handdator

Visa fullständig version : Kan man kräva att försäkringsbolaget löser ut en krockad bil?



plastjanne
2010-12-29, 15:40
Kan man kräva att försäkringsbolaget löser ut en krockad bil? eller kan man kräva ersättning för värdeminskning i samband med att bilen blir krockad? jag fick nämligen en skoter rakt i sidan på min bil, en 09a gti som gått 1400 mil, hela höger sida måste lackas om, och då vill inte jag ha bilen längre, känns som en trasig och hoplimad mingvas, krockad är krockad och går ju inte att göra ogjort, och jag vill inte ha en halvt omlackad bil, så den kommer tyvärr att säljas om inte försäkringsbolaget löser ut den, "vad, hur" gör man?

Peter-C
2010-12-29, 15:58
Du får bilen reparerad. Även om den varit splitter ny med 5 mil på mätaren hade du fått den reparerad. Det gäller säkert oavsett vilket bolag man har. Vagnskadan ligger nog i IF.

Det är slöseri med tid att försöka få dem att lösa in bilen (för liten skada). Det är min erfarenhet.

/Peter

Lillen
2010-12-29, 16:26
Vagnskadan ligger nog i IF.

/Peter

VAD baserar du det på?
Ligger NOG i IF , bilens eller skoterns försäkringsbolag?
Vem betalar och för vad?

Eller gissar du bara?

Henrik.M
2010-12-29, 17:02
VAD baserar du det på?
Ligger NOG i IF , bilens eller skoterns försäkringsbolag?
Vem betalar och för vad?

Eller gissar du bara?

Jag kan av erfarenhet säga att det Peter-C säger är fullständigt korrekt.
En så pass ny bil BÖR ha volkswagens försäkring dvs IF.
Sen lär det bli rep och han lär inte ha varit ute på en skoterled och kört med bilen , så vi antar att skotern då är vållande.

Rätta oss gärna EFTER kontakt med försäkringsbolaget.

Fram till dess spekulerar vi i vanlig ordning , och det brukar spåra.

http://www.volkswagenbilforsakring.se/omvw.asp

VWGolIV
2010-12-29, 17:20
Om de nu väljer att reparera bilen så va noga med o kolla lackeringsarbetet och nöj dig inte med några missfärgade delar eller
att man bara väljer o lackera utsidan på dörren.

Se till att dom lackerar insidan också.
När allt är gjort så sälj bilen om du känner att du inte vill ha den kvar.

Peter-C
2010-12-29, 18:30
Kan man kräva att försäkringsbolaget löser ut en krockad bil? eller kan man kräva ersättning för värdeminskning i samband med att bilen blir krockad? jag fick nämligen en skoter rakt i sidan på min bil, en 09a gti som gått 1400 mil, hela höger sida måste lackas om, och då vill inte jag ha bilen längre, känns som en trasig och hoplimad mingvas, krockad är krockad och går ju inte att göra ogjort, och jag vill inte ha en halvt omlackad bil, så den kommer tyvärr att säljas om inte försäkringsbolaget löser ut den, "vad, hur" gör man?
Jag hade ett ärende på jobbet 2010, golf variant TSI122, 7 månader gammal bil, hyfsad frontsmäll i början av månaden. Den är nu återställd sedan några dagar. IF låg på vagnskadan. Skadad front huv framskärm framdörr… osv. Jag har inte hävdat inlösen. Tänker inte byta bort bilen heller. Det är helt enkelt sådant som händer.
Är arbetet gjort enligt praxis så är allt frid och fröjd. Det behöver man inte riva ner himmel och jord för. Det är INTE roligt, men att byta bort bilen som självändamål är väl att gå lite väl lång.
Ta det som ett ”tröstande” inlägg. Jag (lite bilpedant) förstår precis hur du känner det. Du gör ju naturligtvis som du vill.
/Peter

ypzilon
2010-12-30, 12:14
Kan inte svara för hur det är med just VW, men jag vet att många bilmärken bättrar lacken efter tex missar i fabriken eller transportskador på ganska stor andel av sina nybilar innan lev. till kund.
Landrover hade problem med lacken ett tag och nästan 100% av alla Range Rover och Range Rover Sport fick skickas till lack innan de gick till kund.
Eller skulle de skickats till skroten så att kunden skulle slippa omlackade bilar?

jetta_GT
2011-01-02, 22:26
? men den blir ju lagad ...antar väl att den knappt blev krockad ,, mer bara lackskador och repor , bucklor ,, ( krockskadad = riktbänk )
lacka hela bilen ...så slipper du få problem med olika färger

jockem
2011-01-03, 21:24
Vad är de för färg på den?? kräv att dom lackar hela sidan.

Jag skulle tro att dom inte löser in den,då ska den va bra skadad.

Vet att dom löser in stulnabilar och brandskadade annars lagar dom nästa allt på nya bilar.

Jobbade på volvo för ett par år sen och där laga dom allt, till och med en rullad s60 som gått 1000mil.

plastjanne
2011-01-05, 14:33
Vagnskadedelen ligger hos länsförsäkringar, dom kommer att laga den, den är ju inte påkörd av en lastbil, vid koll med billacken i stan så sa dom att dom skulle lacka om hela sidan, 2 nya dörrar riktad bakskärm ny sidokjol, och dom skulle ha lackat framskärmen med för att det skulle synas så lite som möjligt, grejen är ju den att bilen är smälld och lagad, jag skulle aldrig köpa en krockad bil, och det är det nog många med mig som inte skulle, Och med det så har ju bilen bilvit mer svårsåld, sanolikt får man ju pruta 20000kr på priset, minst, därför jag undrar om man kan kräva att försäkringsbolaget betalar ersättning för vädreminskningen eller rent av köper ut bilen!
Till ypzilon måste jag säga, om jag köpt en ny bil och den var omlackad när jag skulle hämta den, då tog jag inte emot den, då fick dom fixa fram en ny bil!
Jag kommer att kräva att dom lackar om bilen med dörrarna borta, dom får lägga lackskarven under listerna, och naturligtvis kommer jag kräva att dom lackar dörrarna på insidan också, jag kommer även att kräva att mr cap gör en lackbehandling på den, då bilen är lackskyddad nu, och det blir ju inte halva bilen efteråt!

a128
2011-01-05, 14:43
Bolaget kommer att reparera bilen det har dom rätt till, sedan kan man ställa upp 2 st exakt likadana bilar med samma utrustning mil och pris, men det enda skillanden är att den ena har varit krockad och repad för just detta, vilken bil väljer du ?

det fula i Svergie jämfört med tex. Tyskland där man måste upplysa evt. köpare att bilen just det har varit krockad ( kanske inte en skruvad framskärm ) detta skrivs även in i det tyska regbeviset fahrzeugbrief eller motsv. vid reparation,

mygel förekommer liksom i Sverige även i Tyskland, stå på er, någon form av kompensation bör ni absolut få, men bolaget kommer garanterat att slå ifrån sig

jimZon
2011-01-05, 15:01
Jag kan av erfarenhet säga att det Peter-C säger är fullständigt korrekt.
En så pass ny bil BÖR ha volkswagens försäkring dvs IF.
Sen lär det bli rep och han lär inte ha varit ute på en skoterled och kört med bilen , så vi antar att skotern då är vållande.

Rätta oss gärna EFTER kontakt med försäkringsbolaget.

Fram till dess spekulerar vi i vanlig ordning , och det brukar spåra.

http://www.volkswagenbilforsakring.se/omvw.asp

Min 2010 års GTI, uttagen december 2009 och Polon har sin vangskada i Länsförsäkringar. Trafiken är i Trygg-Hansa.

jimZon
2011-01-05, 15:04
Vagnskadedelen ligger hos länsförsäkringar, dom kommer att laga den, den är ju inte påkörd av en lastbil, vid koll med billacken i stan så sa dom att dom skulle lacka om hela sidan, 2 nya dörrar riktad bakskärm ny sidokjol, och dom skulle ha lackat framskärmen med för att det skulle synas så lite som möjligt, grejen är ju den att bilen är smälld och lagad, jag skulle aldrig köpa en krockad bil, och det är det nog många med mig som inte skulle, Och med det så har ju bilen bilvit mer svårsåld, sanolikt får man ju pruta 20000kr på priset, minst, därför jag undrar om man kan kräva att försäkringsbolaget betalar ersättning för vädreminskningen eller rent av köper ut bilen!
Till ypzilon måste jag säga, om jag köpt en ny bil och den var omlackad när jag skulle hämta den, då tog jag inte emot den, då fick dom fixa fram en ny bil!
Jag kommer att kräva att dom lackar om bilen med dörrarna borta, dom får lägga lackskarven under listerna, och naturligtvis kommer jag kräva att dom lackar dörrarna på insidan också, jag kommer även att kräva att mr cap gör en lackbehandling på den, då bilen är lackskyddad nu, och det blir ju inte halva bilen efteråt!

Om bilen är mindre än ett år har haft samma ägare under hela tiden och gått under 1.000 mil så ersätter försäkringsbolaget dig med en ny bil om det är en totalskada. Annars så brukar praxis vara att man reparerar bilen upp till 70% av värdet. Det är så jag fått det förklarat för mig i alla fall.

Peter-C
2011-01-05, 15:15
Min 2010 års GTI, uttagen december 2009 och Polon har sin vangskada i Länsförsäkringar. Trafiken är i Trygg-Hansa.

Då ska jag skapa lite klarhet om vagnskadan. När jag ringde verkstaden vid avhämtningen av en Golf Variant från 2010 (tidigare nämnd i tråden) meddelades beskedet att vagnskadan ligger i IF. Så är det från 2010 och uppåt. Tidigare var det Länsförsäkringar.
/ Peter

Henrik.M
2011-01-05, 17:31
det fula i Svergie jämfört med tex. Tyskland där man måste upplysa evt. köpare att bilen just det har varit krockad ( kanske inte en skruvad framskärm ) detta skrivs även in i det tyska regbeviset fahrzeugbrief eller motsv. vid reparation,

Äger du en VAG bil och repar den på VAG så är det bara att knata in på vilken verkstad som helst i europa och be att få ut verkstadsdokumentationen på bilen och rephistorik.
Då får man fram om den varit krockad med hjälp av verkstadsdokumenten.

FÖRUTSATT ATT BILEN DÅ ÄR REPAD HOS AUKTIORISERAD VAG VERKSTAD.


Min 2010 års GTI, uttagen december 2009 och Polon har sin vangskada i Länsförsäkringar. Trafiken är i Trygg-Hansa.

Bilar lev tom 2008.12.31 : Trygghansa

Bilar lev 2009 : Länsförsäkringar

Bilar lev 2010 : IF.

Står om man orkar läsa i länken jag länkade till högre upp.


Och till sist.
Summan av kardemumman i det här fallet : Bilen blev inte inlöst & kommer ej heller att bli det.

canterbury
2011-01-05, 19:59
Om bilen är mindre än ett år har haft samma ägare under hela tiden och gått under 1.000 mil så ersätter försäkringsbolaget dig med en ny bil om det är en totalskada. Annars så brukar praxis vara att man reparerar bilen upp till 70% av värdet. Det är så jag fått det förklarat för mig i alla fall.

precis. helt absurbt att tro att de löser in en fungerande bil. De vill ju TJÄNA pengar på reperationen, dvs är det dyrare att reparera=lös in. Men om du nu ska sälja ha då ingen dubbelmoral utan skriv ut krockad men lagad bil o lägg ut den för 50 000. Då hade jag kunnat leva med krockad bil....o du med gott samvete för du tar väl inte mer betalt bara för att det är ny lack?

mickecorrado
2011-01-06, 18:13
Jobbar som bilplåtslagare och förstår inte varför folk säger "jag vill inte ha en krockad bil" bilen är lagad och är det på en auktoriserad verkstad så är den lagad på ett sådant sätt som vw föreskriver.

Nybilsinlösen blir det om skadan överskiver 50% av värdet annars kan det repareras enda upp till vad bilen är värd (Man ser till hur skadad karossen är)

GTIMKV
2011-02-03, 21:32
Hejsan!

Hur går det med din bil? Jag råkade ut för ungefär samma sak förutom att jag blev rammad av en VW caravelle rätt in i passagerarsidan då han körde mot rött ljus och jag svängde vänster. Bägge dörrar, bakskärm och tröskel blev lite lagom mosat och väntar nu på reparation.
I början var jag förbannad och tänkte likadant som din då bilen är ganska ny och visst förlorar man i värde. Efter många om och men så kommer jag säkra att reparationen är bra och korrekt utförd och därefter är det bara till att köra vidare. Planen är att ha kvar bilen i 4-5 år till och då tror jag knappast det kommer spela någon roll vare sig den är krockad eller inte.

Har din bil blivit reparerad och hur blev isåfall resultatet? Nyfiken så vet jag vad jag har att jämföra med.

m a t t e
2011-03-13, 18:27
Jag jobbar också som plåtslagare och fattar heller inte hela hysterin kring reparerade bilar, många skulle blivit förvånade av hur många bilar som faktiskt är reparerade/omlackad på ett eller annat sätt någon gång. Vi har våra krav och riktlinjer att följa så oftast är det inte några problem med onöjda kunder.
Men vill man vara säker på att få en "orörd" bil så får man ju sälja och köpa en ny.