handdator

Visa fullständig version : Toe & camber på Corrado G60



JRJ
2007-07-10, 13:12
Vad är lämpliga värden när man ska ställa toe och camber på en Corre G60?

Rullar på gatan med gatdäck och körs rätt hårt. Sänkt 40mm runt om med KW dämpare/fjädrar, Powerflex i hela chassiet, övre & undre fjäderbensstag där fram, övre fjäderbensstag där bak, mm mm.

Vill ha den så rejsig som möjligt utan att det tuggar alltför mycket däck.

Lillen
2007-07-10, 14:58
Jag har 2,5 grader negativ camber och 0 i toe.
Åt inga däck iaf när jag åkte 250 mil inklusive bana på Bugrun.
Har sedan åkt ca 100mil till efter det utan märkbart mer än normalt slitage.

Kanske aningen mindre camber för gatan men något åt det hållet!?

JRJ
2007-07-10, 18:59
Okej. Har 1 grad negativ camber och 0,5 i toe på varje sida som det är nu.
Låter det vettigt eller kan/ska man ha ännu aggresivare?

razer
2007-07-10, 19:56
JRJ, 1 grad negativ camber är original. om man ökar den negativa cambern och håller toe till noll så får man bättre grepp i kurvor och slitaget är acceptabelt. Med mer toe så ökar slitaget på däcken.

Jag kör också med ca 2,5" camber fram och 0 toe.

JRJ
2007-07-11, 08:40
Okay, så lite mera negativ camber skulle alltså inte skada, så länge jag inte ökar toe in...

Razer, kör du på gatdäck med den setupen? Hur pass sliter det på insidan av däcken för dig?
Hur blir köregenskaperna i övrigt? Tänkte på spårkänslighet o dyl.

Mini_me
2007-07-11, 11:03
Jag har -2.5 i camber och 0 i toe. Tycker det funkar kalas...lite "nervösare" än när jag köra +2 i toe 2005 =) Käka däck som fan...

razer
2007-07-11, 12:26
Okay, så lite mera negativ camber skulle alltså inte skada, så länge jag inte ökar toe in...

Razer, kör du på gatdäck med den setupen? Hur pass sliter det på insidan av däcken för dig?
Hur blir köregenskaperna i övrigt? Tänkte på spårkänslighet o dyl.
Efter att ha kört på kinnekulle och kört på gatan (med gatdäck ) så är däcken jämnt slitna runtom. Lite extra slitage på utsidan av bankörningen men annars ser det riktigt bra ut.

Corre_Foppa
2007-07-11, 18:12
Dum fråga bara...hur ställer man in toe & camber??

Henrik.M
2007-07-11, 18:18
Dum fråga bara...hur ställer man in toe & camber??

Toe : "Ökar/minskar" längden på styrstaget/p-änden genom att antingen skruva in det eller ut det.


Camber: Lossar dom 2 bultarna mellan fjäderben och spindeln sedan "skjuter " fjäderbenet antingen utåt eller innåt.

Enkelt förklarat....sen är det en hel vetenskap att få det rätt & bra.

http://teamp.homeip.net/uploads/images/GTL/setup-guide/WheelAngles.png

JRJ
2007-07-13, 09:01
Dock så är det inget man ställer in själv, utan man får åka iväg till en däckgubbe som har utrustning för att mäta in det hela.
Brukar kosta runt en lusentapp.

Lillen
2007-07-13, 09:13
Dock så är det inget man ställer in själv, utan man får åka iväg till en däckgubbe som har utrustning för att mäta in det hela.
Brukar kosta runt en lusentapp.

Jag har gjort det själv på min!
Ett plant garagegolv , biltema vinkelmätare för camber , långa helt raka pinnar(jag använder 2m långa aluprofiler man lägger mot hjulet och en exakt mm-pinne/tumstock att mäta toe med.

Så gör och gjorde man inom bilsport för så varför kan man inte göra det själv numer???

Åker man bana får man ju ändå kolla lite nu och då.
Det slår i kurbs och annat så de kan ju ändras.

Tiiläggas bör kanske att bruksbilen görs på Gummiguben.
Den ändras väl inte så ofta av mig iaf , men väl av de dåliga vägarna!
Så den man bara skall använda och bruka den har ja ställt in hos de som är proffs.
Dock ser ja ingen anledning att inte göra det själv på en bil man busar med då den skruvas ofta och det går att göra själv någorlunda inom toleranserna.

JRJ
2007-07-16, 09:31
Jo det är klart att det går att göra det själv hemma i garaget, men hur exakt blir det, med tumstock och vattenpass...?

Lillen
2007-07-16, 13:25
Som sagt det beror väl på hur man använder bilen?
Verkar ju ha blitt minst lika bra som det brukar bli köpes =)
Nöter inga däck och fungerar bra på både bana och gata.

Dock så är det väl en prisfråga?
Hade det vart billigt att göra de nån gång i månaden så.......
Blir ju lite skruvande och pillande med en busbil.

Det är ju lite annat läge när det gäller bruksbilen ju.
Där är det hjulinställning modell köpes som gäller tyvärr.

pekka kiiskilä
2007-07-17, 01:09
Om du är noga så funkar det med tummstock o vattenpass= Gamla metoden o den lättare metoden är lillens tipps vinkelmätare från trimtema och mätning av toein med skjutmått så det blir bra,
Själv så gör jag på Lillens metod för jag har skruvat en del med rallybilar mm så viss rutin finns.

JRJ
2007-07-17, 08:36
Blev ju riktigt intressant det här. =)

Kan inte hitta någon vinkelmätare för camber hos Bilbuttriks. Nån som har en länk kanske?
Och när man ställer in toe, vad utgår man ifrån? Alltså man måste ju ha en nollpunkt att börja på och mäta sig fram därifrån.

pekka kiiskilä
2007-07-17, 20:56
Vinkelmätaren är för mätning av tillex trä mm så den är ej under bildelar,

Nollpunkten har du när du har hjulen rakt sedan så mäter du avstånd framför och bakom hjulet och där har du antingen toe in eller out.

JRJ
2015-05-13, 08:05
Är det den här ni menar?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Vinkelmatare-2000018774/

Jag körde lite vilse påväg till Biltema men såhär åtta år senare så är jag framme!

JRJ
2015-05-13, 12:46
Vad är lämpliga värden på bakaxeln förresten?
Orginal är -1,4° camber, och 0,25° toe ut.
Funderade på att öka till ca -2,5° camber istället med shims. Någon som har erfarenhet av dessa?
http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=8&cat=58&s1cat=333&showprod=2783&lang=sv

Lillen
2015-05-13, 17:35
Tänk på att om du shimsar bakaxeln så ändras toe men fjädringsrörelsen pga att hjuletinte fjädrar RAKT upp och ned. Så man får vrida shimset till där det blir mest likt tilltänkt körhöjd.

Fnatrik
2015-05-14, 14:34
Eibach har ju rätt intressanta camber shims, Som även ger möjlighet till att justera Toe vid första monteringen. Dessa kräver väl nästan en uppmättning före montering så att man vet hur man ska ställa de rätt och sen en justering efter. Detta är nog kostsamt om man inte har tillgång till bra mätutrustning själv misstänker jag.

Jag Funderar iaf på att prova dessa iaf, har ju tillgång till bra utrustning så för mig är det bara lite tid efter arbetet som går åt :)

JRJ
2015-05-17, 13:59
Svängde förbi Jula istället och köpte ett laservattenpass och en digital vinkelmätare.
Ställde framvagnen till -2° camber och 0 i toe, gick ganska smidigt när man fick in rätt teknik efter en stund.
Bilen går spikrakt och känns hur bra som helst på vägen. :)
Kanske provar att ställa en aningens toe ut nån gång, så den svänger in lite bättre i kurvorna.

Mätte upp ca -1,5° camber bak, så man borde ju kunna shimsa den till -2,5° istället.
Tänkte isåfall plocka bort fälgarna och palla upp bakvagnen under bärarmarna så att naven hamnar på samma höjd som när bilen står på fälgarna.
Sen mäta in shimsen med vattenpass så att dom hamnar i våg när dom monteras bakom axeltappen.
Då borde inte toe påverkas vid fjädringsrörelser, om jag inte tänker helt galet...?
Inte mer än vad det gör utan shimsen iaf.

Mefirst82
2015-05-17, 22:06
Svängde förbi Jula istället och köpte ett laservattenpass och en digital vinkelmätare.
Ställde framvagnen till -2° camber och 0 i toe, gick ganska smidigt när man fick in rätt teknik efter en stund.
Bilen går spikrakt och känns hur bra som helst på vägen. :)
Kanske provar att ställa en aningens toe ut nån gång, så den svänger in lite bättre i kurvorna.

Mätte upp ca -1,5° camber bak, så man borde ju kunna shimsa den till -2,5° istället.
Tänkte isåfall plocka bort fälgarna och palla upp bakvagnen under bärarmarna så att naven hamnar på samma höjd som när bilen står på fälgarna.
Sen mäta in shimsen med vattenpass så att dom hamnar i våg när dom monteras bakom axeltappen.
Då borde inte toe påverkas vid fjädringsrörelser, om jag inte tänker helt galet...?
Inte mer än vad det gör utan shimsen iaf.

Beskriv gärna hur du gjorde med laservattenpasset och vinkelmätaren för att få det så bra.

Lillen
2015-05-18, 00:31
Tycker du har en kanonbra plan.
Och bra med laserpasset.

Kommer bli bra det där.
2,0° camber kommer bli lagom
Det blir ganska neutralt ändå.

JRJ
2015-05-18, 08:43
Beskriv gärna hur du gjorde med laservattenpasset och vinkelmätaren för att få det så bra.

Först får man byta till en uppsättning fälgar med någon vettig yta på, som man kan lägga an vinkelmätaren och vattenpasset mot. Orginalfälgarna fick det bli för min del.
Parkera på en helt plan ytan som är i våg, kolla så lufttrycket i däcken är samma runt om.

Camber är ju bara att mäta med vinkelmätare direkt mot fälgen, när hjulen står så gott som rakt fram.
Det ena "benet" lägger man an mot fälgen, och det andra vinklar man så det hamnar i lod, och vinkeln visas på displayen.
Sen för att justera så mätte jag avståndet mellan golvet i garaget och undersidan av länkarmen så nära spindeln som möjligt, fixade en träkloss med samma höjd (16cm i mitt fall), hissa upp bilen, lossa däcket, lägg träklossen under länkarmen ute vid spindeln, släpp ner bilen så länkarmen vilar på klossen så att länkarmen hamnar i samma läge som den normalt sett hamnar i när bilen står på fälgarna på marken.

Sen är det bara att justera camber och kontrollmäta med vinkelgivaren direkt på navet istället tills man är nöjd.
Tillbaks med däcket, rullar bilen några meter fram och tillbaks och jobba lite med fjädringen så att allt går tillbaks till nolläget, mät camber direkt på fälgen igen.
För mig blev det exakt -1,9° på varje sida i slutändan.


Toe är lite trixigare.
Jag kollade i verkstadsmanualen vad bilen har för spårvidd fram och bak. Fram var totalt 5mm bredare än bak, alltså 2,5mm på varje sida.
Ställ ratten i nolläge, be någon att lägga laservattenpasset mot fälgen eller spänn fast det ordentligt så att det är riktat bakåt, kontrollera så att det är i våg och att det ligger precis över centrum på fälgen, kontrollera på vilken yta på fälgen som vattenpasset ligger an emot, mät sen med en bra tumstock på motsvarande ytan på bakre fälgen och se vart lasermarkeringen träffar nånstans.

Avståndet mellan anläggningsytan på vattenpasset och laserstrålen är 20mm, och sen var ju spårvidden 2,5mm bredare fram på min bil så om jag avläser 22,5mm på tumstocken när jag håller den mot bakre fälgen så har jag 0 i toe.
Det trixiga är att så fort man justerar toe på styrstagen så kommer ratten att vridas också, så man får efter varje liten justering kolla så att ratten står i nolläget. Alltså exakt i nolläget för en liten justering på ratten gör flera mm sen när man mäter.

Sen är det bara att justera på tills ena sidan är klar, sen tar man andra sidan.
Och när allt är klart så kan det ju vara bra att kontrollmäta både camber och toe igen bara för att se att inget påverkades av det andra, men det ska det inte göra.
Om man vill veta hur mycket toe man har i vinkel så går det att räkna ut med trigonometri.
Kolla i verkstadsmanualen hur långt axelavståndet är (2475mm på min bil) och räkna ut hur många mm det skiljde från exakt 0 i toe när du mätte på bakfälgen (jag mätte 21mm så 1,5mm i mitt fall).
Räkna: 2475 / 1,5 = 1650.
Skriv: "arctan 1650 in degrees" i Google så får man fram 89,965°.
Summan av alla vinklar i en triangel är alltid 180° och vi har ju räknat ut en.
Den andra är ju 90° eftersom man mäter rakt ut med tumstocken från den bakre fälgen.

180 - 90 - 89,965 = 0,035° i toe ut.

:)

JRJ
2015-05-18, 08:47
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/vinkelmatare/digital-vinkelmatare-160024/
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/laserinstrument/punktlasrar/laserpass-stativ-160004/

Dom två köpte jag, men det funkar ju med vad som helst bara funktionen är densamma.
Sen är det ju lite tolerans i prylarna också så även om man mäter in det hela på en tiondels mm så kommer det ju att diffa pyttelite i slutändan ändå, men det märker man ändå inte av...

Lillen
2015-05-18, 17:04
OMG va tillkrånglat :eek:

Tumstock och pinnar kommer man långt med ;)

JRJ
2015-05-19, 07:44
Låter nog krångligare än vad det är, blev lite långt förklarat bara... :)