handdator

Visa fullständig version : Byte drivknutsdamask



Barkis
2011-01-08, 10:23
Såg att vänster INRE drivknutsdamasken var dålig sist jag var under bilen så det är dax för ett byte nu men är det nått man bör tänka på, avdragare? specialverktyg?

Vad ska det vara för fett?

Bilen är en Golf 4 131hk 6väx TDI

Har letat efter Haynes rephandbok på biltema dom senaste gångerna jag varit där men den är jämt slut :(

Barkis
2011-01-30, 09:17
verkar inte vara nån som visste hur man gjorde så jag kan förklara att jobbet tar ca1½tim och inga specialverktyg behövs förutom en låsringstång om det anses som special.

daniel_sandberg
2011-01-30, 10:32
Köpte du en "hel" damask eller tog du en sån som är klyven och som du limmar ihop? Någon annan som har prövat på den klyvna varianten? Verkar ju riktigt smidigt att slippa ta isär knuten för att byta damask =)

pudas
2011-01-30, 11:35
Jag har provat den klyvna varianten ett par gånger på ett par gammla Saabar, dock den yttre knuten i båda fallen. Jag är tveksam till om dom finns till inre drivknut dock. Jag tycker att dom fungerade bra, det gäller bara att man är mycket nogran så att inget fett eller smuts kommer in i limmfogen! Och givetvis så måste man först rengöra knuten från gammalt fett med t.e.x CRC Bräkleen så man får ut smuts och grus innan man fettar in den på nytt.