handdator

Visa fullständig version : Motortemp Passat TDI-99



Mk1
2010-12-29, 11:33
På min dieselknackare, så har jag problem med att tempen inte vill gå upp, nu när det är kallt ute. Imorse, när det var -32, så gick tempen aldrig över 65 grader innan jag kom till jobbet, 1,5 mil. Inte ens när det har varit "mildare", runt minus 15-20, så är det nästan samma sak, den kommer upp i 90 grader, men det tar en jäkla tid.
Förut har det inte varit några problem.
Har ny termostat i den. Har även kollat glödstiften i bakändan av toppen, som ska värma upp vattnet elektriskt, och dom är hela. Vet dock inte om dom får ström? Finns det nån säkring till dom som kan vara trasig?

Ett annat fel på bilen, är att om jag har haft i motorvärmaren bara en liten stund, 15-30 min, så starter den inte. Kallstart vid -30 går bra, och om motorvärmaren fått vara i ett par timmar, så är det inte heller några problem.
När motorvärmaren varit i en liten stund bara, så vill inte glödstiften glöda, så bilen går inte igång. Bilen verkar luras av nån givare att den är genomvarm, så glödningen slår inte till. Var sitter den givaren? Kan jag glöda "manuellt" genom att bygla glödstiften under motorhuven, när detta inträffar?

Kanske båda felen har något samband?

Danne_
2010-12-29, 11:56
Varför den inte startar när värmaren vart i en halvtimmen är att den blåa tempgivaren (Tror att den är blå) blir varm och då luras motorstyrningen.
Det är bara att dra ut den så ska den glöda full tid. Men det blir nog en massa felkoder om man gör så. Sitter på slangen som går från toppen till kylen på baksidan mot batteri lådan.

Har själv vart med om det ett flertal gånger. Man måste se till att värmaren får gå några timmar så funkar det.
Säkringarna till stödvärmarna sitter i lådan vart styrboxen sitter en 25A och en 50A tror jag det var. Reläna (2st) sitter också där och styrs av styrboxen efter behovet av värme.

pekka kiiskilä
2010-12-29, 12:46
Jag bytte en tempgivare på min caddy tdi 01a det är en 4polig som jag bytte och på min satt den mellan motor och låda en stos från toppen den tar tydligen en massa saker enligt VAG,
Min var svårstartad ibland,

Jag har med problem med tempen det tar längre tid innan den är i 90 grader.

kim_gulle
2010-12-29, 13:45
Kläm dit en kartongbit frampå bilen som pensionärerna gör. :)

VWGolIV
2010-12-29, 17:24
Det enda som hjälper min bil att bli varm är en kartongbit framför kylaren.

Jag har ny vattenpump, nytt vatten + glykol och även ny termostat.

Henrik.M
2010-12-29, 17:33
Glödstiften som ska värma vattnet styrs av motortempgivaren G62.
Givaren styr glödrelät och matar det med styrström när motorn är kall,när motorn når arbtemp så kopplar den bort styrströmmen.

Kollade senast igår på ett kopplingsschema över detta på en likadan bil som din , eftersom en kollegas brorsa har problem med just styrströmmen till relät.

Hett tips : byt motortempgivaren.
.

hedefur
2010-12-30, 17:53
Har samma problem på min och ibland funkar inte ens tempmätaren. Är det motortempgivaren eller är det instrumentpanelen det är fel på då?

Mini_me
2010-12-30, 21:22
Börja med givaren...95% chans att det är ditt problem (Vanligt fel på VW bilar).

Mk1
2010-12-30, 22:09
Var förbi Henrik M:s jobb idag, och köpte en ny motortempgivare.
Blir nog bra dethär...

Mulder-_-
2011-01-01, 12:30
Var förbi Henrik M:s jobb idag, och köpte en ny motortempgivare.
Blir nog bra dethär...

Hej!
Meddela gärna om det blev bättre efter byte, har liknande problem själv på min bil så jag kanske har samma fel?