handdator

Visa fullständig version : Frusen -05 med stendöd elektronik.



kaliber
2011-01-04, 09:28
Hej på er.
Jag har ett problem med min GTI -05:a. För ett par dagar sen när jag var ute och åkte så började oljetryckslampan lysa och det blev ett väldigt "tickande" i motorn. Det visade sig vara frusen vevhusventilation, av vad jag kan förstå... Körde in bilen i garaget för uppvärmning, oljebyte och så vidare. Jag lät den stå över natten för att vara säker på att den skulle bli uppvärmd.
När jag morgonen efter ska provstarta bilen, så visar det sig att all instrumentering är heldöd och ingen innerbelysning funkar. Testar ändå att vrida på nyckeln och bilen startar konstigt nog utan problem. Den går fint i kanske 10 sekunder, för att sen bara tvärdö. Under dessa 10 sekunder så svarar den heller inte på gaspådrag, utan går endast på tomgång.

Vad kan detta bero på? All elektronik fungerade ju när jag ställde in bilen i garaget. Kan det vara startspärr eller liknande som spökar?

Jag är tacksam för svar och synpunkter!

mtm
2011-01-04, 13:48
Har du provat läsa av ev. felkoder?

kaliber
2011-01-04, 14:14
Nej, det har jag inte. Då behövs väl tillgång till VAGcom o.s.v.?

Henrik.M
2011-01-04, 16:49
Är instruenteringen död så startar inte bilen , den går som du beskriver i ett par sekunder.
Stöldskyddet är inbyggt i kombiinstrumentet.

Gå igenom alla säkringar , är dom hela är det en felkodsavläsning som gäller.

Vid ev byte av kombiinstrument måste samtliga nycklar kodas in mot stöldskyddet , detta kan endast göras på auktoriserad VAG verkstad.

Mini_me
2011-01-04, 22:57
Testa att lossa kombi instrumentet och sätt tillbaka det...fixade liknande fel på en 1.6L.