handdator

Visa fullständig version : Golf gti turbo -99 start problem



jimmie
2011-01-06, 23:50
Hej alla. Har fått ett mysko fel eller flera fel rättare sagt.
Skulle åka en sväng , då slocknade hela instrumenteringen, kom ut på motor vägen då blinkade den till lite grann, vid en rondell så lös den som den skall , svängde förbi en pizza butik och köpta nåt att äta , skulle starta bilen då sa det klick bara i start motorn , fick start hjälp bilen gick igång , åkte hemåt stängde av bilen startade den igen utan några problem alls . Kommer dan efter samma fel fast nu hjälper inte start kablarna. Men drar man igång är det inga problem.har haft isär minus jord och tagit bort oxid. Nu funkar instrumten. Fast den den säger bara klick i start motorn.

Batteri eller startmotor ?

mtm
2011-01-07, 02:44
Kan vara både och, mest troligt startmotorn dock.

Hur gammalt är batteriet?

Startmotorerna på dessa kan vara lite kinkiga, har varit tvungen att ha isär min vid ett tillfälle.

GDS fix finns här (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2269482).

Om du har möjlighet så läs av ev. felkoder, det skadar aldrig.

Särkelä
2011-01-07, 10:23
Hur ser säkringarna ut som sitter på batteriet?? Inget som är bränt där? Händer även att kontaktplattan går på dom dära.. Läst av nått felminne?

VWGolIV
2011-01-07, 10:59
På batteriet som föregående talare säger så brukar dessa muttrar lossna liiite. Då uppstår dét glapp och till följd att det smälter skiten och
de slutar fungera.
Jag har som vana att efterspänna mina då och då..

Startmotorn, prova knacka på den med en hammare eller nått, kanske den får liv igen, men slå inte för hårt så du slår sönder den.

jimmie
2011-01-07, 16:52
Det ser kanon ut säkringar sitter fast. Kontakt plattan vart sitter den ?

jimmie
2011-01-07, 16:59
På batteriet som föregående talare säger så brukar dessa muttrar lossna liiite. Då uppstår dét glapp och till följd att det smälter skiten och
de slutar fungera.
Jag har som vana att efterspänna mina då och då..

Startmotorn, prova knacka på den med en hammare eller nått, kanske den får liv igen, men slå inte för hårt så du slår sönder den.

Vi har nog provat Endel saker. Typ knacka lite försiktigt på startmotorn dragit en start kabel direkt från - på batterit till jord. Provat att ge start hjälp utan resultat . Börjar snart tröttna rejält då denna golf har strulat med diverse saker.

VWGolIV
2011-01-07, 23:06
Låter som startmotorn, eller solenoiden på startmotorn.

Så dålig kan den ändå inte vara, jag har själv haft en del strul med min, bytt låda 3 gånger, koppling 3 gånger, Styrenhet för AC, bromsok och fått bilen reparerad för nästan 200 000 kr totalt på försäkringsbolaget pga diverse skador som andra orsakat min bil.

Så upp med hakan =)

Henrik.M
2011-01-07, 23:21
Låter som startmotorn, eller solenoiden på startmotorn.

Så dålig kan den ändå inte vara, jag har själv haft en del strul med min, bytt låda 3 gånger, koppling 3 gånger, Styrenhet för AC, bromsok och fått bilen reparerad för nästan 200 000 kr totalt på försäkringsbolaget pga diverse skador som andra orsakat min bil.

Så upp med hakan =)

Vad gör ni med era bilar!?

Min har rullat 17800 och jag bytte just 2 bromsslangar.
Iofs inte en golf , men golfen brukar vara rätt stryktålig

jimmie
2011-01-07, 23:34
Tack alla för en snabb feedback. Jag kör lugnt och städat numera. Bilen är i original skick.tur att ebay finns 700 kr med frakt för en ny startmotor .

VWGolIV
2011-01-07, 23:47
Henrik.M: Ja volkswagen gjorde en klen låda till min bil och därav fått bytat den när den rasat + att jag då har drängt kopplingen med olja.
Sen Ac kortet gick på garanti som tur var för när bilen var ny så kosta det 13000 kr enligt VAG.
Resten är väl småsaker men vad jag förstått så är 1.6an som jag har en bil till pensionärer och inte nån som vill köra lite rally för
det håller den inte för tyvärr.

Borjan54
2011-01-07, 23:51
Kontaktflätan emellan solenoiden och fältlindningarna på startmotorn brukar ärga så det inte kan gå ström från solenoiden och fältlindningen med påföljd att det inget händer när man ska starta. Prova och montera en startkabel emellan kontakterna på båda ändarna av flätan,går det då så är det nog tyvärr så att en annan startmotor behövs. Felet är ganska vanligt på Golfarna. Var senast i höstas och fick hjälpa min dotter med detta felet.

Kontrollera även kolborstarna i generatorn,när dom är utslitna så kan man få märkliga elfel i bilen under körning (spänningsfall) för att laddning uteblir och man lånar ström ifrån batteriet,sedan vid nästa start så kan det visa sig att starten ej orkar dra för att batteriet är näst intill urladdat.

jimmie
2011-01-08, 00:42
Bra tips skall kolla det. Ny på vag forumet. Och nya fina fel lär man sej.

jimmie
2011-01-08, 00:47
Faktisk upplevt detta , då jag tycker att ibland är det sämre kräm i batterit ibland. Dock har den alltid startat tills nu :).
Ja vafan vi tar ett litet fel till när jag kör mörker körning har halv ljusen på eller helljusen på, om jag trycker på fönster hissen (upp)knappen fast rutan är uppe så blinkar ljusen till lite. Vad beror det på ?

Axelsson
2011-01-08, 01:32
Det är samma sak med fönsterhissarna på min bil också. Golf V5 -00.

mtm
2011-01-08, 01:49
Jimmie & Axelsson: Fick en gång lära mig att det är så det ska vara - ett tecken på att laddregulatorn fungerar och mår bra. :)