handdator

Visa fullständig version : "2E" motor som har börjat gå konstigt ???



2stroke
2010-12-30, 07:52
En av familjens bilar har en "2E" motor som har börjat att få för sig en massa hyss på sista tiden...

Symtom :
* Startar alltid som en klocka med kall motor men vill ibland inte varva upp då man gasar till.

* Går bra på typ 1'ans växel men då man lägger i typ 2'an eller 3'an så dör som motorn bort för ett par ögonblick, känns typ som om kraften försvinner en stund för att sedan återkomma.

* Om man tar om och försöker starta motorn med ett 2'a startförsök med motorvärmar uppvärmd motor så kan man få hålla på och nöta på en bra lång stund utan något som hellst liv i motorn för att sedan plötsligt vakna till och starta bara så där pang på.

* Häromdagen när jag startade bilen så startade den jätte bra men varvet låg stadigt på 3000 Rpm i nån minut !!
Så har den aldrig gjort förut.

Vad är det som håller på att hända med våran motor ???

Bilen har alltid sedan ny gått på Helsyntetolja som byts var 1500 Mil.

Bränslefilter, Tändstift, Olja , Oljefilter bytta för 600 Mil sedan

HJÄLP !!

Fors
2010-12-30, 12:39
Skulle du beskriva problemet som att de överhängade kommer vid varm motor, och att den går hyfsat vettigt kall?

Skulle kunna vara hallgivaren isf.

JRJ
2011-01-04, 07:39
Luftmassemätaren och tempgivaren på topplocket är ju en klassiker.
Jag har även haft samma fenomen när den drog tjuvluft vid ett tillfälle, och vid ett annat tillfälle av att soppatillförsel var dålig pga av att det hade nötts hål på en soppaslang.

Fors
2011-01-04, 09:41
Luftmassemätaren och tempgivaren på topplocket är ju en klassiker.


Vilka båda (?) lätt kontrolleras genom att köra motorn med dessa urkopplade. Gäller iaf tempgivare. Dra ur sladden och kör en sväng. Går bilen bra då har du troligt hittat ditt fel.
Felen påmminer om en polares strul, vilket avhjälptes med bättre beggad fördelare (dvs hallgivare).

2stroke
2011-01-05, 10:36
Skulle du beskriva problemet som att de överhängade kommer vid varm motor,
och att den går hyfsat vettigt kall ?

Skulle kunna vara hallgivaren isf.

Njaaa, Snarare verkar det vara med kall motor.
När motorn är driftsvarm ( utav att den varit igång ) så går den som en klocka.
Själva start problemen att den varit svårstartad har hänt då den stått i motorvärmaren i ca 4 timmar och/eller då den är helt iskall.

Under sista dagarna har tommgången varit hög vid flera tillfällen mellan 2-3000 Rpm då bilen startat och detta håller ungefär på tills motorn uppnår normal driftstemp efter 10-15 minuter ( Mycket kallt ute )

schüberg
2011-01-09, 00:58
Hej. Vilken bil och årsmodell gäller det? Finns ett antal olika varianter på Digifant-sprutet till 2E snurran.
De första hade ingen självdiagnostik(både 25 och 38 stift på styrdonet), men runt -91 dök det upp en andra verision på motorstyrdonet (åxå 38 stift) som hade det.Alla efterföljande styrdon har såklart självdiagnos.
De tidigaste kan man inte felsöka genom att koppla loss komponenter, då startar de inte. (ex luftmängdmätare...)
Enklast/bäst är ju att först och främst läsa av ev. felkoder om det går.
Annars håller jag med förgående talare:tempgivaren i toppen är en riktig klassiker som kan orsaka det mesta du beskrivit. Antingen sitter två givare i vattenstosen i toppen (blå och svart),då är det den blå som är boven, har du en med fyra kablar istället får man byta den! :-)
Annars kan det vara en uppsjö med fel tyvärr,luftmängdmätare,tomgångsmotor kärvar, vacuum läcka (kolla den från broms-servot till insuget, garanterat rutten!), etc....
Vill man chansa är ju tempgivaren inte jättedyr, men det KAN åxå innebära 2-300 i sjön.
Den skall ha ca: 5000 Ohm vid 0 grader, 2000 Ohm vid 20 grader,300 Ohm vid 80 grader om du känner för att mäta upp den.... ;-)
Hoppas du hittar något! Mvh Schüberg

2stroke
2011-01-09, 02:18
Vilken bil & årsmodell gäller det ?
Finns ett antal olika varianter på Digifant-sprutet till 2E snurran.


Bil : Passat
Årsmodell : 1994

Vore väldigt tacksam över lite felsökningstips !!!

Skall givetvis omgående kolla tempgivaren och mäta upp den vid olika teperaturer.

2stroke
2011-01-11, 13:11
URK..... Har inte motortvättat sedan i Juni 2010
Skäms över att det är så skitigt !!....


Jag förmodar att det är denna givare ni menar, eller ?? :
Funktion på denna / Vad styr denna ??
http://img407.imageshack.us/img407/5153/p1110079moddad.jpg (http://img407.imageshack.us/i/p1110079moddad.jpg/)


Varför sitter det även en vattentempgivare här ??
Funktion / Vad styr denna ??
Har den något samband med ovanstående givare och kan den påverka något ??
http://img718.imageshack.us/img718/899/p1110078moddad.jpg (http://img718.imageshack.us/i/p1110078moddad.jpg/)

Lillen
2011-01-11, 13:31
Ja på min egen 2E-motor är det garanterat felaktigt lambda som ger strul.
Drar mängder med soppa och läcker avgaser på fel ställe.
Startar som en klocka men bluddrar varm , startar gör den alltid men ryker vid varm.

Jag är dock åxå intresserad av vilka tempgivare som är vad?

schüberg
2011-01-11, 16:07
Absolut det första att börja med är att kolla felkoder!
Då det kan vara så många saker som skapar de symptom du räknar upp är det väldigt tidsödande/svårt att lösa utan koll av koder.
Passat -94......
Då har du ett diagnosuttag till höger om ratten, bakom plastkåpan med ett runt litet galler i? Skulle ev, kunna sitta ovanför askoppen åxå, beror på chassienummer.
Första bilden är tempgivaren till motorstyrdonet och till tempmätaren i instrumentet, det är den som trasslar till livet för sprutet om den är trasig.
Den har fyra stift:två till motorstyrdonet och två till tempmätaren i intrumentet.
Om du har de TVÅ styrklackarna på givaren MOT dig, är de vänstra stiften för mätaren (ca 800 Ohm vid 20 gr),och de högra för styrdonet (ca 2000 Ohm vid 20 gr som sagt......).
Motståndet FALLER med stigande tempratur!
Andra bilden är tempgivaren för Climatronic´en (Ac´n), så den har inget med motorn att göra.
Kolla som sagt åxå alla slangar, ett sugläckage kan få väldigt underliga fenomen.(Slangen från insug till bromsservot är en klassiker som jag lite luddigt försökte skriva förut! ;-) )

Lambdasonden brukar ge problem vid varm motor. Eftersom styrdonet struntar i lambdasignalen de först 20-30 sekunderna, brukar motorn alltid starta bra när den är kall.
/Schüberg

2stroke
2011-01-11, 16:25
Passat ( 1994 ).....
Då har du ett diagnosuttag till höger om ratten, bakom plastkåpan med ett runt litet galler i.
Första bilden är tempgivaren till motorstyrdonet och till tempmätaren i instrumentet,
det är den som trasslar till livet för sprutet om den är trasig.
Den har fyra stift: två till motorstyrdonet och två till tempmätaren i intrumentet.
Om du har de TVÅ styrklackarna på givaren MOT dig, är de vänstra stiften för mätaren (ca 800 Ohm vid 20 gr),och de högra för styrdonet (ca 2000 Ohm vid 20 gr som sagt......).
Motståndet FALLER med stigande tempratur!

/Schüberg

Joo, jag vet sedan innan att jag har ett uttag bakom den plastkåpan inne i kupén
( dock så ser man med blotta ögat att det inte är speciellt många kontaktbleck anslutna inne i själva kontaktstycket ).

Hmmmm..... nu fick du mig att fundera på en annan grej...
Tempinstrumentet inne i bilen visar aldrig högre temp än ca 80-85 grader !! sedan i våras.
Har original färddator som bla mäter oljetempen ( givaren sitter ju på den vattenkylda oljekylaren ) och där får jag upp att oljan på sommaren under fullgas körning ( långresor ) når upp till 112-118 grader och nu på vintern når upp till ca 98-102 grader på oljetempen.
Så jag har helt enkelt slutat bry mig om kylvattentemp instrumentet då jag trott att det är fel på instrumentet inne i själva instrumenthuset....
Kan detta ha något samband ?
Bilen tar inte mer bensin än vanligt och går i övrigt som en kanon kula.

:o) ....Om nu en gammal Passat 2,0 kan göra det ! :o)

schüberg
2011-01-11, 16:46
Det skall inte vara så många sladdar i kontaktstycket (plus, jord,två kommunikationsledningar brukar det vara....).
Jag tycker att det låter normalt med oljetemp kontra vattentemp, däremot kan ena sidan av tempgivaren gå sönder/visa fel så att styrdonet ändå får fel signaler.
Men som sagt, kolla om någon i din närhet kan läsa ut felkoder, då får du säkert en anvisning om vad det KAN vara, även vad det INTE är! :-)

Klart en Passat 2,0 går som en kanonkula! Allafall om man jämför med min 1,8, den är mer som en spelkula..... Långsam på alla underlag! ;-)

2stroke
2011-02-20, 21:04
Givaren på bilden är tempgivaren till motorstyrdonet och till tempmätaren i instrumentet,
det är den som trasslar till livet för sprutet om den är trasig.
Den har fyra stift : två till motorstyrdonet och två till tempmätaren i intrumentet.
Om du har de TVÅ styrklackarna på givaren MOT dig, är de vänstra stiften för mätaren (ca 800 Ohm vid +20 grader),
och de högra för styrdonet (ca 2000 Ohm vid +20 grader).
Motståndet FALLER med stigande tempratur!
// Schüberg

TACK för hjälpen !


Har varit iväg och köpt en ny givare på VAG.

Motståndet mätt vid +22 graders inne temp.

NYA givaren :
* Till Temp mätare : 1022 Ohm.
* Till Styrdonet : 2010 Ohm


GAMLA givaren :
* Till Temp mätare : 1952 Ohm
* Till Styrdonet : 35600 Ohm


....Nu återstår att se om motorn funkar bättre eller inte !?!?


.

Lillen
2011-02-20, 23:42
Hallå.

Jag kapar tråden lite.
Skriv gärna art.nr på givaren.
Behöver felsöka lite jag med.

Min 2E går fint både kall och varm.
Men vid varm motor drar den mer soppa än normalt.
Visar inte heller "rätt" temp , känns som den går kall.

Edit: hittade info i din andra tråd.

2stroke
2011-02-21, 00:06
Hallå.

Jag kapar tråden lite.
Skriv gärna art.nr på givaren.
Behöver felsöka lite jag med.

Min 2E går fint både kall och varm.
Men vid varm motor drar den mer soppa än normalt.
Visar inte heller "rätt" temp , känns som den går kall.


Jag har lånat en sån hära laser grej som mäter punkttemperatur och det visar sig då att den stämmer kusligt bra överenns med färddatorns angivelse för hur varm motoroljan är då jag mäter lite här och var på motorn.
Detta betyder att vattentemp mätaren instrument i panelen visar duktigt mycket för kallt !
Får se nu om det blir skillnad efter givar byte !!!


* GAMLA givaren : 357 919 501A
* NYA givaren : 6U0 919 501B



.

Lillen
2011-02-21, 00:30
Ja ok.
Skriv gärna hur det går.

Jag vet redan att något är fel med tempen.
Men inte vad det beror på och hur mycket.
Har tyvärr ingen färddator i min Vento.