt det är, spolningen, lagligt/olagligt, besiktning mm, när man kan bara byta till Osram Nightbreaker halogen och köra hur säkert som helst. Eller?:)

Går inte att jämföra halogen med xenon, är som att jämföra natt och dag , har du engång kört med xenon så går du inte tillbaka till halogen.
Talar av egen erfarenhet.

Wolfen
2011-01-09, 13:49
Går inte att jämföra halogen med xenon, är som att jämföra natt och dag , har du engång kört med xenon så går du inte tillbaka till halogen.
Talar av egen erfarenhet.

Ja, det kan va så, har aldrig kört med xenon så jag kan inte hävda nåt, men jag menar, är det värt att konvertera och betala så mycket som du sa?! OK, om man köper en bil med redan integrerade xenon, men att slänga så mycket pengar på konverteringen... hmmm... njaaa... men javisst, det beror på hur fet planbok man har:)

Mr 0708
2011-01-09, 16:45
Hej !

Jag som startade denna tråd med frågan !
Tackar för svaren Henrik.
kollade fram på bilen idag det sitter vanliga lampor på den nu , så därmed borde bilen gå
igenom utan åtgärd i besikting.
Förövrigt jäkla kul busbil , o jag har en del att jämföra med.
Sen är jag förvånad över hur tajt och välbyggd den är , den är nästan tio år.

Så mina frågor besvarade.
MR....

Henrik.M
2011-01-09, 19:39
Ja, det kan va så, har aldrig kört med xenon så jag kan inte hävda nåt, men jag menar, är det värt att konvertera och betala så mycket som du sa?! OK, om man köper en bil med redan integrerade xenon, men att slänga så mycket pengar på konverteringen... hmmm... njaaa... men javisst, det beror på hur fet planbok man har:)

Kostar att göra lagens långa arm nöjd om man nu väljer den vägen.
Annars kan man välja en betydligt billigare väg som kanske inte är fullt så laglig men inte kostar mer än ett par snordyra halogenlampor av finare kvalitet , beroende på om man själv väljer att importera xenonkit. (Kiten kosta idag 4-500:-/st på ebay och är samma kit som säljs i sverige).

Jag gjorde mitt val för länge sedan och det har funkat bra.


Tråden är härmed låst eftersom trådskaparen lämnat besked om att han är nöjd.