handdator

Visa fullständig version : Tömning/påfyllning kylarvätska - 1.8T



mtm
2010-12-29, 22:30
God fortsättning klubben!

Jaha, efter en tid med lite dålig förbrukning och en motor som aldrig nått arbetstemperatur så har det nu blivit dags att få tummen ur och byta termostat och givare.

Har två frågor:

1.
Har inhandlat lämplig mängd G12 i koncentrerad form och min fråga är om man ska använda destillerat vatten eller ej? Fördelar/nackdelar med att göra detta? Jag har tillgång till sådant vatten utan kostnad nämligen (på dunk).

Jag byter kylarvätska vartannat år ungefär.

2.
Hur spolar jag lämpligast ur systemet ordentligt, så att jag får ut all gammal vätska och annat som åker omkring? Hur tömmer jag det fullständigt sedan ifall jag bara ska använda destillerat vatten ihop med glykolen?

Henrik.M
2010-12-29, 22:46
1.vanligt vatten funkar bra , blanda 50/50 så har du frostskydd ner till -36 grader.
Har du tillgång till destvatten , så varför inte är ju ingen nackdel direkt men ej heller något som har någon betydelse.
Det är glyckolen som är av betydelse.

2. Lossa slangarna vid kylare samt termostathus , gärna vid värmepaket ockkså oc spola ur med en trädgårdsslang tills vattnet är rent och fint.
Fyll med vanligt vatten , varmkör systemet och töm sedan ut vattnet. (akta så du inte bränner dig).
Byt det du ska byta , fyll på 50/50 blandningen och varmkör systemet åter igen,efterfyll vid behov.


Klart

mtm
2010-12-29, 22:55
Fan, Henrik kan man lita på när det gäller snabba svar! :)




1.vanligt vatten funkar bra , blanda 50/50 så har du frostskydd ner till -36 grader.
Har du tillgång till destvatten , så varför inte är ju ingen nackdel direkt men ej heller något som har någon betydelse.
Det är glyckolen som är av betydelse.


Som jag förstått när jag läst så ska fördelen med dest.vatten vara att man minskar (slipper?) risken för kalk-avlagringar och dylikt i systemet.

Hur är det med rost osv? Förra tömningen jag gjorde (slarvjobb) så var vattnet rostbrunt...



2. Lossa slangarna vid kylare samt termostathus , gärna vid värmepaket ockkså oc spola ur med en trädgårdsslang tills vattnet är rent och fint.
Fyll med vanligt vatten , varmkör systemet och töm sedan ut vattnet. (akta så du inte bränner dig).
Byt det du ska byta , fyll på 50/50 blandningen och varmkör systemet åter igen,efterfyll vid behov.


Får jag ur allt "gammalt" om jag gör så?

Enligt Bentley'n skulle man öppna kranen på kylaren och lossa en slang vid oljefiltret.

Mini_me
2010-12-29, 22:59
1.vanligt vatten funkar bra , blanda 50/50 så har du frostskydd ner till -36 grader.
Har du tillgång till destvatten , så varför inte är ju ingen nackdel direkt men ej heller något som har någon betydelse.
Det är glyckolen som är av betydelse.

Senaste VW spec är des.vatten till glykol...enligt ELSA.
Orsaker är som tråd skapare listar..rost/kalk mm...dock är det en världs standard = samma för Svea som för Pakistaden mfl...dvs hängslen + bälte när det kommer till reklamationer.

Sen om det har någon jätte betydelse för denna motor...tveksamt.

Henrik.M
2010-12-29, 23:11
Senaste VW spec är des.vatten till glykol...enligt ELSA.
Orsaker är som tråd skapare listar..rost/kalk mm...dock är det en världs standard = samma för Svea som för Pakistaden mfl...dvs hängslen + bälte när det kommer till reklamationer.

Sen om det har någon jätte betydelse för denna motor...tveksamt.

Jag tror på hängslen och bälte i ev rklamations syfte eftersom behovet av en 50/50 blandning av ex glyckol i arizona är betydligt mindre än i norden.
Men som sagt har man tillgång till dest vatten så är det ingen nackdel men inget heller man MÅSTE ha.


Får jag ur allt "gammalt" om jag gör så?P

Ja,när vattnet är klart då är det rent. :)

mtm
2010-12-30, 00:00
Ja,när vattnet är klart då är det rent. :)

Jo, så långt var jag med.

Det jag menade var om jag fick systemet "torrt" om jag gjorde så. Dvs om jag spolar ur systemet med vanligt vatten och sen vill fylla på med dest.vatten+glykol, kommer jag att ha fått ur allt vanligt vatten? :)

Henrik.M
2010-12-30, 00:07
Jo, så långt var jag med.

Det jag menade var om jag fick systemet "torrt" om jag gjorde så. Dvs om jag spolar ur systemet med vanligt vatten och sen vill fylla på med dest.vatten+glykol, kommer jag att ha fått ur allt vanligt vatten? :)

Tveksamt att du får ut allt så det är snustorrt i precis varje skrymsle.
Men om jag ska säga en siffra så känns 95% som realistisk.

Du kan ju kära sköljningsproceduren med destillerat vatten om du vill , men då bör du ha tillgång till en stor dunk.

VWGolIV
2010-12-30, 00:12
Jag har använt dectilerat vatten några år nu och har märkt att vattnet är lite "renare" när man spolar igenom systemet än innan.
Kanske jag inbillar mig, men om inget annat så känns det bra i bilens själ..

mtm
2010-12-30, 11:03
men om inget annat så känns det bra i bilens själ..

Jag gillar det, det är vackert! :)

Wolfen
2010-12-31, 07:15
Hur viktigt är det att byta kylarvätska och hur ofta? Det står inget om detta i serviceboken. Det står bara "kylvätskenivå och frostskydd, kontroll"

mtm
2010-12-31, 11:27
Hur viktigt är det att byta kylarvätska och hur ofta? Det står inget om detta i serviceboken. Det står bara "kylvätskenivå och frostskydd, kontroll"

Tror det beror på huruvida man använt dest.vatten eller ej (diskussion om det längre upp i tråden).

Har för mig Haynes säger vartannat år (då är det nog för vanligt vatten).

Kontrollen innebär att man använder en Refractometer(?) för att kontrollera fryspunkten. Brukar finnas att låna på bensinmacken.

Edit: Kollade Bentleyn lite snabbt och enligt den så kontrollerar man varje 3200mil, stod inget om byte.

VWGolIV
2010-12-31, 12:43
Jag byter en gång om året och spolar igenom systemet.

Wolfen
2011-01-01, 13:07
Men vad är det som händer om man inte spolar igenom systemet och byter k-vätska vartannat, resp. varje år?
Jag är inte spydig, jag undrar på riktigt. Kanske ska jag också börja göra det, men då vill jag veta hur viktigt är det att göra det. Kan nån förklara det?

mtm
2011-01-01, 13:52
Dels så kan de finnas lösa partiklar i systemet som kan skada t.ex. vattenpumpen.

Det kan bildas kalk som efter en tid kan leda till en igensatt kylare.

Och av egen erfarenhet så kan jag berätta att när jag tömde mitt system så var vattnet mer rostbrunt än rött. :(

Och sen som VWGolfIV så fint uttryckte det: "Det känns bra i bilens själ." :)

Wolfen
2011-01-02, 08:33
Tack, mtm;-)

ypzilon
2011-01-02, 13:41
Sex år är väl bytesintervallet om jag inte finns helt fel.

berlands
2011-01-02, 15:33
Fyll med vanligt vatten , varmkör systemet och töm sedan ut vattnet. (akta så du inte bränner dig).


Man ska väl undvika att tömma ur kylvätskan när motorn är varm? (Iallafall rejält varm...)
Enligt Bentley så är det inte bra för "you can warp the engine block".
Förmodar att de menar att kylvätskan även hjälper till att fördela värmen jämnt i motorblocket genom självströmning, s.k. termosifonverkan.

/Berlands

Henrik.M
2011-01-02, 16:07
Man ska väl undvika att tömma ur kylvätskan när motorn är varm? (Iallafall rejält varm...)
Enligt Bentley så är det inte bra för "you can warp the engine block".
Förmodar att de menar att kylvätskan även hjälper till att fördela värmen jämnt i motorblocket genom självströmning, s.k. termosifonverkan.

/Berlands

Sunt förnuft när det gäller varm motor , dvs man ska inte koka motorn.
Har aldrig varit med om att ett motorblock/topp blivit skevt pga av att jag tappat ur kylvätskan ur den & då tappar jag ur kylvätska dagligen på motorblock vid ex motorvärmar montering.

Anledningen till att man ska tappa ut när den är varm är för att termostaten då står öppen , annars är det rätt bökigt att lossa termostathus vid varje tömning.

ovredsson84
2011-01-02, 16:14
Kan inte år eller mil tal för byte eller så men vet att den senaste av vws kylar vätskor skall ha bra mycket längre bytes intervaller än den "gamla röda" & mot den gröna.

Kan ha fel men det är vad jag få berättat för mig men som sagt vet inga år tal. Jag har ju inte mina bilar så länge men varje år känns nog overkill men vartannat kanske. Men kontrollerar in för varje vinter aktuell frys punkt. Så hade nog jag gjort men låter dom riktiga expartnerna säga sitt..

Henrik.M
2011-01-02, 18:27
Kan inte år eller mil tal för byte eller så men vet att den senaste av vws kylar vätskor skall ha bra mycket längre bytes intervaller än den "gamla röda" & mot den gröna.

Kan ha fel men det är vad jag få berättat för mig men som sagt vet inga år tal. Jag har ju inte mina bilar så länge men varje år känns nog overkill men vartannat kanske. Men kontrollerar in för varje vinter aktuell frys punkt. Så hade nog jag gjort men låter dom riktiga expartnerna säga sitt..

Du tänker på G12 PLUS PLUS.
http://www.lahega.se/showproduct.asp?id=1152

Vet ej heller intervaller men vart annat år låter overkill.
Huvudsken man kontrollerar fryspunkt vid ex varje oljebyte.

Wolfen
2011-01-04, 11:04
Vet ej heller intervaller men vart annat år låter overkill.
Huvudsken man kontrollerar fryspunkt vid ex varje oljebyte.

Vid byte av v-pump (och kamrem och spännrullar förstås) byter man kylvätska. Är det tillräckligt ofta?

VWGolIV
2011-01-04, 12:24
Hur ofta man byter är väl lite vad som känns bra i ens själ.

När man lyssnat på bilprogram så ofta sätts kanaler osv igen pga för dåligt med vattenbyte, dvs det går för lång tid mellan bytena.
Jag personligen tycker att man åtminstonde kan byta vatten och glykol när man gör sin storservice, typ var 3000 mil.

På nya bilar brukar det väl finnas en avtappningskran och då går det fort.

mtm
2011-01-04, 13:43
Följde din metod Henrik och fick ur ungefär 4.5 av de 6 litrarna. Möjligt att jag gjorde något fel.

Tror att de 1.5 som är kvar ligger i blocket och att man kanske måste bort med termostaten(motorn var varm och termostaten öppen när jag gjorde bytet) för att få ur det. Möjligt att en del är kvar i värmepaketet också.

Henrik.M
2011-01-04, 16:51
Följde din metod Henrik och fick ur ungefär 4.5 av de 6 litrarna. Möjligt att jag gjorde något fel.

Tror att de 1.5 som är kvar ligger i blocket och att man kanske måste bort med termostaten(motorn var varm och termostaten öppen när jag gjorde bytet) för att få ur det. Möjligt att en del är kvar i värmepaketet också.

Då förutspådde jag ju ganska rätt i min procentuella företes. :)

mtm
2011-01-04, 19:12
Då förutspådde jag ju ganska rätt i min procentuella företes. :)

Haha! Definiera "ganska" rätt?


Men om jag ska säga en siffra så känns 95% som realistisk.

Jag fick ut 75% ;) (4,5/6)

Peter-C
2011-01-24, 21:47
Inlägg i debatten.

Då jag av en händelse tittade i vår "A4 servicebok" från 2005, fanns ingen punkt som behandlar byte av kylvätska. Blev förvånad. Det sker tydligen inte längre. Hittade följande information på nätet.

Källa:

http://hella-online.code-x.de/uploads/anhaenge/4_8/TechnicalBooklet_SE.pdf

Sidan 30.

"Kylmedel och dess tillsatser utsätts för ett visst slitage, dvs. en del av tillsatserna
förbrukas med tiden. Om t.ex. korrosionsskyddstillsatserna har
förbrukats färgas kylmedlet brunt. Av denna orsak anger vissa fordonstillverkare
en bytesintervall för kylmedel (t.ex. Opel Sintra, vart 5:e år).
Kylsystemen på nyare bilar fylls allt oftare med så kallad Long Life-kylmedel
(t.ex. VW G12 Plus). Under normala förhållanden (när inga föroreningar
finns) behövs inte längre något byte av kylmedel (VW) eller också ska bytet
ske först efter 15 år respektive 250 000 km (nyare Mercedes-modeller).
Generellt sett ska kylmedlet bytas när det är förorenat (olja, korrosion) och
på bilar som inte har Long Life-kylmedel. Avseende specifikationer, bytesintervall,
blandningsförhållande och blandbarhet för frostskyddsmedel ska
fordonstillverkarens anvisningar alltid följas. Kylmedel får inte komma in i
grundvattnet eller avledas via oljeavskiljaren. Det ska samlas upp och tas
om hand separat."

Enligt texten ovan samt serviceboken behövs det inte göras något byte. Om vi hoppar över "känslan" så verkar det vara så.......

/Peter

Wolfen
2011-01-25, 00:03
Nej, det står inget om byte i min servicebok heller. Bara kontroll. Därför var jag så fundersam. Men, javisst, det är inga stora pengar vi pratar om, så om man vill byta den då och då, så kan man väl göra det:)

Peter-C
2012-09-30, 23:05
Tänkte lyxa till det och byta kylarvätska på andrabilen. Det är aldrig gjort tidigare, en Audi A4 1.8T-05 (B6 cab). Vätskan G12+ ska ju inte behöva bytas men gör det ändå.

På undre kylarslangen nästan framme vid kylaren hittar jag en givare som sitter underifrån med ett ganska stort flat låsklipps. Kan man lossa detta och använda den som avtappning? Hittar ingen avtappningsventil. Man ser ju inte så bra med plastskölden under motorn på plats.

Vill helst undvika att lossa de klena trådlåsringarna runt de stora kylslangarna, kanske inte blir tätt igen. Tacka vet jag gamla hederliga slangklämmor, känns mer förtroendeingivande:-).

Det finns en luftningsskruv på ett mindre rör som går på tvären över spridarna. Finns det fler? Tänkte fylla med G12++ (nyare formel) 50/50%.

/Peter

Edit - Uppföljning Problemet löst enligt ovan. Gick smidigt