handdator

Visa fullständig version : Trimma GOLF GT TDI 170



m3smeden
2011-01-04, 13:51
Tja! Ny medlem på forumet här!

Jag köpte mig en Golf V GT TDI 170hk i somras, är kanonnöjd...väldigt rolig att köra samt snål på soppan. Tycker den går rätt bra original, men mycket vill ha mer. Nu undrar jag om nån kan hjälpa mig att få lite mer snurr på maskineriet. Skall jag köpa en trimbox (kcr), chippa (mappa)? Vad finns det för andra alternativ för att få ännu mer power? finns det något företag som erbjuder olika trimsteg till min bil?

Crille82
2011-01-04, 14:41
Många verkar nöjda med Bluefin från Superchips. Kostar dryg 5000:- inkl. frakt.

http://mybluefin.co.uk/search?make=38&fueltype=2&model=159&variant=1726

ThomasT
2011-01-04, 15:36
Många verkar nöjda med Bluefin från Superchips. Kostar dryg 5000:- inkl. frakt.

http://mybluefin.co.uk/search?make=38&fueltype=2&model=159&variant=1726

När det fungerar ja, men hur osmidigt blir det om något strular och man beställt trim på postorder?

.

VWGolIV
2011-01-04, 16:18
Skall du köpa trimbox eller liknande så kolla om du har nån firma i närheten som du kan åka till ifall något strular.

Annars fungerar ju Kcr box bra till dieslar, har varit nöjd med de jag testat.
Min far kör med kcr och den går kanon, dock inte vw men ändå.

DPC
2011-01-04, 16:50
OM du ska trimma så rek jag att du programmerar om ECU med mjukvara från känd firma. Påhängsboxar är inte alls lika genomarbetade och innebär en större risk.

Crille82
2011-01-04, 17:57
När det fungerar ja, men hur osmidigt blir det om något strular och man beställt trim på postorder?

.

Superchips är stora och har verkat i branschen bra mycket längre än de flesta andra. Min erfarenhet av att handla från utlandet rent generellt, t.ex. Storbritanien och Tyskland, är att man får mycket snabbare och framförallt bättre service än i Sverige. Man skall även ha klart för sig att de flesta som "förmedlar" programvaror i Sverige köper dessa från, just utlandet.

Vill också klargöra att Bluefin INTE är en "trimbox" som endast lurar insprutningen att trycka in mer bränsle utan en handenhet som läser in en uppdaterad programvaran genom ECU. D.v.s. detsamma som ex. BSR PPC eller V-tech RTS, fast till bra mycket rimligare pris...

kim_gulle
2011-01-04, 20:05
Håller med om att omprogrammering är att föredra framför piggybacklösningar som KCR boxarna.
BSR brukar ju ha trevliga satser. :)

ThomasT
2011-01-04, 21:38
Superchips är stora och har verkat i branschen bra mycket längre än de flesta andra. Min erfarenhet av att handla från utlandet rent generellt, t.ex. Storbritanien och Tyskland, är att man får mycket snabbare och framförallt bättre service än i Sverige. Man skall även ha klart för sig att de flesta som "förmedlar" programvaror i Sverige köper dessa från, just utlandet.

Vill också klargöra att Bluefin INTE är en "trimbox" som endast lurar insprutningen att trycka in mer bränsle utan en handenhet som läser in en uppdaterad programvaran genom ECU. D.v.s. detsamma som ex. BSR PPC eller V-tech RTS, fast till bra mycket rimligare pris...

Det är inte speciellt lätt att felsöka när bilen inte ens finns i samma land....

Det är dessutom inte alltid så lätt(eller smart..) att få hjälp av VAG när din trimmade bil uppför sig konstigt...

.

Peter-C
2011-01-04, 22:07
Problem som uppstår då fordonet är chippat.

Är det en ”vettig” verkstad så läser de väl bara över motor styrnings programmet, om det skulle vara tvivel om att detta orsakat problemet. Vi har en TDI170 passat 09 ”common rail” på jobbet där min kollega fick ”hard ware” problem. Initialt lästes programmet från BSR över. Det var inte alls det som var orsaken till problemet. VAG garanti stod för kostnaden för byte av ecu / styrdator. Fabrikationsfel. Hittills har jag inte upplevt några problem med att märkesverkstaden utnyttjar tillfället att skylla på eftermarknads program för fel som uppstått av helt andra skäl. (Har själv BSR till bensinbilar).

Superchip Bluefin säljs i SE av bl.a. Motornord. Troligen samma princip som BSR:s PPC - enhet som man får med för att tanka in o ut original / tuning program.

PS TDI 170 :an gick väldigt bra efter chippningen.
/Peter

Crille82
2011-01-04, 22:31
Det är inte speciellt lätt att felsöka när bilen inte ens finns i samma land....

Det är dessutom inte alltid så lätt(eller smart..) att få hjälp av VAG när din trimmade bil uppför sig konstigt...

.

Vad gör det för skillnad om man som trådskaparen troligtvis bor lång från firman ändå? Om en bil som är uppdaterad av en seriös firma "uppför sig konstigt" så var det sannolikt fel på den innan trimningen också. Misstänker man att så är fallet så gör man bäst i att läsa av felkoder och se över tryckslangar etc. innan uppdateringen.
Jag förstår ditt resonemang att man bör vända sig till en lokal firma om något mot förmodan skulle strula. Mitt resonemang är att det flesta firmorna här i Sverige tar orimligt mycket betalt och de som inte gör det köper programvarorna från utlandet och har sällan någon större möjlighet eller intresse att felsöka ändå.

Kan tillägga att det är öppet köp på Bluefinen om man skulle vara missnöjd med något. Motornord är bara en mellanhand som tar mer betalt...

Peter-C
2011-01-04, 22:50
Vad gör det för skillnad om man som trådskaparen troligtvis bor lång från firman ändå? Om en bil som är uppdaterad av en seriös firma "uppför sig konstigt" så var det sannolikt fel på den innan trimningen också. Misstänker man att så är fallet så gör man bäst i att läsa av felkoder och se över tryckslangar etc. innan uppdateringen.
Jag förstår ditt resonemang att man bör vända sig till en lokal firma om något mot förmodan skulle strula. Mitt resonemang är att det flesta firmorna här i Sverige tar orimligt mycket betalt och de som inte gör det köper programvarorna från utlandet och har sällan någon större möjlighet eller interesse att felsöka ändå.

Kan tillägga att det är öppet köp på Bluefinen om man skulle vara missnöjd med något. Motornord är bara en mellanhand som tar mer betalt...

Det Crille82 säger kan man nog hålla med om. Dock så upplever de flesta en säkerhet när de köper inom landet vilket har sitt pris.
Bluefin tror jag på, men hade jag gått på det känns det bättre att resonera med någon inom landet än i UK. Geografiskt är det väl lika långt Motornord (i Sundsvall) som till någon plats i UK. Dock inte om man bor i Skellefteå. Affärskulturen i SE kontra UK, skiljer den sig åt tro… Vet ej. Man får validera risken. Det är bara den det handlar om.
/Peter

m3smeden
2011-01-04, 23:12
Ok, tack för svaren. Den där bluefin verkar ju intressant. Har också hört att det är att föredra att omprogrammera framför trimboxar. Fördelén med trimbox är ju att den går att rycka ur om något händer...samt att man kan få ett par tusen om man säljer den separat. hmm, svårt val. Såg på KCR's hemsida att man får 195hk med deras box. Vad kan man max ta ut ur 2.0TDI utan att byta turbo?

Crille82
2011-01-04, 23:44
Ok, tack för svaren. Den där bluefin verkar ju intressant. Har också hört att det är att föredra att omprogrammera framför trimboxar. Fördelén med trimbox är ju att den går att rycka ur om något händer...samt att man kan få ett par tusen om man säljer den separat. hmm, svårt val. Såg på KCR's hemsida att man får 195hk med deras box. Vad kan man max ta ut ur 2.0TDI utan att byta turbo?

Om man väljer en leverantör som använder sig av handenhet så kan man läsa i och ur programvaran som man vill. Det finns inga egentliga fördelar med "trimboxar", de medför bara risker i längden.
Det flesta leverantörerna av programvaror uppger runt 200 hk och drygt 400 nm så det är väl ungefär det som är rimligt att ta ut.

Lilla_Vargen
2011-01-05, 02:09
Tänk nu på att vi talar om diesel, hästar hit o hästar dit.... 400 nm är MYCKE mos på den korven.... :-)

Själv har jag 310 i min Caddy och den "skenar iväg" oavsett nedlastad lr ej...

m3smeden
2011-01-05, 20:52
Ja vridet är det inget fel på redan original. Tycker däremot att orken vid 3500-4200rpm kan förbättras för att jag ska bli tillfredställd. Tror maxeffekten är vid 4200rpm, där känns den trött :(. Har sneglat på BSR PPC, verkar vara bra grejer, synd att det ska vara så dyra (7900kr).

ovredsson84
2011-01-05, 21:49
Skall man vara fin får plånboken lida pin..

Vr6Turbo
2011-01-05, 22:04
frågan jag ställer mig är vad e budgeten e på? å vad vill du ha ut ur maskinen?
ska man gå steget längre än trista mjukvaru uppdateringar så blir det roligare och dyrare på samma gång :)

om 7900kr e dyrt så låt bli tycker jag ,ger inte så mycket heller å frågan e om det e värt det ens

DPC
2011-01-06, 09:56
Ja vridet är det inget fel på redan original. Tycker däremot att orken vid 3500-4200rpm kan förbättras för att jag ska bli tillfredställd. Tror maxeffekten är vid 4200rpm, där känns den trött :(. Har sneglat på BSR PPC, verkar vara bra grejer, synd att det ska vara så dyra (7900kr).

Vid trimning så lyfts momentkurvan mest mellan 2-3000 rpm. Du kommer inte att få en roligare karaktär på höga varvtal utan snarare ännu mer utpräglad dieselkaraktär.